Odpovedá výživová poradkyňa: Čo s tukom v oblasti bokov známym ako madlá lásky?

Tesné džínsy

Tuková hmota na bokoch trápi nejednu ženu (Zdroj: GettyImages)

Dobrý deň,

možno je to skôr otázka na fitness trénera, ale skúsim. Čím som staršia, tak tým výraznejší je na mojom tele tuk v oblasti bokov, ktorý prechádza až na chrbát a vylieva sa z nohavíc. Myslím, že sa tomu hovorí madlá lásky. Štve ma to. Dá sa s tým robiť niečo aj doma? Nechcem chodiť do fitka. Čo sa týka pohybu, denne chodím na prechádzky.

Ďakujem, Jarka


Zdravím, Jarka,

určite sa dá s týmto problémom niečo urobiť aj bez pomoci fitness trénera, len treba zvoliť účinnú stratégiu a vytrvať. Určite ste už počuli o tom, že štíhla postava sa „vyrába“ najmä v kuchyni. Inak povedané, 70 – 80 percent pri chudnutí zohráva strava. Zvyšok patrí pohybu, spánku, psychickému rozpoloženiu a tak ďalej.

Začnime teda stravou. Ak si pozriete moje predošlé odpovede v poradni, nájdete tam základné informácie o tom, ako upraviť jedálniček. Zhrniem to jednou vetou – vylúčte, alebo aspoň výrazne obmedzte bielu múku, rafinovaný cukor, jedlá z rýchleho občerstvenia, polotovary atď. a snažte sa jesť čo najviac základných, teda skutočných potravín. Pozor aj na pitný režim, pretože ľudia s pribúdajúcim vekom jeho dôležitosť podceňujú.

Ďalšou dôležitou súčasťou stratégie, ako sa zbaviť „madiel lásky,“ je pohyb. Píšete, že chodíte na pravidelné prechádzky. Neviem síce váš vek, ale ak je to možné vzhľadom na zdravotný stav, skúste prechádzky postupne zintenzívniť. To znamená, prejsť do svižnej chôdze, poprípade džogingu. Riešením je aj chôdza do kopca a častejšie využívanie schodov.

Možno ste už počuli o intervalových tréningoch, ktoré sú založené na striedaní dôb námahy a odpočinku. Na začiatok si môžete zvoliť napríklad 2 minúty námahy, 2 minúty odpočinku. To znamená, že pri pobyte vonku sa môžete venovať striedaniu rýchlej a pomalej chôdze v nastavenom intervale, neskôr džogingu a chôdze a podobne.

Ak nemáte dobrú kondíciu, zopakujte to 2 – 3 razy. Postupne intervaly pridávajte až do celkovej dĺžky trvania tréningu 45 minút. Intenzívne tréningy sa dajú rovnako dobre aplikovať pri kardio aktivitách i silovom tréningu. Dobrou voľbou môže byť aj zapojenie hornej časti tela s pomocou palíc na severskú chôdzu. Ak sa pre ňu rozhodnete, pozor na správnu techniku.

Takisto existuje niekoľko cvikov, ktoré vám pomôžu zbaviť sa tuku na týchto partiách. Samozrejme, ideálne je zaradiť ich do tréningu v rámci posilňovania celého tela. Nezabudnite, musí mu predchádzať dôkladné rozcvičenie sa.

Účinným cvikom sú úklony do strán – postavte sa vzpriamene, voľnú ruku dajte vbok alebo za hlavu. Úklony môžete robiť s prázdnou rukou, alebo použiť činku, poprípade s oboma rukami nad hlavou, medzi ktorými budete držať napríklad uterák. Cvik vykonávajte pomaly, kontrolovane, vyhnite sa predkláňaniu i zakláňaniu trupu.

Ďalším je vytáčanie trupu v stoji, ktoré sa najčastejšie vykonáva s obojručnou činkou, avšak pokojne sa dá použiť aj akákoľvek iná tyč, napríklad drevená násada. Postavte sa vzpriamene, nohy dajte na šírku ramien. Nezabúdajte, že pohyb vykonáva iba časť tela od trupu nahor. Na ramenách držte tyč. Potom vykonajte s výdychom rotáciu trupu do strany, naspäť do stredu sa vracajte s nádychom. Pohyb môžete vykonať aj plynule zo strany na stranu s tým, že s pohybom na jednu stranu sa nadýchnete, s pohybom na druhú vydýchnete.

Píšete, že nechcete chodiť do fitcentra, ale možno to neplatí pre skupinové cvičenia. Pre starších ľudí môže byť skvelou voľbou kalanetika, pilates, joga alebo tai-či. Ak chcete omladnúť, vyskúšajte pokojne aj aerobik alebo zumbu.

S prianím všetkého dobrého,

Mirka


Na vaše otázky odpovedá Mgr. Miroslava Suchárová, ktorá sa problematike výživy venovala roky ako novinárka. Počas tohto obdobia sa stretla s rôznymi výživovými smermi, názormi a odporúčaniami, a preto sa rozhodla pre „upratanie“ a rozšírenie svojich vedomostí formou výživových kurzov. Výrazne ju ovplyvnil seminár u známeho českého odborníka, Mgr. Martina Jelínka. Vďaka nemu sa, okrem iného, naučila v rámci stravy uplatňovať holistický prístup, teda pri tvorbe jedálnych lístkov zohľadňovať nielen príjem kalórií, makroživín a zdravotný stav človeka, ale napríklad aj krvnú skupinu, acidobázické pôsobenie či termický efekt potravín. Svoje otázky jej môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close