Nenechajte sa oklamať pri nákupe cez internet: Buďte opatrní, sledujte tieto znaky

Žena

gettyimages

Nakupovanie cez internet je pohodlné, praktické, stačí pár klikov a tovar je o pár dní u vás doma. Tak, ako vás môžu fyzicky okradnúť pri nakupovaní v kamennom obchode, kde stačí kúsok vašej nepozornosti, aj pri online nakupovaní na vás striehne hneď niekoľko nebezpečenstiev. Čím lepšie budete ovládať zákonitosti tohto procesu, čím viac informácií budete mať pohromade, o to ľahšie sa vyhnete útokom záškodníkov, ktorých jediným cieľom je podvodným spôsobom od vás získať peniaze alebo citlivé osobné údaje a zneužiť vašu identitu.

Slováci radi nakupujú cez internet

Pokazila sa vám chladnička a viete, že s dopravou by ste mali problém. V pohodlí domova otvoríte prehliadač, zadáte kľúčové slová a dostanete sa k stovkám možností. V takýchto prípadoch si mnoho ľudí obľúbilo porovnávače cien, kde sa dozviete nielen parametre svojho vyhliadnutého tovaru, ale aj zoznam e-shopov, ktoré tento tovar predávajú.

Zvyčajne vyhráva najlepšia cena, výrazná zľava a doprava zadarmo. Už v tomto kroku spozornite – od výberu e-shopu sa totiž odvíja celá úspešnosť nákupného procesu. V súčasnosti máme aj na Slovensku veľa overených internetových predajcov, u ktorých však možno natrafíte na o niečo vyššiu cenu, ako pri malom neznámom internetovom obchodíku. Dáte šancu zarobiť niekomu neznámemu, alebo sa spoľahnete na istotu?


Mohlo by vás zaujímať: Nákupy cez internet pohodlne a bezpečne: Ako nesadnúť na lep podvodníkom?


Šifrované spojenie

Prvým, úplne zjavným znakom by malo byť šifrované spojenie. Iba tak zostanú vaše údaje v súkromí pred zrakom internetových útočníkom a nesprístupníte ich pre ďalšie strany. Šifrovanie spoznáte podľa ikony zeleného zámku vedľa adresy webu v hornom riadku prehliadača. Tam sa po rozkliknutí zároveň aj dozviete informácie o bezpečnostnom certifikáte (zabezpečené pripojenie začína ako https:// miesto http://).

Snažte sa vyhýbať tomu, aby ste do e-shopu vstupovali cez preklik, napríklad z mailu, ktorý vám do e-mailovej schránky prišiel nevyžiadane a je na ňom “bombastická ponuka presne pre vás. Sú známe prípady, kedy podvodnícke stránky napodobnili vizuál známeho predajcu (dokonca aj banky) a vylákali od nič netušiacich ľudí veľké peniaze.

Identifikácia predajcu

E-shop prevádzkuje buď osoba, alebo spoločnosť. V kontaktných údajoch na stránke by ste mali nájsť celé meno/názov, adresu alebo sídlo, IČO, telefonické a mailové kontakty. Pokiaľ natrafíte na P.O.Box či adresu, ktorá vyzerá iba ako nepodarený preklad z iného jazyka a máte pochybnosť o jej pravosti, pred nákupom si zistite skúsenosti nakupujúcich pred vami.

Internet je dobrý sluha – ak viete, ako ho používať. Stačí zadať správne slová a môžete sa dopracovať k zaujímavým informáciám, ktoré vás buď upokoja alebo naopak – rýchlo dáte ruky od nákupu u tohto predajcu preč. Solídnym znakom dôvery môže pre vás, ako budúceho zákazníka, byť aktívna zákaznícka podpora alebo fungujúca infolinka.

Keď cena rozhoduje

Základom je neveriť nezmyslom. Ak je cena jedného produktu vo viacerých online obchodoch približne rovnaká a len na jednej jedinej stránke natrafíte na cenu o 80% nižšiu, niečo nebude v poriadku. Aj internetový predajca chce zarobiť, preto nepôjde takto radikálne pod cenu. Iba, ak by predával nekvalitnú napodobeninu alebo v balíku posielal pokrčené papiere.

Rovnako tak neverte ani všetkým úžasným produktom, ktoré sľubujú, že za vás zázračne schudnú (a iba vám pokazia trávenie) alebo, že s nimi omladnete o 10 rokov (a skončíte so zničenou pokožkou u dermatológa). Nakupovať by sme mali rozumne a logicky.


Mohlo by vás zaujímať: Nechceš skončiť na mizine? Toto sú najlepšie tipy, ktoré ti konečne zvýšia finančnú gramotnosť


Spôsob platby

Väčšina Slovákov je i naďalej konzervatívna a uprednostňuje priamu platbu pri preberaní zásielky od doručovacej služby. Poslať peniaze vopred, bankovým prevodom, je síce úplne jednoduché, ale vyžaduje veľkú dôveru zákazníka voči e-shopu. Ak chcete ušetriť na poštovnom, máte v niektorých prípadoch aj možnosť priameho odberu, či už na výdajnom mieste blízko vášho bydliska, alebo priamo v sídle e-shopu.

Máte všetky práva, ako pri nákupe v kamennej predajni

Povinnosťou e-shopu je mať zverejnené obchodné podmienky a reklamačný poriadok. Zvyčajne s nimi iba nevedomky súhlasíme v poslednej fáze vytvorenia objednávky a v prípade reklamácie a nespokojnosti sa hneváme sami na seba. Tento dlhý a na pohľad fádny text sa však oplatí prečítať.

  • Na vrátenie tovaru bez udania dôvodu máte 14 dní od prevzatia tovaru. Náklady na poštovné alebo prepravu však hradíte vy, vrátená vám bude iba cena tovaru.
  • Aj na tovar zakúpený v e-shope sa vzťahuje zákonom stanovená dvojročná záruka. Predajca má 30 dní na to, aby sa k reklamácii vyjadril – odstráni závadu na pôvodnom produkte, ponúkne adekvátnu náhradu alebo vám vráti peniaze, resp. reklamáciu neuzná, ak počas doby používania boli z vašej strany porušené podmienky pre uznanie reklamácie. Napríklad, ak ste s tovarom zaobchádzali nevhodne alebo ho používali aj na iný účel, ako bol určený.

Radi nakupujete prostredníctvom internetu? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti do diskusie pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Lucia
Odporúčame