Maslo alebo margarín: Nech vyhrá lepší!

Maslo

plnielanu.sk

Ale ktorý to je? Maslo alebo margarín? Ak čakáte jednoznačnú odpoveď, neexistuje. Už roky sa na tom nevedia dohodnúť ani lekári. Obe majú svoje pre aj proti.

Najväčší rozdiel je v tom, že maslo je živočíšny tuk a margarín rastlinný. Zatiaľ čo maslo obsahuje veľa nasýtených mastných kyselín, ktoré naozaj negatívne vplývajú na náš cholesterol, margaríny obsahujú najmä nenasýtené mastné kyseliny, ktoré cholesterol nezvyšujú. Napriek tomu odborníci trvajú na tom, že dobré maslo je lepšie ako nekvalitný margarín.

Bez tuku to nejde

Okrem toho, že tuk dodáva jedlu lákavú chuť je potrebný na správny chod nášho organizmu. Najviac ho potrebuje náš mozog, nervy, kĺby a v neposlednom rade nás chráni aj pred zimou. A to netreba zabúdať ani na fakt, že bez tuku naše telo nedokáže vstrebať niektoré životne dôležité vitamíny, ako sú áčko, déčko, éčko. Preto nie je správne vyškrtnúť si tuk z jedálnička úplne. Lepšie je udržať jeho konzumáciu na odporúčanej hranici do 30 g denne.


Tiež by vás mohlo zaujať: Pravda o vajíčkach: Pomáhajú proti starnutiu aj počas diéty


Výber závisí aj od veku

Pokiaľ ide o deti je lepšie častejšie siahnuť po masle a na obmenu po margaríne. Dokonca netreba deťom odopierať ani chlieb s masťou. Organizmus vo vývoji potrebuje denne prijať až 35 – 40% tukov, aby sa telo správne vyvinulo. Vekom však naša potreba tukov klesá a preto by mala klesať aj spotreba. Ideálnych je 30% z celkového príjmu živín. Okrem toho je vhodné pomer masla a margarínov vymeniť. A to treba dať pozor, aby margaríny obsahovali vysoký podiel nenasýtených omega 3 mastných kyselín. Odborníci radia, že dobrý margarín rozpoznáte aj podľa toho, že po otvorení mu nezoxiduje vrchná vrstva na žlto. Pri masle si treba všimnúť, či má aspoň 82 percent tuku.


Tiež by vás mohlo zaujať: Tajomstvo olivového oleja: Prospieva telu zvnútra aj zvonku


A čo tak vyskúšať nové chute?

Napríklad také arašidové maslo alebo avokádo – oboje obsahujú kopec potrebných živín. Nebojte sa experimentovať. Nemusíte sa držať predpisov, čo sa s čím hodí. To platí aj o príprave hlavných jedál. Skúste nahradiť vyprážanie a fritovanie pečením. Ideálne je piecť jedlo na sucho a dochutiť ho tukom až keď dosiahne izbovú teplotu. Tak zabránite tomu, aby sa v tukoch tepelným spracovaním nemnožili škodlivé látky, no zároveň jedlo dochutíte tak, ako ste zvyknutí. Ak patríte k milovníkom masla, nezabudnite ho včas vybrať s chladničky. Keď je trochu zmäknuté nielen že sa lepšie natiera, ale najmä si ho dáte na chlieb menej.

Zdroj: plnielanu.sk, plnielanu.sk, Pippa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close