Neustále chudnete a priberáte? Dostaňte pod kontrolu jeden hormón a máte vyhraté

Pás

gettyimages

Ak pravidelne bojujete s kilami a neviete odolať opakovaným nájazdom do kuchyne, nastal čas zoznámiť sa s leptínom. Hormónom, ktorý reguluje pocit nasýtenia a je jednou z príčin, prečo drastické diéty končia jojo efektom.

Ľudia, ktorí trpia nadváhou, podliehajú vplyvu rozbúrených hormónov. Ich regulácia a optimálne hladiny sú narušené a signály, ktoré mozog spracováva, sa stanú nejasnými. Jedli ste pred hodinou a zase ste hladní? Dokážete zjesť na posedenie dve porcie a stále máte chuť na dezert? Váš mozog pravdepodobne nedokáže registrovať stav sýtosti. robiť, ak chcete boj nad večným hladom vyhrať?

Kde vzniká a čo ovplyvňuje?

Hormón leptín je produkovaný predovšetkým tukovými bunkami. Vysiela signály k mozgu o tom, že sme nasýtení. Aj z tohto dôvodu sa mu hovorí hormón sýtosti. Jeho hlavná úloha je kontrola energetického príjmu a výdaju a s tým spojené udržanie stabilnej a zdravej hmotnosti pre bežné fungovanie. Koniec koncov, jeho názov je odvodený z gréckeho slova leptos – chudý. Čím viac tuku naše telo má, tým vyššia je hladina leptínu. Ako je potom možné, že aj napriek tomu majú obézni ľudia problémy s pocitom nasýtenia a zjedia viac, ako ich telo potrebuje?

Náš tip na zaujímavé podujatie: Adam Ďurica a hostia – akustické koncerty

Leptínová rezistencia

Odpoveďou na predchádzajúcu otázku je leptínová rezistencia. Vzhľadom k množstvu tuku u obéznych ľudí by malo byť samozrejmosťou, že im vysoká dávka hormónu pomáha obmedziť nadmerný príjem stravy. Opak je však pravdou. Ich mozog stráca citlivosť na leptín, neregistrujú nasýtenie a zjedia podstatne viac, ako potrebujú. Táto rezistencia predstavuje jednu z hlavných biologických príčin obezity. Ak hlava neprijíma informácie, mylne sa domnieva, že hladujeme. Dostať sa z toho začarovaného kruhu je náročné. Ako sa leptínová rezistencia prejavuje?

  • nadváha až obezita s častým pocitom hladu (potreba jesť každé 2 hodiny)
  • dýchavičnosť a rastúci krvný tlak
  • prítomnosť tmavších škvŕn na koži
  • chronická únava
  • u žien gynelokogické problémy (polycystické vaječníky)

Bezpečné chudnutie

Veľkým rizikom sú zle nastavené diétne režimy. Napríklad Mária má 20 kíl nadváhu, chce schudnúť a cítiť sa lepšie. Rozhodne sa pre diétu, ktorá radikálne okreše jej denný energetický príjem. Leptínová rezistencia je však jedným z dôvodov, prečo veľa diét skončí jojo efektom. Každým kilogramom strateného tuku sa znižuje aj množstvo leptínu.

Čím menej leptínu Mária má, tým viac je zase hladná, strácate chuť na cvičenie a znižuje sa aj jej energetický výdaj v pokoji. Telo sa urputne bráni hladovaniu a jej mozog začne inicializovať signály na opätovné doplnenie strateného tuku. To, čo potrebuje, je postupné znižovanie denného príjmu, aby sa organizmus dokázal adaptovať na zmeny – na nižšiu hladinu leptínu a dokázal hospodáriť s energetickými zásobami tak, aby telo získavalo správne signály o hlade a sýtosti.

Mohlo by vás zaujímať: Úspešné chudnutie: Ako skrotiť hormóny, ktoré vás ženú k chladničke?

Spánok ako riešenie

Vedci z Univerzity v Chicagu majú jasno: Pre vyváženie hladiny leptínu potrebujeme dostatočný spánok, ideálne 7-8 hodín. Hladina hormónu najviac stúpa počas spánku – organizmus chce, aby sme odpočívali a neprejedali sa, preto vysiela signály o nasýtení. Krátky alebo prerušovaný spánok jeho hladinu naopak znižuje a už rovno po zobudení pociťujeme hlad, dokonca priamo túžbu po maškrtách a kalorických jedlách.

Hormonálne riadenie chuti do jedla je závislé od našich každodenných zvykov. Telo potrebuje predovšetkým režim. Zdravé a výživné jedlo, dostatočný spánok a vyváženie oddychu primeraným pohybom je kľúčom k energetickej rovnováhe a správnej funkčnosti leptínu.

Aké máte skúsenosti s jojo efektom vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: Lucia, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close