Oči ako jastrab aj vo vyššom veku: Urobte niečo pre svoj zrak ešte dnes

ženské oči

freedigitalphotos.net

Aj keď poznatky v očnom lekárstve výrazne pokročili a v ambulanciách nachádzame čoraz viac unikátnych prístrojov, predsa je len na mieste prevencia. Ak niekedy budete potrebovať využiť služby očného lekárstva, tak nech je to čo najneskôr. Pomôcť vám v tom môžu odporúčania od MUDr. Petra Žiaka, PhD., medicínskeho riaditeľa očného centra UVEA Mediklinik v Martine:

Dodajte očiam vitamíny

Očiam najviac pomáha zelenina a ovocie, ktoré obsahujú prírodné vitamíny a látky dôležité pre zrak. Dokonca niekoľko vedeckých štúdii hovorí o tom, že ak zjete denne aspoň tri porcie ovocia, vyhnete sa v starobe väčšine porúch zraku. Je potrebné nezanedbávať príjem všetkých druhov vitamínov. Konzumovať treba hlavne  vitamíny A, B, C, D a E, ktoré nájdete prevažne v mrkve, zelenej listovej zelenine, citrusových plodoch a rybách – tu sú ešte prítomné aj vhodné tzv. omega-3 mastné kyseliny. Odporúča sa jesť zeleninu žltej farby pre obsah špeciálnych pigmentov. Takisto sú pre obsah antioxidantov a pigmentov vhodné čučoriedky.

Obmedzte fajčenie

Fajčenie cigariet zvyšuje riziko vzniku ochorenia VPMD (vekom podmienená makulárna degenerácia), ktorá môže viesť až k slepote. Fajčenie vás vystavuje väčšiemu riziku straty zraku vo vyššom veku. Čím viac fajčíte, tým väčšie je riziko. A to aj pre ľudí, ktorí s vami žijú.


Mohlo by vás zaujímať: Skvelý zrak aj s pribúdajúcimi rokmi? Pomôžu vám tieto potraviny


Na suché oko si doprajte kofeín

Ak máte syndróm suchého oka, pomôže vám káva. Dokonca lekári z tokijskej univerzity hovoria o tom, že kofeín zvyšuje slzivosť a ochraňuje oči pred vysušovaním. Ak nepijete kávu, kúpte si v lekárni „umelé slzy“, ktoré vám prinesú rýchlu úľavu.

Dávajte si pozor – hlavne v lete

Oči v lete ohrozuje najmä silné slnečné žiarenie a voľné radikály, spôsobené ultrafialovým žiarením. Je to dôležité oči chrániť, keď športujete, prechádzate sa alebo sa len opaľujete na slnku. Najsilnejšiemu slnečnému žiareniu sú vystavené najmä v dopoludňajších hodinách a popoludní, kedy je slnko v približnej rovine s očami.


Mohlo by vás zaujímať: Túžite po živote bez okuliarov? Pomôcť vám môže operácia laserom


Nepodceňujte prácu s počítačom

Podľa viacerých štúdií pozeranie do monitora zrak neničí. Je však dôležité si uvedomiť, že keď pracujete a pozeráte sa na monitor, zabúdate žmurkať  a oči sa nám tak vysušujú. Zatiaľ čo bežne žmurknete asi 20x za minútu, pri práci s počítačom je to len osemkrát.

Pozor na slabé svetlo

Dávajte si pozor a chráňte si oči aj pred slabým svetlom. Pri čítaní má svetlo dopadať na knihu zhora a spoza vás. Pri práci na počítači stlmte jas monitora, pri sledovaní televízora je vhodné mať rozsvietené menšie svetlo tak, aby sa neodrážalo na obrazovke, a aby vás neoslňovalo.


Mohlo by vás zaujímať: Čítanie v šere a obrazovka zblízka kazí oči? Odhaľte najväčšie mýty o zraku!


Nechajte si pravidelne skontrolovať zrak

Či už pociťujete, že sa vám zhoršil zrak, ste krátkozraký alebo ďalekozraký, nezanedbávajte vyšetrenie zraku. Už v raných štádiách je možné odhaliť krátkozrakosť, takzvanú myopiu, ktorá je v súčasnosti najrozšírenejšou očnou chybou. Čím skôr je diagnostikované ochorenie, tým skôr sa dá liečiť. Napríklad zelený zákal sa zistí často až vtedy, keď je poškodený očný nerv, a vtedy už môže byť neskoro.

Nech vás strach z operácie očí neodradí

Nemusíte sa báť operácie očí aj keď predstava použitia lasera môže byť niekedy odstrašujúca. Pacient je síce pri operácii laserom pri plnom vedomí, oko je však lokálne znecitlivené kvapkami. Samotný zákrok je preto bezbolestný.

Vedeli ste?

Vysoká hladina cholesterolu bráni vstrebávaniu betakaroténu  a vitamínu A, ktoré sú pre zdravie očí veľmi dôležité. Ďalší dôvod, prečo držať cholesterol pod kontrolou.


Máte nejaké ďalšie tipy? Podeľte sa o vaše skúsenosti s ostatnými čitateľmi v diskusii.

Zdroj: freedigitalphotos.net, freedigitalphotos.net, Viola

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close