Najčastejšie chyby, ktoré (ne)vedomky robíme v reštaurácii: Sú vám niektoré z nich povedomé?

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Dnes už nie je obed či večera vonku ničím výnimočným. Mnohí z nás využívajú najmä obedové menu, ktoré je cenovo dostupné, pestré a chutné. Bez ohľadu na to, či sa pôjdeme najesť do malej rodinnej reštaurácie alebo do nóbl podniku, nemali by sme zabúdať na slušnosť. Toto sú tie najčastejšie prešľapy voči etikete, ktorým by sme sa mali vyvarovať:

Mobil na stole

Pamätáte sa na časy, kedy sa objavili prvé mobily? Ich majitelia sa raz-dva stali stredobodom pozornosti. Avšak nie vždy po sebe zanechali pozitívny dojem. Dlhé či hlasné telefonáty nie sú známkou slušného správania. Ak potrebujete mobil aj počas obeda alebo večere, dajte si ho do kabelky alebo vrecka nohavíc. Intenzívne zvonenie vymeňte radšej za vibrovanie a hovory prijmite len v prípade, ak je to naozaj nevyhnutné. Pred jeho prijatím sa prísediacim ospravedlňte a pokúste sa vzdialiť tam, kde nikoho nebudete rušiť.

„Hej, vy!“

Čašník je tiež len obyčajný človek, ktorý si zaslúži úctu rovnako ako všetci ostatní. Keď vidíte, že reštaurácia praská vo švíkoch, nekričte naňho cez celú miestnosť. Ak chcete predsa len na seba upozorniť, miesto mávania či kričania skúste radšej nadviazať očný kontakt. Prípadne jemne kývnite ukazovákom pravej ruky. To je dostatočné znamenie.


Mohlo by vás zaujať: Chystáte sa do reštaurácie na úrovni? Nezabudnite na pravidlá bontónu


Zabudnutý tringelt

Ak obedové menu stojí 5,99 €, je neslušné čakať na jeden cent. Do reštaurácie vstupujeme s úmyslom míňať, nie zbytočne šetriť. Práve prepitným dávame personálu najavo, že nám chutilo, a že sme spokojní s poskytnutými službami. Samozrejme, máme aj možnosť nedať tringelt a tým vyjadriť svoju nespokojnosť. Ak ste sa však dobre najedli, je na mieste nechať čašníkovi 10 až 15 percent z celkovej sumy účtu.

(Ne)jasná reč príborov

Niekedy si pri jedení chceme urobiť prestávku. Možno ste aj vy boli nemilo prekvapení z toho, že vám personál zobral tanier, hoci ste ešte nedojedli. Vo väčšine prípadov si však za to môžeme sami. Keď necháme príbor na tanieri rovnobežne, znamená to, že sme už dojedli. Ak špičky smerujú k sebe, je to znakom, že v jedení budeme ešte pokračovať. V tom prípade vám žiaden čašník tanier nezoberie.


Mohlo by vás zaujať: Základy stolovania, ktoré sa oplatí poznať: Takto by to malo pri stole vyzerať


Zmena objednávky

Vo väčšine reštaurácií nám personál dá dostatok času, aby sme si vybrali. V jedálnych lístkoch je dokonca uvedený aj zoznam alergénov, ktoré nám môžu zjednodušiť rozhodovanie. Ak však nezmyselne niekoľkokrát zmeníme objednávku, pretože nevieme, na čo máme chuť, alebo sme sa inšpirovali jedlom, ktoré sme videli na inom stole, čašník z nás nebude príliš nadšený. Väčšina zostavovaných pokrmov je chuťovo vyvážená, a keď budeme chcieť zmeniť prílohu, nemusíme vždy dostať ten najchutnejší výsledok. Ak sa naozaj neviete rozhodnúť, nechajte si poradiť od personálu.

Objednávka u druhého čašníka

Najmä počas obedného menu sa musíme neraz vyzbrojiť trpezlivosťou. Pokojne si sadnite a využite čas na to, aby ste sa porozprávali s kolegyňou, partnerom či kamarátkou, ktorá vám robí spoločnosť. Mnohí si v snahe urýchliť čakanie naraz objednávajú u dvoch čašníkov, čím však len zbytočne spôsobia zmätok. Keď k vám prišiel čašník, nezabudnite sa pozdraviť a určite ho poteší, keď sa naňho trošku usmejete.

Na záver si ešte môžeme pripomenúť, že personál si zaslúži úctu. Trávi celé hodiny na nohách a snaží sa čo najviac a najrýchlejšie vyhovieť požiadavkám hladných zákazníkov. A to môže byť niekedy poriadna fuška!


Ktorých chýb sa v reštaurácii najčastejšie dopúšťate vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Michaela
Odporúčame