Koľko soli je príliš? Toto sú jasné signály, že naše telo jej má dosť

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Je nevyhnutným minerálom, bez ktorého by naše telo nevedelo správne fungovať. Sodík, z ktorého sa skladá, hrá dôležitú úlohu pri fungovaní nervov a svalov a pomáha telu udržiavať normálnu rovnováhu tekutín. Ale ako sa hovorí, všetkého veľa škodí.

Denná dávka sodíka sa podľa viacerých odporúčaní pohybuje od 1,5 gramu do 2,3 gramu. Mnohí z nás ju však často prekročia, niektorí aj niekoľkokrát. Ak však telu dáme viac ako 4 gramy denne, zvyšujeme si tým riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení, ako aj predčasného úmrtia. V dnešnom článku sme si posvietili na najčastejšie príznaky, ktoré nám hovoria, že soli už máme dosť.

1. Intenzívny pocit smädu

Nadmerný príjem soli môže vyvolať pocit smädu a sucho v ústach. Ak ste to teda pri dochucovaní jedla prehnali, zrejme sa ho pokúsite zapiť čo najväčším množstvom vody. Samozrejme, najlepšia je pramenitá a čistá vlažná voda, alkoholické či sladené nápoje sú pre nás zbytočnou záťažou.

2. Opakujúca sa bolesť hlavy

Bolesť hlavy, ktorá môže prerásť do silnej migrény, vzniká z rôznych dôvodov. Pomerne častou príčinou býva aj nadmerná konzumácia soli. Príliš veľa sodíka môže spôsobiť rozšírenie krvných ciev v mozgu, čo vyvoláva intenzívnu bolesť. Rýchla úľava od náhlych ťažkostí sa dostaví, ak vypijete pohár vody. Doprajte si aspoň 10-15 minút pokojový režim, prerušte prácu a činnosti, ktoré robíte.


Mohlo by vás zaujať: Slováci solia priveľa: Ako ste na tom vy?


3. Časté močenie

Aj časté chodenie na malú potrebu môže mať viacero príčin – diabetes II. typu, hyperaktívny močový mechúr či iné ochorenia, u mužov zväčšená prostata, u žien rôzne gynekologické zápaly. Ak vylúčite všetky tieto možnosti, no problém častého (aj nočného) močenia stále pretrváva, skúste obmedziť množstvo soli. Naše obličky v dôsledku jej nadmernej konzumácie potrebujú z krvi vylúčiť viac vody, čo má na svedomí časté návštevy toalety.

4. Vznik bolestivých obličkových kameňov

Väčšina pacientov, ktorí sa stretli s obličkovými kameňmi, tvrdí, že na tú intenzívnu bolesť sa nedá len tak ľahko zabudnúť. Obličky sú však dôležitou súčasťou našej vylučovacej sústavy, ktorá pomáha organizmu zbavovať sa škodlivín. Ak solíme príliš veľa, v moči sa nám môže zvýšiť množstvo bielkovín. Ako uvádza magazín The Healthy, príliš veľa bielkovín je jedným z rizikových faktorov vzniku obličkových kameňov. A to môže byť ďalší dôvod, prečo je lepšie nepreháňať to so soľou.


Mohlo by vás zaujať: Solíte priveľa? Skúste soľ nahradiť zdravými bylinkami či korením


5. Neustála chuť na slané

Čím viac slaných jedál konzumujeme, tým na ne máme väčšiu chuť. Možno ste si to všimli aj sami na sebe. Hranolčeky, pizza, hamburger, čipsy či konzumácia podobných pochutín nás dostáva do začarovaného kolotoča. Pokúste sa dať si aspoň niekoľkodňovú pauzu. Ako náhradu si doprajte zdravšie varianty – nesolené oriešky rôznych druhov, strukoviny, celozrnné krekry alebo čerstvú zeleninu. Výborné chutí cícerový hummus, do ktorého si namáčate hranolčeky čerstvej mrkvy a uhorky.

6. Pocit, že jedlo je bez chuti

Nadmerný príjem soli otupuje naše chuťové poháriky. Ak sme zvyknutí si ju dopriať, môžeme mať pocit, že „obyčajné“ jedlo bez nášho zásahu je akési fádne. Práve kvôli tomu sa môžeme dostať do začarovaného kruhu. Po soľničke budeme siahať stále viac, až nakoniec úplne zabudneme na to, akú má vlastne pokrm skutočnú chuť. Pokiaľ však vydržíme a svoje úmysly udržíme na uzde, čoskoro sa naše vnímanie vráti do normálu a budeme si môcť vychutnať prirodzenú chuť obľúbeného jedla.


Koľko soli si denne doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Michaela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close