Losos, sumec alebo pstruh: Ako často jesť ryby a ktorá je tá najzdravšia?

Ryba

sxc.hu

Štedrovečerná hostina bez chutnej ryby je nepredstaviteľnou záležitosťou. Tradičného kapra, pstruha či šťuku nahrádzajú ryby ako losos, ostriež či žralok. Rybie mäso je pre človeka prospešné, ale nebezpečenstvo sa môže skrývať vo zvýšenom obsahu ortuti v ňom. Ktoré ryby sú najzdravšie a ako často je ich vhodné konzumovať?

Pozitíva konzumácie rýb v kocke

V konzumácii rýb za ostatnými národmi zaostávame. Je to škoda, pretože ryby sú cenným zdrojom bielkovín, nenasýtených mastných kyselín, selénu a vitamínu D. Esenciálne kyseliny majú zásluhu na zdraví kardiovaskulárneho systému, pretože znižujú hladinu cholesterolu v krvi a tiež vysoký krvný tlak. Ľudia s ochoreniami srdca by mali týždenne zjesť aspoň dve porcie rybieho mäsa. Okrem toho konzumácia rýb pozitívne ovplyvňuje náladu, teda je aj účinným prostriedkom proti depresii.

Prečo môžu byť ryby nebezpečné?

Problémy vyplývajú zo skutočnosti, že ryby obsahujú stopové množstvá ortuti. Obsah ortuti závisí od konkrétneho druhu ryby, pričom všeobecne platí, že viac ortuti majú väčšie a staršie ryby (žralok). Ortuť je nebezpečná najmä pre malé deti a tehotné ženy. Vo vyšších dávkach spôsobuje poškodenie plodu, obličiek a mozgu. Množstvo ortuti a škodlivých látok je možné v rybách znížiť tak, že sa odstráni koža a tuk ryby.


Mohlo by vás zaujímať: Ryby zo znečistených vôd: Na čo si dať pri kúpe pozor?


Doprajte si dve až tri porcie týchto rýb týždenne! 

Najzdravších, resp. najbezpečnejších rýb je pomerne dosť. Odborníci odporúčajú ich konzumáciu až trikrát týždenne (u detí a tehotných žien dvakrát týždenne). Do kategórie zdravých rýb a morských plodov s najnižším obsahom ortuti patria napríklad: sumec, langusta, ančovičky, mušle, škvrnitá treska, sleď, makrela, ustrice, ostriež, losos, sardinky a pstruh.

Sumec má málo kalórií a nasýtených tukov

Sumčie mäso môžete s radosťou a pôžitkom konzumovať až trikrát do týždňa. Je veľmi zdravé, pretože obsahuje prospešné omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, ktoré prospievajú srdcu a ovplyvňujú kognitívne funkcie. Bielkoviny sú prínosom pre svaly, preto sumca ocenia i športovci. Okrem toho je v sumčom mäse zastúpený vitamín B12, ktorý je vhodný pre posilnenie nervových funkcií. V 100 gramoch je približne 675 kJ energie.

Ostriež je stvorený pre ľudí stredného veku

Ostriež, podobne ako ďalšie druhy zdravých rýb, je skvelý pre ľudí v strednom veku, kedy sa zvyšuje riziko vzniku infarktu a mŕtvice. Okrem nenasýtených mastných kyselín a bielkovín obsahuje fosfor, vitamín B12 a selén. Fosfor je potrebný pre kosti, vitamín B12 je prínosom pre nervovú sústavu a selén je nevyhnutný pre správne fungovanie štítnej žľazy. Sto gramov obsahuje 390 kJ energie. 


Mohlo by vás zaujímať: Ryba patrí na vianočný stôl: Na čo si dať pri jej kúpe pozor?


Losos pohladí chuťové poháriky a poteší srdce

Losos je obľúbený kvôli lahodnej chuti a variabilite, pretože ho možno pripraviť na stovky rozličných spôsobov. Losos je cenný najmä kvôli vysokému obsahu omega-3 mastných kyselín, ktoré okrem iného zabraňujú vzniku krvných zrazenín, prospievajú krvnému obehu a pozitívne ovplyvňujú psychiku.

Z vitamínov a minerálov sú zastúpené antioxidanty ako selén a vitamíny skupiny B (B3 a B12). Vitamíny skupiny B sú nevyhnutné pre správne fungovanie metabolizmu a psychickú pohodu. Lososie mäso poskytuje kvantum zdravých a ľahko stráviteľných proteínov. V 100 gramoch sa nachádza 413 kJ energie.

Klasika v podobe pstruha nesklame

Pstruh je po kaprovi druhou najčastejšie sa vyskytujúcou rybou na vianočnom stole, ktorá obsahuje energiu 513 kJ na 100 gramov. Tradičný obsah nenasýtených mastných kyselín a bielkovín dopĺňajú draslík, horčík a fosfor. Dokonca môžu byť zastúpené aj stopové množstvá zinku, medi alebo železa. Z radu vitamínov je najzaujímavejší obsah vitamínu D, E a skupiny B. Pstruh sa podobne ako vyššie spomínané ryby odporúča ako prevencia proti infarktu a mŕtvici.


Ktoré druhy rýb na vianočnom stole uprednostňujete vy? Napíšte do diskusie a vyhrajte knihu od vydavateľstva IKAR a DVD od Bonton filmu v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platný email.

Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Mirka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close