Odpovedá výživová poradkyňa: Ako sa zbaviť závislosti na sladkom?

Čokoláda

unsplash.com

Zaujímalo by ma, či existuje závislosť na cukre. Mám totiž pocit, že ňou trpím. Mnohých vecí sa viem vzdať, ale s čokoládou mám naozaj problém. Jem síce zdravšiu horkú, ale aj tak. Dá sa niečo robiť, aby som jej jedla menej? Tomuto neviem odolať…

Dobrý deň,

zaujímalo by ma, či existuje závislosť na cukre. Mám totiž pocit, že ňou trpím. Mnohých vecí sa viem vzdať, ale s čokoládou mám naozaj problém. Jem síce zdravšiu horkú, ale aj tak. Dá sa niečo robiť, aby som jej jedla menej? Tomuto neviem odolať.

Milá čitateľka,

nemám síce o vás dostatočné množstvo informácií, ale na základe uvedených skutočností je tu veľká pravdepodobnosť, že sa trápite zbytočne. Ak ste zdravá, netrpíte nadváhou, máte zdravý a vyvážený jedálny lístok, konzumáciu horkej čokolády nevidím ako problém. V závislosti od týchto skutočností si môžete denne dopriať až do 50 g.

Zaujímavé zdravotné benefity sa spájajú práve s konzumáciou väčších množstiev horkej čokolády. Rada by som vám tiež pripomenula zloženie horkej čokolády z hľadiska makroživín – ak si dáte zhruba 30 g, doplníte do tela cca 12 g sacharidov, viac ako 12 g tukov, 3 g vlákniny a 170 kcal, čiže horká čokoláda nie je iba o cukroch a hoci ju považujeme za sladkosť, obsahuje aj veľa tuku. Dovolím si pripomenúť aj dôležitosť kvality horkej čokolády. Pokiaľ si doprajete naozaj poctivú (čokoláda s obsahom kakaa min. 70 %), je pre zdravie veľkým prínosom.


Chcete sa aj vy poradiť s výživovou poradkyňou? Svoje otázky môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk


Ak si napriek tomu myslíte, že máte problém so závislosťou na sladkostiach, v prvom rade skúste odpozorovať, kedy po nich siahnete. Je to v stresových situáciách? Alebo vtedy, keď cítite únavu, prípadne ste sa nestihli najesť, či jete sladkosti vtedy, keď oddychujete? Na základe odpovedí môžete potom stanoviť stratégiu boja proti závislosti na sladkom.

Ak sladkosťami „riešite“ stresové situácie, skúste nájsť iný spôsob, ako sa s nimi popasovať. Pomôcť môže napríklad hlboké dýchanie alebo šálka harmančekového či medovkového čaju.

Ďalšou častou príčinou závislosti na sladkostiach je nepravidelná a nevyvážená strava. V prípade, že jete nepravidelne a pociťujete hlad, najrýchlejším a najdostupnejším spôsobom, ako do tela doplniť energiu, sú práve sladkosti. Vyvarovať sa týchto situácií môžete práve pravidelným stravovaním cca 5-krát denne. V jedálnom lístku by mali byť takisto vo vhodnom pomere zastúpené všetky makroživiny – sacharidy by mali tvoriť 50 – 65 % prijatých kalórií (preferujte komplexné, z jednoduchých ovocie), tuky 20 – 35 % a bielkoviny 10 – 15 %.


Chcete sa aj vy poradiť s výživovou poradkyňou? Svoje otázky môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk


V tomto smere je tiež dôležité oboznámiť sa so správnymi množstvami a kombináciami potravín. Ak si neviete poradiť sama, požiadajte o pomoc výživového poradcu. Nuž a v prípade, že túžite po sladkostiach vo chvíľach oddychu, skúste presedlať na niečo zdravšie. Vhodnou voľbou môžu byť orechy, ovocie či sušené ovocie, poprípade ich kombinácia. Bojovať so závislosťou na sladkom môže pomôcť i konzumácia fermentovaných potravín, ako je kyslá kapusta, kefíry, niektoré jogurty, natto, tempeh, miso či kombucha. Neopomínajte ani pitný režim, ktorého gro by mala tvoriť čistá voda.

Milá čitateľka, na záver vás možno poteší informácia, že aj ja sama frčím na horkej čokoláde a nemám z toho vôbec žiadne výčitky. Práve naopak, horká čokoláda je príjemným a zdravým obohatením môjho jedálnička.

Na vaše otázky odpovedá Mgr. Miroslava Suchárová, ktorá sa problematike výživy venovala roky ako novinárka. Počas tohto obdobia sa stretla s rôznymi výživovými smermi, názormi a odporúčaniami, a preto sa rozhodla pre „upratanie“ a rozšírenie svojich vedomostí formou výživových kurzov. Výrazne ju ovplyvnil seminár u známeho českého odborníka, Mgr. Martina Jelínka. Vďaka nemu sa, okrem iného, naučila v rámci stravy uplatňovať holistický prístup, teda pri tvorbe jedálnych lístkov zohľadňovať nielen príjem kalórií, makroživín a zdravotný stav človeka, ale napríklad aj krvnú skupinu, acidobázické pôsobenie či termický efekt potravín. Svoje otázky jej môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.

Zdroj: Mgr. Miroslava Suchárová, unsplash.com

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close