Migréna je u vás častým hosťom? Skúste 9 tipov, ako sa jej zbaviť!

Muž

thinkstockphotos.com

Aj keď migréna nepatrí k život ohrozujúcim chorobám, je nepríjemná, vyčerpávajúca a neznesiteľná. Dokáže pokaziť celý deň, o dovolenke či napríklad rodinnej oslave ani nehovoriac. Prečo vzniká a dá sa s ňou vôbec účinne bojovať?

Migréna je vlastne chronická bolesť, ktorá sa vyskytuje na jednej alebo oboch polovicách hlavy. Často sa spája s nevoľnosťou alebo poruchami zorného poľa. Migrénami trpí asi 15% žien a približne 7% mužov. Zasahuje všetky vekové skupiny a výnimkou nie sú ani deti. Najčastejšie sa ale vyskytuje u ľudí vo veku 30-40 rokov.

Príčina je nejasná

Prečo migréna vzniká zatiaľ nie je úplne jasné. Príčinou môže byť porucha rovnováhy serotonínu, hyperaktívne mozgové cievy, vrodené predispozície, stres, choroba, nedostatok spánku, citové problémy, zmena zamestnania, hormonálne zmeny, počasie, zmeny tlaku, niektoré jedlá a nápoje.

Dá sa jej zbaviť?

Každý, kto zažil migrénu vie, že bolesť vás dokáže odstaviť od bežných činností, nehovoriac o strese a podráždení. Preto vám ponúkame niekoľko tipov, ako sa migréne úplne vyhnúť či aspoň potlačiť nepríjemné symptómy a bolesti hlavy sa zbaviť.


Mohlo by vás zaujať: Fakty a fikcie o migréne: Zistite, ako to naozaj je!


Jedzte a pite

Migrénu môže spôsobovať dehydratácia aj hladovanie. Je teda dôležité, aby ste dodržiavali pitný režim. Najlepšie je piť čistú neperlivú vodu a vyhýbať sa kofeínovým nápojom, sladkým čajom, ochuteným a sladkým nápojom. Bolesť hlavy môže spúšťať aj hlad, takže a keď máte hromadu práce, nezabúdajte na obed, desiatu ani olovrant.

Pozor na čokoládu a citrusy

Migrénu zrejme živia aj niektoré potraviny ako napríklad čokoláda, pšenica, citrusové plody, cukor, mlieko aj vajcia. U každého môže byť problémom iná potravina nemusíte sa teda začať všetkým vyhýbať. Skúste si však spomenúť, či sa bolesti neobjavujú práve po konzumácii niektorej potraviny. Ak vás trápia migrény často, veďte si denník, aby ste mali prehľad, kedy ste čo zjedli  a kedy vás bolesť prepadla. Skúste nájsť súvis medzi príčinou a následkom.

Rozhýbte sa

Aj keď vás bolí hlava a nič sa vám nechce verte, že pobyt na čerstvom vzduchu vám len a len prospeje. Netreba aby ste podávali vrcholové športové výkony. Pohyb a kyslík sú výbornou prevenciou proti migréne. Úplne tak stačí beh v ľahkom tempe, prechádzka alebo práca v záhrade.


Mohlo by vás zaujať: Migréna ničí život mnohým ľuďom: Naučte sa jej predchádzať


Kvalitný spánok

Migréna môže byť problémom nedostatočného alebo naopak, príliš dlhého spánku. Treba dodržiavať pravidelný spánkový režim, spať 6-8 hodín denne vrátane víkendov. Ani prerušovaný spánok vám veľmi nepomôže, pretože sa tým len zvyšuje únava. Určite by ste nemali spávať počas dňa. Ak vtedy potrebujete oddych, tak si na pár minút ľahnite, no rozhodne nespite. Pred večerným spaním by ste nemali jesť nič sladké a samozrejme sa vyhýbať kofeínu.

Pozor na alergie

Spúšťačom migrény sú často aj alergie. V prípade, že ste alergický na niektoré potraviny alebo rastliny, mali by ste sa im vyhýbať, prípadne čo najskôr nasadiť vhodné lieky. Ak neviete na čo ste alergický a trpíte chronickými bolesťami hlavy, určite sa oplatí navštíviť alergológa.

Hormóny robia svoje

Častejšie trpia migrénami ženy a spôsobovať ich môžu hormonálne zmeny počas menštruačného cyklu, menopauzy alebo užívanie antikoncepcie.  Je teda na mieste navštíviť lekára a zmeniť antikoncepciu alebo lieky spôsobujúce hormonálne zmeny.


Mohlo by vás zaujať: Zatočte s migrénou efektívne: Vyskúšajte tieto jednoduché rady!


Obklady

Keď sa už bolesť rozbehne, skúste studené obklady  – sú asi najznámejší a najpoužívanejší trik. Aj keď si myslíme, že ho pozná každý, nemusí to byť pravda. Takže v prípade bolesti hlavy rozhodne vyskúšajte studené obklady na čele a krku. Nie na každého však fungujú a nie každý ich znesie. Vyskúšať teda môžete aj horúce obklady,  ktoré taktiež dokážu poskytnúť úľavu od bolestí hlavy.

Tlak na správny nerv

Telo je schopné potláčať bolesť v prípade, že ho správne stimulujete. Zatlačiť na nerv pod obočím znamená stimulovať hypofýzu, ktorá vylučuje endorfín a uľaví vám tak od bolesti.

Jemná masáž

Vietnamskú mastičku dostanete za pár drobných, ale jej účinky sú niekedy naozaj značné. Na migrénu zvykne zabrať, keď ňou jemne masírujete spánky.

Keď vás opäť začne trápiť migréna, vyskúšajte niektorý z týchto tipov. Ak sa ale bolesť hlási niekoľko krát týždenne a znižuje kvalitu vášho života určite vyhľadajte lekára. 


Ktoré tipy v boji s migrénou by ste odporučili ostatným čitateľom vy? Napíšte v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Joyfulness

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close