Nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny: Ktoré nášmu telu prospievajú?

Losos

thinkstockphotos.com

Medzi základné živiny patria bielkoviny, sacharidy a tuky. Tuky sú pre ľudské telo nenahraditeľné a mali by predstavovať 25 až 30% z celkového denného energetického príjmu. Základnou zložkou potravinových tukov sú takzvané neutrálne, ktoré sa skladajú z glycerolu a mastných kyselín. Mastné kyseliny sa delia na nasýtené a nenasýtené. Viete, ktoré z nich sú zdravé a ktoré nám naopak škodia?

Telo tuky potrebuje

Tuky sú nielen výborným zdrojom potrebných nenasýtených mastných kyselín, ale tiež chránia vnútorné orgány, telo tepelne izolujú, prispievajú k tvorbe hormónov a sú potrebné na rozpúšťanie vitamínov A, D, E a K. Ich striedmy príjem sa odporúča dokonca aj pri diéte, pretože by bez nich telo prišlo o vitamíny a znížila by sa tvorba estrogénu.

Rozdiel je v chémii

Mnohí nemajú jasno v tom, v čom sa nasýtené a nenasýtené mastné kyseliny líšia. Ak by sme sa podrobne pozreli na ich rozdiely z chemického hľadiska, zistili by sme, že majú odlišné molekulárne väzby. Kým nasýtené mastné kyseliny neobsahujú žiadne dvojité väzby, nenasýtené majú minimálne jednu. Vtedy ich nazývame mononenasýtené mastné kyseliny, v prípade, že ich majú viac, sú to polynenasýtené mastné kyseliny. 


Mohlo by vás zaujímať: V našej strave chýbajú omega-3 tuky: Aké sú ich účinky a odkiaľ ich čerpať?


Zorientujte sa v nich

Ak sa s chémiou nekamarátite a chcete sa v mastných kyselinách rýchlo zorientovať, existuje jednoduchá pomôcka. Ak potrebujete zistiť, či to, čo jete, obsahuje viac nasýtených alebo nenasýtených mastných kyselín, pozrite sa na skupenstvo. Ak je tuhé, napríklad v prípade bravčovej masti alebo masla, viete, že ide o jedlo, ktoré obsahuje mnoho nasýtených mastných kyselín. Naopak, rastlinné oleje, ktoré sú pri izbovej teplote tekuté, obsahujú veľa nenasýtených mastných kyselín.

Pozor na živočíšny pôvod

Nasýtené mastné kyseliny sú nezdravé a lekári ich odporúčajú v strave obmedziť na minimum. Prispievajú k zvyšovaniu hladiny cholesterolu v krvi a rizika srdcovo-cievnych ochorení, keďže upchávajú cievy a tým zhoršujú cirkuláciu krvi v tele. Nachádzajú sa najmä v potravinách živočíšneho pôvodu, napríklad v masti, mlieku a mliečnych výrobkoch, vajciach a mäse. Objavujú sa však aj v palmovom oleji.


Mohlo by vás zaujímať: Stravovacie návyky, ktoré vás spravia silným, svalnatým a namakaným!


Nenasýtené sú pre telo nevyhnutné

Nenasýtené mastné kyseliny by ste mali v strave vyhľadávať a ich príjem zvýšiť na maximum. Nazývajú sa aj dobrými tukmi a tento názov nedostali náhodou, keďže znižujú riziko srdcovo-cievnych ochorení.

Niektoré polynenasýtené mastné kyseliny sú esenciálne. To znamená, že si ich organizmus nedokáže vytvoriť sám a musí ich prijať v strave rovnako, ako aj vitamíny alebo minerály. Ide najmä o kyseliny z radu omega-3 a omega-6 nenasýtených mastných kyselín, ktoré nie sú v strave dostatočne zastúpené. Nájdete ich v tuku z rýb a morských živočíchov, rastlinných olejoch, orechoch, sóji, semienkach ale i v avokáde. Mononenasýtené kyseliny sú obsiahnuté v mandliach, olivovom oleji, sójových bôboch a vlašských orechoch.

Týmto sa vyhnite úplne

Ak sa snažíte zdravo stravovať alebo túžite schudnúť, pozor na takzvané skryté tuky. Nachádzajú sa najmä v údeninách, saláme, šľahačke, párkoch, mliečnych výrobkoch, zemiakových lupienkoch, omáčkach ale aj v sladkostiach. Vyhýbajte sa aj stuženým tukom a margarínom, ktoré obsahujú trans-mastné kyseliny. Tie sú najškodlivejším druhom tukov. Vznikli premenou cenných nenasýtených mastných kyselín na pre nás nevyužiteľnú formu kyseliny.


Kontrolujete si príjem tukov vo vašej strave? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lenka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close