Máte sklony k depresii? Doplňte vhodné vitamíny a minerály

Žena

thinkstockphotos.com

Zlý deň zažil snáď už každý. Takéto občasné stavy nepredstavujú z hľadiska zdravia väčšie riziko. Pokiaľ sa však človek dlhodobo cíti bezradne a nevie, ako svoje problémy vyriešiť, môže ísť o depresiu. Je to porucha nálady, ktorá spôsobuje trvalé pocity smútku, hnevu a všeobecnú stratu záujmu o život. Tento stav do značnej miery ovplyvňuje kvalitu bežného života.

Depresiu možno rozpoznať aj vďaka ďalším príznakom, ku ktorým patrí strata chuti do jedla, výrazný úbytok hmotnosti alebo naopak priberanie na váhe, zmeny v spánkovom rytme, nedostatok energie, problémy s koncentráciou a nevysvetliteľné bolesti.

Dôvodov, prečo k tomuto stavu dochádza, môže byť niekoľko. Zahŕňajú napríklad:

  • sociálnu izoláciu
  • stres
  • rodinnú anamnézu
  • problémy vo vzťahoch
  • finančnú záťaž
  • traumu z detstva
  • problémy s požívaním alkoholu alebo drog
  • iné zdravotné komplikácie, napríklad smrteľná choroba, s ktorou sa pacient nie je schopný vyrovnať

Niekedy však môže za vznik depresie jednoducho nedostatok živín. V dôsledku absencie istých vitamínov či minerálov totiž dochádza k narušeniu chemických a metabolických procesov organizmu. U ľudí trpiacich depresiou a poruchami nálady, dochádza často k nedostatočnému príjmu viacerých živín naraz.


Mohlo by vás zaujať: Vitamíny skupiny B: Dôležité pre naše zdravie, krásu aj vitalitu


Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny zohrávajú kľúčovú úlohu v rozvoji a fungovaní centrálneho nervového systému. Kým omega-3 DHA (kyselina dokosahexaenová) je dôležitá pre celkovú štruktúru mozgových buniek, omega-3 EPA (kyselina eikosapentaenová) pomáha k správnej funkcii neurónov a dokonca znižuje zápal. Ich príjem pôsobí preventívne, no mimoriadne dôležité sú i pri liečbe depresie. Nachádzajú sa v ľanových semienkach, tučných rybách ako napr. losos, rybom oleji, či vlašských orechoch. Ak uprednostňujete doplnky potravy s obsahom omega-3 mastných kyselín, jedzte ich vždy s jedlom, ktoré obsahuje tuky. Vďaka nemu dôjde k ich ľahšiemu vstrebávaniu.

Vitamín D

Nedostatok vitamínu D je spojený nielen s depresiou, ale i demenciou. Tento vitamín pomáha pri produkcii hormónu s názvom serotonín. Ten je spojený s lepšou náladou a pocitom šťastia. Primeraná hladina serotonínu pomáha predchádzať vzniku depresie a zároveň ju liečiť. Vitamín D sa však podieľa aj na syntéze dopamínu, ďalšieho „hormónu dobrej nálady a pozitívneho myslenia“. Najjednoduchším a najvýznamnejším prirodzeným zdrojom vitamínu D sú dopoludňajšie slnečné lúče. Jeho vstrebávanie však docielite bez použitia krému s UV faktorom. Ak chcete doplniť vitamín D prostredníctvom potravín, doprajte si napríklad treščiu pečeň, rybí olej, morské ryby, vaječný žĺtok, smotanu či maslo. Vstrebávanie vitamínu D z nich podporuje tuk.


Mohlo by vás zaujať: Horčík pre dobrý krvný tlak aj psychickú pohodu: Kde všade ho nájdete?


Kyselina listová

Kyselina listová je vlastne vitamín B9. Je nevyhnutný pre správnu biosyntézu neurotransmiterov serotonínu, adrenalínu a dopamínu. Nízka hladina kyseliny listovej v tele môže navyše spomaliť účinok mnohých antidepresív. Medzi potraviny bohaté na vitamín B9 patrí najmä listová zelenina, fazuľa, citrusové plody a strukoviny. Tento vitamín je rozpustný vo vode.

Magnézium

Horčík pomáha k aktivácii enzýmov, ktoré sú dôležité pre produkciu serotonínu a dopamínu. Dostatočný príjem horčíka zabraňuje rozvoju už existujúcej depresie. Jeho nedostatok však môže i za zníženie hodnoty IQ. Aby ste predišli nedostatku tohto minerálu, jedzte napríklad morské riasy, mandle, avokádo, banány, fazuľu, tekvicové semienka, tofu, sójové mlieko, celozrnné produkty, pšeničné otruby a zelenú listovú zeleninu. Zároveň sa vyhnite nadmernému príjmu alkoholu, soli, kávy, cukru a sladených nápojov, ktoré jeho hladinu znižujú. Dajte si však pozor na to, čo so spomínanými potravinami konzumujete, vstrebávanie horčíka totiž zhoršuje prítomnosť tukov, cukrov alebo vlákniny.


Mohlo by vás zaujať: Máte ho naozaj dosť? 10 znakov, že vám chýba horčík


Zinok

Tento minerál sa podieľa na viac ako 250 biochemických procesoch, ktoré podporujú funkciu rôznych orgánov. Zväčša sa využíva na liečbu už prítomnej depresie. Zinok sa nachádza v červenom mäse, vo vajciach, kôrovcoch, strukovinách, orechoch, naturálnych celozrnných cereáliách a mliečnych výrobkoch. Najlepšie sa však do tela vstrebáva po ich tepelnej úprave.

Vitamín B12

Nedostatok tohto vitamínu môže byť kľúčovým dôvodom vzniku depresie. Pomáha znižovať hladinu homocysteínu, látky, ktorej prebytok v organizme zvyšuje riziko vzniku depresie. Pokiaľ pravidelne konzumujete chudé mäso, ryby, hydinové mäso, vajcia, mliečne výrobky, naturálne cereálie a sójové mlieko, nemusíte sa báť jeho nedostatku. Vstrebáva sa v tenkom čreve len vtedy, ak v žalúdku vytvorí komplex s vnútorným prostredím. Na to je potrebná správne fungujúca žalúdočná sliznica.


Čo vám najlepšie pomáha pri vyhýbaní sa depresiám? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close