Máte sedavé zamestnanie? Pretiahnite si chrbát

Dnešná doba prináša čoraz viac technológií a mnoho vecí sa riadi cez počítač, s ktorým by ste mali pracovať za stolom. V tom lepšom prípade ste v kancelárii a sedíte na vhodnej stoličke a vašej chrbtici je oporou aspoň tvrdá opierka. No ak pracujete na počítači z domova, kazia sa vaše správne návyky a stoličky si mnohí zamieňajú za pohovky. A bolesť chrbtice je na svete. Ako proti nej bojovať?

Keď sa objavia bolesti…

Málo cvičenia, nedostatok pohybu a dlhšie intervaly sedenia si pomaly ale isto vyberajú svoju daň. Bolesti chrbtice čoraz častejšie zapĺňajú čakárne lekárov a čím ďalej, tým viac sa znižuje veková hranica pacientov. Zlé sedenie, na zlej stoličke a statická poloha chrbta nevyvažovaná pravidelným pohybom – to sú hlavné príčiny. Bolesť často nespôsobuje samotná chrbtica, ale chrbtové svalstvo, ktoré ochabuje a stráca tak svoje fyzikálne vlastnosti  a výkonnosť.


Mohlo by vás zaujímať: Noha cez nohu či pukanie prstov: Ktoré zlozvyky nám škoda a ako?


Najúčinnejšou prevenciou je cvičenie

Musíte ho však dodržiavať pravidelne a systematicky. Stuhnuté svalstvo potrebuje určitý čas, kým sa uvoľní, preto sa budete musieť vyzbrojiť veľkou dávkou trpezlivosti, motivácie a odhodlania. Nejde o jednorazovú záležitosť, ale už po pár dňoch cvičenia pocítite príjemnú úľavu.  Každý deň postačí, ak si nájdete 20 – 30 minút na cvičenie. Myslite na to, že zdravá chrbtica je pilierom pre kvalitné každodenné fungovanie. V tomto videu nájdete niekoľko tipov na cviky, ktoré môžete praktizovať v pohodlí domova a posilníte vďaka nemu ochabnuté svalstvo:

Najprirodzenejšia forma pohybu: chôdza

Chrbtica a chôdza sú anatomicky a funkčne úzko prepojené. Chôdza patrí medzi nenáročné a asi najbezpečnejšie športy. Nehrozí vám pri nich takmer žiadny úraz. Praktizovať ju treba samozrejme takisto s určitou rozvahou a netreba to preháňať. Tempo si zvyšujte postupne, rovnako aj intenzitu a obtiažnosť trás. Ako na to?

  • Vymeňte hromadnú dopravu za vlastné nohy a pokiaľ je to možné, vyberte sa do práce pešo. Počas voľného času sa vyberte na prechádzku, či už do mesta alebo do prírody. Urobíte tak dobre nie len telesnej stránke vášho ja, ale aj psychickej.
  • Zbytočne chrbát nezaťažujte rôznymi taškami s nákupmi či preplnenými kabelami. Závažia spôsobia opačný efekt a vyrobíte si ďalšie problémy.
  • Sústreďte sa na správnu techniku – chrbát vystretý, ramená tlačíme smerom dole, hlava v jednej línii s telom (nevysúvajte bradu dopredu ani hlavu neskláňajte). V diaľke si nájdite bod, za ktorým pôjdete.

Mohlo by vás zaujímať: Práca v kancelárii ho nudila, namiesto toho do snehu vlastnými nohami do snehu tvorí monumentálne umenie


Plávaním posilníte celé telo

Plávanie je príjemný šport, vďaka ktorému zapájate aj tie svaly, ktoré pri bežných činnostiach nepoužívate. Je vhodný takmer pre každého. Keďže je hmotnosť tela vo vode rovnomerne rozložená, svalstvo sa rytmicky napína a uvoľňuje. Navyše zvyšujete jeho odolnosť a je tak prevenciou pred úrazmi chrbtice. Hydrostatický tlak vody zlepšuje prekrvenie v cievnom a lymfatickom systéme.


Čo pri boji s bolesťami chrbta najlepšie pomáha vám? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Joyfulness

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close