Najčastejšie mýty o našom zraku: Akým nezmyslom ste uverili vy?

Seniorka držiaca grepy na očiach

S ľudským zrakom sa spája viacero mýtov (Foto: GettyImages)

Základom správnej starostlivosti o zrak je informovanosť. Pokiaľ veríme mýtom, ďaleko nezájdeme. Väčšinu z nich nám hovorili už naši rodičia a my ich prenášame na deti. Dnes sa spoločne pozrieme na tie najčastejšie a raz a navždy oddelíme pravdu od lži.

1. Pozeranie na špičku nosa spôsobí trvalé škúlenie

Aj vy ste v detstve súťažili s ostatnými, kto sa najdlhšie vydrží pozerať na špičku nosa? Je to nepríjemná činnosť, no v histórii nie je známy fakt, že by niekto ostal navždy škúliť kvôli tejto detskej zábavke. Maximálne vás kvôli tomuto zlozvyku môže bolieť hlava, preto je lepšie od neho upustiť.

2. Sedenie blízko pri televíznej obrazovke ničí oči

„Neseď pri tej telke, pokazíš si oči!“ Túto vetu z detstva pozná každý z nás. O svoj zrak sa však báť nemusíte. Ako uvádza portál Bestlife, sedenie blízko televíznej obrazovky síce namáha oči, avšak určite im to neublíži.

3. Čítanie v šere je zlé

Pokiaľ sa dá, mali by sme čítať pri dobrom osvetlení. No neraz na nočnom stolíku nemáme práve najvhodnejšiu lampu. Keď si časopis či zopár stránok z kníh prečítate pri slabom svetle, nič sa nedeje. Zrak sa vám nepokazí, len budete menej žmurkať, čím si zbytočne vysušíte oči. To môže mať za následok svrbenie, pálenie či začervenanie.


Mohlo by vás zaujať: Čítanie v šere a obrazovka zblízka kazí oči? Odhaľte najväčšie mýty o zraku!


4. Skúšanie si cudzích okuliarov škodí

Máte chuť vyskúšať si, ako vám sedia okuliare vašej priateľky? Tak smelo do toho. Chvíľkové nasadenie určite neuškodí vášmu zraku. Práve naopak. Možno práve vďaka tomu zistíte, že nevidíte až tak dobre. A sami sa vyberiete za očným lekárom.

5. Slepí ľudia žijú v absolútnej tme

Ako uvádza magazín Coopervision, od narodenia slepí ľudia majú svoj spôsob „videnia“. Tvary sa naučia vidieť pomocou uší, podobne ako napríklad netopier. Tí, ktorí prišli o zrak v priebehu života, nežijú v absolútnej tme. Vnímajú jej rôzne stupne, čím sa tiež naučia lepšie orientovať.

6. Konzumácia mrkvy zaručí jastrabí zrak

Mrkva síce obsahuje dôležitý beta-karotén, ktorý sa v našom tele premieňa na vitamín A, avšak ten samotný nám nezaručí nám lepší zrak. Pokiaľ si ho chcete dopriať dostatok, nestačí vám len oranžová zelenina. Oveľa viac ho nájdete napríklad v hovädzej či jahniacej pečeni či ružičkovom keli. Naše oči potrebujú nielen vitamín A, ale aj vitamín C, E a luteín.


Mohlo by vás zaujať: Oči ako jastrab aj vo vyššom veku: Urobte niečo pre svoj zrak ešte dnes


7. Pozeranie do slnka schovaného za oblakmi je neškodné

Hľadenie do priameho slnka naším očiam neprospieva, a to ani vtedy, keď je schované za oblakmi. UV lúče sú síce neviditeľné, no môžu spôsobiť trvalé poškodenie zraku. Preto je lepšie použiť ako ochranu okuliare s UV filtrom.

8. Oči si treba poriadne poumývať vodou

Ráno si treba umyť nielen tvár, ale aj zalepené očné viečka. Avšak oči netreba zbytočne vyplachovať. O ich čistotu sa starajú predovšetkým slzy, ktoré sa skladajú z viac ako 2 000 komponentov. Pri vyplachovaní vodou ich môžeme zbytočne podráždiť, prípadne si do nich zaniesť rôzne infekcie.

9. Nosenie okuliarov a šošoviek postupne zhoršuje náš zrak

Našťastie, to nie je pravda. Keby to  tak naozaj bolo, ich nosenie by nemalo zmysel. Keď si dáte dole okuliare alebo šošovky, možno budete mať pocit, že vidíte horšie. Je to však len pocit, ktorý súvisí práve s tým, že si oči zvykli na dioptrie. Skúste zažmurkať či chvíľu zaostrovať a uvidíte, že to nie je také zlé.


Ktoré ďalšie mýty o našom zraku poznáte vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close