Komplikuje vám zápcha život? Netrápte viac svoje telo, zbavte sa jej!

Zdravotné problémy

gettyimages

Spomalený a nepravidelný pohyb čriev spojený s ťažkým, bolestivým vyprázdňovaním. Hoci sa zápcha neraz podceňuje, môže spolupôsobiť pri vzniku rôznych ochorení. Pri zápche sa toxíny rýchlo dostávajú do krvi a otravujú celý organizmus – tkanivá i orgány vrátane mozgu. Častými dôsledkami sú bolesti hlavy, únava, nepekná pleť, ale aj infekcie a zápaly. Pravidelná stolica je totiž základom čistoty organizmu a predpokladom pevného zdravia.

Vláknina a pohyb = nerozlučná dvojica

Zápcha býva predovšetkým výsledkom jedálneho lístka chudobného na vlákninu a nedostatku pohybu. Bez vlákniny a vody nemôže obsah čriev napučať, a tým mechanicky podráždiť črevo. Bez cvičenia ochabuje brušná stena a svalstvo a tiež svaly hrubého čreva.

Na zápche sa podieľa aj nevhodná skladba jedálneho lístka, monotónna a nepravidelná strava, rýchle jedenie, sedavý spôsob života a časté užívanie preháňadiel. Sporadická zápcha sa tak časom môže zmeniť na chronickú alebo návykovú. Podceňovať nemožno ani emocionálne faktory – nervozitu, úzkosť a strach.  


Mohlo by vás zaujímať: Zápcha vie poriadne znepríjemniť život: Ako s ňou nadobro skoncovať?


 

Nápoje, ktoré prečistia hrubé črevo

Existuje viacero spôsobov, ako sa zbaviť zápchy. Účinná býva táto zmes: 4 – 5 ČL jablčného octu a 1 ČL medu vymiešajte v pohári vody a odložte na noc. Ráno nápoj vypite. Podobne stimuluje prácu čriev pohár teplej vody s citrónovou šťavou. Nápoj pite nalačno, prospieva aj pečeni. Preháňavý účinok má tiež nálev z kyslých uhoriek šťava z kyslej kapusty. Stačí vypiť 50 ml 2- až 3-krát denne.

Ak zápcha vzniká napriek správnej životospráve a dostatočnému pohybu, tradičným prostriedkom sú slivky. Slivkový nápoj si pripravíte zo 6 sušených sliviek. Večer ich namočte do pohára s vodou. Ráno nápoj nalačno vypite a slivky zjedzte. Namiesto sliviek môžete použiť aj figy. So silnou zápchou dokáže zabojovať aj bylinný čaj z kasie senovej a prostriedky obsahujúce kôru krušiny.

Sila prírodnej vlákniny

Vynikajúci liek na zápchu je vláknina v čaji z ľanových semienok. Povzbudzuje peristaltiku čriev, normalizuje činnosť črevnej mikroflóry a zabraňuje hnilobným procesom. Slizové látky zároveň ošetrujú zapálené sliznice. V pohári vlažnej vody nechajte pár hodín postáť 2 PL ľanových semienok a potom popíjajte počas dňa.

Zápchu môžu odstrániť aj horčičné semienka: 3-krát denne prehltnite 1 ČL horčičných semienok, ale nehryzte ich!

Skvelým nenávykovým prostriedkom je prírodná rozpustná vláknina psyllium zo semien skorocelu indického. Ráno alebo večer rozmiešajte 1 – 2 ČL psyllia v pohári vlažnej tekutiny (čaju alebo ovocnej šťavy) a hneď vypite. Výborne očisťuje tráviaci trakt, prispieva k ozdraveniu črevnej mikroflóry, chráni sliznicu čriev a žalúdka, zmäkčuje stolicu a zmierňuje bolesti pri vylučovaní.


Mohlo by vás zaujímať: Zápcha skutočne znepríjemňuje život: Zbavte sa jej ovocím i pohybom


Myslite na prevenciu

  1. Vláknina: Pri liečbe i prevencii zápchy má osobitú úlohu dostatočné množstvo vlákniny v strave. Denný príjem by sa mal pohybovať okolo 30 g, pri chronických stavoch to môže byť až dvojnásobok. Jedzte viac ovocia, zeleniny a celozrnných potravín – podporujú rýchlejší prechod potravy tráviacim ústrojenstvom. Nezabudnite na strukoviny a obilniny, do jedálnička zaraďte pšeničné klíčky, otruby a ovsené vločky. Stolica bude mäkšia a pravidelná.
  2. Zmena stravovacích návykov: upustite od 3 veľkých jedál denne v prospech menších, ideálne 5 porcií. Medzi hlavnými jedlami si môžete dať ovocie. Obed začínajte od šalátu z čerstvej zeleniny, až potom zjedzte hlavný chod. Zeleninu, ryby a mäso pripravujte na pare. Obmedzí sa strata živín a spotreba tuku. Potraviny budú ľahko stráviteľné a menej zaťažujúce pre tráviaci systém.
  3. Menej sladkostí, mäsa a mastných jedál: nadbytok sladkostí spôsobuje nadmerné kvasenie v črevách. Príjem mäsa redukujte na 2- až 3-krát týždenne. Pri chronických zápchach je ešte účinnejšie úplné vypustenie mäsa na niekoľko mesiacov. Ľahko stráviteľným zdrojom bielkovín sú ryby, tvrdé syry a iné mliečne výrobky, ale aj strukoviny.
  4. Kyslomliečne produkty: denne si doprajte kefír, acidofilné mlieko či jogurt. Sú zdrojom baktérií mliečneho kvasenia, ktoré majú blahodarný vplyv na tráviacu sústavu a črevnú flóru. Podporujú pravidelnú činnosť čriev.
  5. Dostatok tekutín: stolica bude mäkšia a môže ľahšie odchádzať. Okrem vody sa odporúča piť bylinné čaje z ľubovníka, mäty, medovky, rumančeku a fenikla. Vhodné sú ovocné šťavy z pomarančov, jabĺk, hrušiek, grapefruitov a hrozna. Prečisťujú organizmus, povzbudzujú činnosť čriev a pomáhajú odstraňovať zápchu. Konzumáciu čiernej kávy, kakaa, čierneho čaju a červeného vína by ste mali výrazne obmedziť.
  6. Čo najviac pohybu: pravidelnú stolicu pomáha udržať chôdza alebo cvičenie. Obzvlášť cviky na posilnenie brucha sú vhodnou prevenciou zápchy – podporujú peristaltiku čriev.

Čo v boji so zápchou najviac pomohlo vám? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Vlaďa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close