Mýty o chudnutí a zdravom stravovaní: Ktoré treba radšej brať s rezervou?

Žena

thinkstockphotos.com

Stravujete sa podľa najnovších rád samozvaných odborníkov na zdravú výživu, ktoré ste si starostlivo naštudovali, no napriek tomu stále nechudnete? Najnovšie vyjadrenia lekárov naznačujú, že jedinými správnymi zásadami na ceste za zdravým telom by mala byť pestrosť, striedmosť a pravidlo „jedzte rozumom, nie očami“.

1. Po siedmej sa neje

Pre mnohých ľudí, ktorí sa o svoj vzhľad poctivo starajú, je prirodzenou súčasťou zdravej životosprávy aj akási zásada skorej večere. Ide v podstate o to, že po šiestej či siedmej hodine večer už jednoducho nič nejedia. Môže za to mylná predstava, že telo už jedlo nedokáže spracovať a prijatá energia sa ukladá vo forme tukov. Táto téza však nie je celkom pravdivá. „Náš metabolizmus pracuje 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku. Takéto svojvoľné pravidlá vytvárajú len strach z jedla. Dôsledné a pravidelné stravovanie vám však umožní cítiť sa čo najlepšie. Takže ak vám večer pred spaním škvŕka v žalúdku, zjedzte kúsok syra a pokojne choďte spať,“ vysvetľuje doktorka Marci Evans, certifikovaná nutričná terapeutka a odborníčka na stravovanie a výživu.

2. Nízkotučné jedlá sú zdravšie

Ak pravidelne sledujete zloženie a nutričné hodnoty potravín, ktoré nakupujete, nebude pre vás táto informácia žiadnym prekvapením. Tí, ktorí si to ešte nevšimli, by mali spozornieť. Potraviny, ktoré sú predávané ako nízkotučné, v skutočnosti obsahujú náhrady, aby chuť zostala zachovaná. Zväčša ide o rôzne sladidlá, väčšie množstvá cukru, ovocné sirupy, či umelé sladidlá ako napríklad aspartám. Ich zvýšené množstvá majú ale v konečnom dôsledku aj pri nízkom obsahu tuku nepriaznivejší efekt, než keby ste kúpili potravinu s bežným obsahom tuku. Aj napriek tomu, že umelé sladidlá zväčša neobsahujú žiadne kalórie, neexistuje žiaden dôkaz o tom, že by boli v porovnaní s prírodným cukrom pre telo prospešnejšie. Práve naopak, mnohé pozorovacie vedecké štúdie naznačujú, že by práve umelé sladidlá mohli súvisieť s niektorými ochoreniami ako je napríklad obezita, metabolický syndróm, diabetes, ochorenia srdca či dokonca depresia.


Mohlo by vás zaujať: Žite dlhšie a žite naplno: Vyhnite sa siedmim veciam, ktoré vás zabíjajú!


3. Ak prestanem jesť mastné jedlá, schudnem

Aj keď myšlienka, že konzumácia mastných jedál spôsobuje ukladanie tukov, znie logicky, nie je celkom pravdivá. Je síce pravda, že gram tuku obsahuje viac kalórií než rovnaké množstvo sacharidov alebo bielkovín. V skutočnosti však tuky nie sú jediným spúšťačom procesu priberania. Ide o kombináciu potravín s vysokým obsahom tukov aj sacharidov. Výsledky štúdie amerických vedcov, ktoré boli uverejnené v The American Journal of Clinical Nutrition, dokonca naznačujú, že strava s vyšším obsahom tuku, ale nízkym obsahom sacharidov spôsobuje väčšiu stratu tuku, ako jedenie nízkotučných potravín.

4. Bezlepková strava je vhodná pre všetkých

Bezlepkové potraviny sú špeciálne upravené a určené ľuďom s autoimonitným ochorením, ktoré sa nazýva celiakia. V podstate ide o intoleranciu lepku z obilnín, ktorý telo nedokáže stráviť, pričom dochádza k poškodeniu čreva. Pacienti, ktorí svoju stravu cielene upravia, sa cítia lepšie a majú viac energie. „Ľuďom, ktorým celiakiu alebo intoleranciu na lepok nediagnostikovali, takáto strava neposkytuje žiadne výhody,“ tvrdí doktorka Tricia Thompson, uznávaná dietologička z amerického štátu Massachusetts. Práve naopak. V skutočnosti totiž v takejto strave absentuje množstvo dôležitých živín ako vláknina, vitamíny (skupiny B) a minerály (železo, vápnik). Zároveň má väčšina bezlepkových potravín vysoký glykemický index, a tak aj napriek snahe o zdravé stravovanie mnohí nevedomky priberajú bez toho, aby poznali skutočnú príčinu.


Mohlo by vás zaujať: Vyzúvajte sa bez pocitu hanby: Porazte zápach nôh raz a navždy


5. Lepšie sú menšie porcie viackrát za deň

Podľa odborníkov predstava menších porcií jedla viackrát za deň nie je vôbec opodstatnená.  Vedci z University of Ottawa testovali dve skupiny ľudí. Stravovací plán prvej z nich obsahoval menšie porcie jedla podávané viackrát denne, kým tá druhá jedla rovnaké množstvo jedla, no menej často vo väčších porciách. Z výsledkov pozorovania vyplynulo, že pri rovnakom množstve jedla nie je podstatné v akých intervaloch je podávané. Vedci sa dokonca zhodli v názore, že neustály stav sýtosti ani nie je pre ľudské telo prirodzený.


Ktoré zo spomínaných pravidiel sa snažíte dodržiavať vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close