Nevhodná strava prináša zlé návyky: Vplyv má i na fajčenie a konzumáciu alkoholu

Vyprážané jedlo

unsplash.com

Ľudia, ktorí denne konzumujú nezdravú stravu, sú viac náchylní na to, aby žili nezdravým životným štýlom. S tým sa spája napríklad konzumácia alkoholu či fajčenie, alebo nedostatok pohybu na čerstvom vzduchu. Ak teda chcete odstrániť niektoré z týchto neduhov, zmenu treba vykonať na viacerých frontoch. A najlepšie je začať v kuchyni.

Dva modely

Ak zle jeme, potom veľmi často mávame aj iné málo zdraviu prospešné návyky. Jeden zlý návyk vyplýva z druhého. Potvrdzuje to štúdia uskutočnená v Portugalsku na vzorke 7591 dospelých.

Vedci z Lisabonskej univerzity rozlišujú dva modely stravovania: jeden je založený na uprednostňovaní mäsa, druhý, zdravší, na konzumácii ovocia a zeleniny. Prvý model bol charakterizovaný okrem väčšej spotreby mäsa tiež menej častou konzumáciou polievok, čerstvej zeleniny a ovocia, rýb, mliečnych výrobkov, ale aj menším počtom jedál počas týždňa a menšou spotrebou vody.


Mohlo by vás zaujímať: Stravovanie bez mäsa: Nový životný štýl či len návrat k minulosti?


Horší životný štýl

Keď vedci analyzovali ďalšie aspekty životného štýlu osôb zahrnutých do prvej skupiny, pozorovali, že tí, ktorí majú menej zdravé stravovacie návyky, zároveň náchylnejší k ďalším zlým zvykom, ako je fajčenie, konzumácia alkoholu a malá fyzická aktivita. Ukázalo sa tiež, že model charakterizovaný vysokou spotrebou mäsa súvisí s nižšou sociálno ekonomickou úrovňou, s nižším vekom a prevažujú v ňom osoby mužského pohlavia. Vedci dospeli k záveru, že nestačí dávať prednosť zdravším stravovacím návykom, ale že treba zároveň pozmeniť ďalšie aspekty životného štýlu.

Najhoršie je to neskúsiť

Čo je potrebné urobiť, ak sa chceme začať zdravo stravovať a prijať zdravší spôsob života? „Niekedy je ťažké dosiahnuť zlepšenie pokiaľ ide o vlastnú výživu, pretože máme dojem, že to je príliš ťažká úloha, ktorú nikdy nezvládneme. A tak to ani neskúsime. Z tohto dôvodu je veľmi užitočná stratégia malých cieľov. Človek tak nadobudne väčšiu dôveru vo vlastné schopnosti dosiahnuť krok za krokom zmeny. Napríklad môžeme začať tým, že z nášho jedálnička vyradíme niektoré produkty a nahradíme ich inými, bez toho aby sme mali pocit, že musíme zmeniť stravovacie návyky v jedinom kroku,“ vysvetľuje Margherita Guidettiová z Modenskej univerzity.

Aký je najvhodnejší čas na to, aby sme začali meniť svoj životný štýl? „Nepochybne je potrebné vybrať správny čas,“ hovorí profesorka sociálnej psychológie Nicoletta Cavazzová z Modenskej univerzity. „Napríklad môže byť ťažké klásť si obmedzenia, ak obedujeme alebo večeriame mimo domova, v spoločnosti. V takýchto prípadoch sa jedlá vyberajú takpovediac verejne, je to súčasťou toho, ako sa v spoločnosti prezentujeme, a je to ovplyvnené aj voľbami spolustolovníkov.“


Mohlo by vás zaujímať: Stravovacie návyky, ktoré vás spravia silným, svalnatým a namakaným!


Existujú spôsoby

Pre toho, kto chce napríklad znížiť spotrebu mäsa, je jednoduchšie nekupovať si ho domov a obmedziť sa na to, aby ho jedol len vtedy, keď ide so spoločnosťou do reštaurácie alebo keď hostí. Ide o funkčnú voľbu v sociálnom živote, ktorá však prináša postupnú zmenu stravovacích návykov. Diétny režim je účinný, ak ho dodržiavame každodenne. A správnym prvým krokom vpred je nakupovanie zdravších potravín, a to v čase, keď nemáme hlad a sme teda menej náchylní prepadať chuti na nezdravé potraviny,uzatvára Cavazzová.


Snažíte sa zdravo stravovať? Ako sa vám to darí? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: unsplash.com, unsplash.com, Milan, ČTK, Corriere della Sera

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close