Nervozita, stres a úzkosť: Rovnováhu môžu nastoliť zdravé návyky i potraviny

Depresia

gettyimages

Mozog je náročný orgán. Na svoju základnú činnosť potrebuje kyslík a glukózu. Vyššie funkcie, ako myslenie, pamäť či sebaovládanie sa nezaobídu bez celého radu ďalších živín. Existujú však látky, ktoré mu škodia a negatívne ovplyvňujú nervovú sústavu. Ak ste neustále podráždení, nesústredení a unavení, zamerajte sa predovšetkým na to, čo počas dňa konzumujete.

Živiny pre pevné nervy

Vitamíny skupiny B majú najväčší vplyv na zdravé fungovanie mozgu a nervovej sústavy. Napríklad nedostatok vitamínu B1 býva príčinou podráždenosti, úzkosti a depresie. Deficit B6 spôsobuje nervozitu a únavu. Antioxidanty, zvlášť vitamín C a E, chránia nervový systém a pomáhajú mu zbavovať sa toxínov.

Nervová sústava potrebuje aj dostatok minerálov. Nízka hladina horčíka zapríčiňuje nervozitu a úzkosť. Nedostatok draslíka zase náladovosť alebo depresiu. Nenasýtené mastné kyseliny sú dôležité ako prevencia depresie a duševných chorôb.

Rovnováha na tanieri

Týmto nežiaducim stavom možno predchádzať hlavne pestrou a vyváženou stravou. Odporúčané sú najmä celozrnné produkty – ryža, chlieb, cestoviny, cereálie, ďalej orechy a olejnaté semená, ale aj čerstvé ovocie a zelenina ako zdroj vitamínov.

Vhodným doplnkom stravy je napríklad včelí peľ alebo pivovarské kvasnice. Obsahujú komplex vitamínov B, minerály, stopové prvky a bielkoviny. V peli nájdete tiež vitamíny A, E, D a C a kvasnice bývajú o „céčko“ obohatené.


Mohlo by vás zaujímať: Ničia vás úzkostné stavy či záchvaty paniky? Poradíme vám, ako ich zvládnuť!


Zdravé návyky

Okrem živín prospešných pre nervový systém pomáhajú zachovať rozvahu v ťažkých situáciách zdravé návyky:

  • Jedzte pravidelne a dbajte na komplexné raňajky: môžete tak zabrániť náhlemu poklesu cukru v krvi, dôsledkom ktorého je podráždenosť.
  • Pite čaje z byliniek, ktoré pôsobia upokojujúco: medovka, rumanček kamilkový, valeriána lekárska či levanduľa.
  • Pravidelne cvičte, užitočný je napríklad pohyb na čerstvom vzduchu i joga.
  • Doprajte si dostatok spánku: naučte sa líhať si do postele v rovnakom čase a spať aspoň 7 hodín.

Ach, moje nervy!

Stačí malé podráždenie a aj na normálne podnety reagujete neprimerane. Nervozita je stav napätia a nepokoja, ktorý sa prejavuje v pohyboch a konaní človeka. Často je spojená s nesústredenosťou, poruchami vnímania a emócií.

Môže ísť o prechodný stav, čiže prirodzenú reakciu na stres, nové i nečakané situácie. Ak je nervozita trvalá, je na príťaž samotnému človeku aj jeho okoliu. Nie je to choroba, no môže byť jej príznakom.

TOP potraviny: ovos, pšeničné klíčky, slnečnicové semienka, kešu, para a vlašské orechy, hlávkový šalát, avokádo, hrášok, maracuja, marhule a včelí peľ.


Mohlo by vás zaujímať: Zmáha vás smútok a úzkosť? Skúste naše 4 tipy proti depresii


Novodobá pandémia ľudstva

Stres vzniká vtedy, ak životné vplyvy na človeka, fyzické či psychické, sú väčšie ako schopnosť sa s nimi vyrovnať. Istá miera záťaže je pre nás užitočná, musia ju však znášať všetky orgány a funkcie tela.

Dlhodobé pôsobenie stresu sa zvyčajne prejaví na srdci a kardiovaskulárnom systéme, ktoré vtedy ťažšie pracujú a aj na imunitnom systéme. Následkom oslabenia je zníženie odolnosti voči infekciám a chorobám. Mnohým stresujúcim situáciám sa ale dá predchádzať. Plánovanie a organizácia denného režimu dokáže neraz ušetriť veľa zbytočných nervov.

TOP potraviny: proteíny, komplexné sacharidy, orechy, mandle, píniové oriešky, cícer, pšeničné klíčky. Veľký význam v strave má zastúpenie vitamínov B a vitamínu C.

Neistota z niečoho neznámeho

Neistota sa považuje za normálnu reakciu na stres, no ide o negatívny emotívny stav. Úzkosť sa prejavuje búšením srdca, zhoršeným dýchaním, návalmi tepla či chladu, bolesťami žalúdka alebo striedaním zápchy a hnačky.

Vzniká pri ohrození, neistote, neúspešnosti, ale na vine môže byť aj nedostatok živín. Vyvolať ju môžu napríklad nevyvážené redukčné diéty. Pri liečbe sa treba sústrediť na zistenie spúšťačov úzkosti a hľadanie spôsobu, ako im predchádzať. Jedným z nich je aj vyvážená strava.

TOP potraviny: pšeničné klíčky, celozrnné potraviny, banány, orechy, jogurt. Obzvlášť významný je vitamín B6 a horčík.


Mohlo by vás zaujímať: Úzkostné stavy môžu potrápiť každého: Vyhnite sa im pomocou týchto potravín


Čo obmedziť?

Zatiaľ čo niektoré potraviny dokážu zachovať rovnováhu v nervovej sústave, iné ju oslabujú. Všetky drogy sú návykové látky, ktoré poškodzujú nervovú sústavu. Nikotín, kofeín a alkohol sú dnes populárne legálne drogy. Niekedy vzbudzujú dojem rýchlej úľavy, ale po doznení účinkov sa stavy nerovnováhy vrátia s ešte väčšou intenzitou.

Káva, alkohol a iné povzbudzujúce nápoje sú najbežnejšími príčinami narušenia rovnováhy nervovej sústavy. Preto s nimi zaobchádzajte opatrne! Okrem toho si dávajte pozor na rafinovaný cukor a vyhýbajte sa výrobkom, ktoré ho obsahujú.


Ako sa so stresom a pocitmi úzkosti snažíte popasovať vy? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Vlaďa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close