Máte problémy s trávením? Objavte možné príčiny a riešenia

Žena

photl.com

S trávením má problémy značná časť populácie. Tieto ťažkosti súvisia najmä s nezdravým životným štýlom, jednotvárnou rýchlou stravou a rýchlym pracovným tempom. Do veľkej miery ich zapríčiňujú aj potraviny, o ktorých by ste si to na prvý pohľad ani nemysleli. Akej stravy sa treba vyvarovať a na čo by ste si mali dávať väčší pozor?

Polotovary a fast food

To sú jedny z hlavných vinníkov, ktorí spôsobujú problémy s trávením. Doba je rýchla a tak si väčšina z obyčajných ľudí nemôže každý deň dopriať kvalitné jedlo. Strava z fast foodov je síce dostupná, rýchlo pripravená a pomerne lacná, no ukrýva sa v nej množstvo škodlivých látok, ktoré okrem iného spôsobujú aj tráviace problémy. Domáce varenie dostáva taktiež priestor len málokedy a neraz je pripravené z polotovarov. Snažte sa spomínaným typom stravovania vyhnúť, resp. ich zredukovať na minimum.

Jedlo by sa malo jesť pomaly

Opak je však pravdou. Väčšinou nemáte čas kľudne a pomaličky sa naobedovať. Obedná prestávka je krátka, práce vyše hlavy. Musíte cez ňu stihnúť ešte aj nákup? Tak potom ste z tých, ktorí sa nestravujú zdravo. Na jedenie by ste si totiž mali podľa odborníkov vyhradiť dostatok času. Jesť by ste mali v pokoji, pomalým tempom a každé sústo by sa malo poriadne požuť, aby sa stihlo zmiešať so slinami, v ktorých sa nachádzajú dôležité enzýmy pre správne trávenie.


Mohlo by vás zaujímať: Máte žalúdočné problémy? Pomôže vám prírodná lekáreň z vašej kuchyne


Čo robiť aby tráviace ťažkosti ustúpili?

Dodržiavať by ste mali nasledujúce zásady:

  • obmedziť konzumáciu bielej múky a pečiva – lepok, nachádzajúci sa v bielej múke, je mnohokrát pre tráviacu sústavu nepriateľom číslo jedna
  • obmedziť konzumáciu cukrov – pôsobia veľmi negatívne nie len na trávenie, ale aj na celé telo
  • nenahrádzať cukry umelými sladidlami – je to ako keby ste „skákali z kaluže do blata“, pretože pre organizmus je škodlivé jedno aj druhé. Skúste sa naučiť nesladiť, prípadne slaďte stéviou, medom alebo trstinovým cukrom
  • pozor na mastné jedlá – obmedzte konzumáciu mastných, vyprážaných jedál a tučného, najmä bravčového mäsa
  • s tukmi opatrne – ani častokrát ospevovaný olivový olej vás z nebezpečenstva nevytrhne. Všetky tuky sa v prípade prepálenia stávajú karcinogénne. Preto pozor na prepaľovanie tukov. Ak máte možnosť, najzdravšou alternatívou je stará dobrá bravčová masť
  • alkohol a cigarety do zoznamu tiež nepatria – ani alkohol a cigarety vášmu žalúdku  neprospievajú, snažte sa im preto vyvarovať
  • „turka“ si radšej odpustite – nahraďte ho radšej rozpustnou kávou, pretože tá je zo všetkých druhov k vášmu žalúdku najohľaduplnejšia. Ak to dokážete, prestaňte postupne s kávou úplne
  • sladené nápoja nahraďte čistou vodou
  • zabudnite na konzervy, údeniny a mrazené potraviny

Mohlo by vás zaujímať: Zázračná sóda bikarbóna: Pomáha pri trávení aj proti bolesti hrdla!


Čím si môžete naopak pomôcť?

Pri problémoch tráviaceho ústrojenstva je vhodné:

  • prijímajte dostatok tekutín
  • jedzte potraviny s obsahom vlákniny – napr. jablká, zemiaky, kukuricu, brokolicu, karfiol, hrušky, maliny, marhule, slivky, ovsené vločky, či celozrnné pečivo
  • doprajte si kyslomliečne výrobky – sú s obsahom živých kultúr, pomáhajú upravovať vnútorné prostredie čriev a žalúdka. Veľmi prospešný je napríklad cmar, bryndza, acidofilné výrobky, ale aj jogurty so živými kultúrami
  • bylinkové čaje – na žalúdok pôsobia upokojujúco. Vhodný je najmä mätový, harmančekový, zázvorový, ale napríklad aj rascový čaj
  • cvičte a pohybujte sa na čerstvom vzduchu – pohyb pomáha črevám pri ich práci a čerstvý vzduch pomáha lepšie stráviť prijatú potravu

Aké účinné prostriedky uplatňujete pri problémoch s trávením vy? Napíšte ostatným čitateľom svoje poznatky do našej diskusie.

Zdroj: photl.com, photl.com, Oliver

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close