Odpovedá výživová poradkyňa: Cvičím i jedávam správne, aj tak nechudnem

Obezita

gettyimages

Dobrý deň Mirka, veľmi sa mi páčia vaše články a odpovede o chudnutí. Preto sa na vás obraciam s prosbou o radu. Volám sa Katarína, mám 42 rokov a vážim 98 kg. Snažím sa schudnúť už dlhší čas. Tri roky dozadu som schudla 8 kg, vtedy som sa radila s výživovým poradcom. Naučila som sa správne jedávať (mne vyhovuje 5x denne), dodržujem pitný režim – aspoň 2,5 l denne. Mám sedavé zamestnanie, takže pohyb dobieham poobede. Aspoň dvakrát do týždňa sa snažím isť na kolektívne cvičenie. Chodím na prechádzky so psom, nie vždy však pravidelne. Sladkému a bielej muke sa snažím vyhýbať, ale nie je to 100 %. Chcela by som vás poprosiť o radu, ako sa pohnúť ďalej. Snažím sa pozitívne myslieť, viem, že je to pri chudnutí dôležité, ale niekedy som už zúfalá. Ďakujem, Katarína.

Milá Katka, veľmi ma teší, že sa vám páčia moje odpovede v poradni a takisto ďakujem za vašu otázku. Nenapísali ste mi síce o sebe veľa, no napriek tomu sa pokúsim poukázať na možné príčiny vášho neúspešného chudnutia.

Píšete, že jete 5-krát denne, dodržiavate pitný režim, snažíte sa vyhýbať sladkému i bielej múke, chodíte so psom na prechádzky a dvakrát do týždňa idete na kolektívne cvičenie. Za to vás musím jednoznačne pochváliť, pretože už týmito krokmi robíte veľa pre svoje zdravie i štíhlejšiu postavu. Otázka však znie, prečo nechudnete?


Chcete sa aj vy poradiť s výživovou poradkyňou? Svoje otázky môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.


Problém môže byť napríklad v energetickom príjme, to znamená, že buď prijímate veľa, alebo málo energie vydáte. Na jednej strane je pravda, že s pribúdajúcim vekom sa metabolická potreba organizmu znižuje, to však neznamená, že máte hladovať!

Na druhej strane, možné je aj to, že jete zdravo, ale napriek tomu prijímate veľa energie – mnohé zdravé potraviny majú totiž vysoký obsah kalórií. Ide napríklad o orechy, semená či sladké druhy ovocia. Príčina tiež môže byť v tzv. nevedomom jedení, teda si neuvedomujete, že pri rôznych príležitostiach, ako sú oslavy či posedenia s priateľmi, si doprajete aj rozličné kalorické maškrty. Ďalšou možnou príčinou je aj to, že vo vašom jedálnom lístku je nedostatočne zastúpená niektorá makroživina. Najčastejšie sa jedná o sacharidy – aj pri diéte by mali sacharidy (samozrejme, hlavne komplexné) tvoriť minimálne 50 % denného energetického príjmu.

Čo s tým? Odporúčam vám viesť si niekoľko dní stravovací denník, kde si budete poctivo písať čo, kedy a koľko ste zjedli a vypili. Potom môžete využiť služby kalorických tabuliek na internete, kde zadáte potraviny skonzumované za celý deň a program vám vyhodnotí, ako na tom ste s kalóriami i makroživinami. Samozrejme, nenahradí to služby výživového poradcu, ale predsa vám to môže aspoň naznačiť, kde robíte chybu.


Chcete sa aj vy poradiť s výživovou poradkyňou? Svoje otázky môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.


Ďalšia príčina neúspešného chudnutia môže byť v pitnom režime. Niektorí chudnúci zabúdajú na to, že napríklad niektoré ochutené minerálne vody obsahujú veľa cukru, platí to aj pre ovocné džúsy či smoothie. Preto je najlepším zdrojom tekutín pri chudnutí čistá voda, doplnená o nesladené bylinkové čaje a neperlivé či jemne perlivé neochutené minerálne vody. Ak si dáte ovocnú šťavu či smoothie, treba to zarátať do denného energetického príjmu.

Čo sa týka pohybu, neviem, aké cvičenia navštevujete, ale stavte v tomto smere na pestrosť. Ak budete mesiace šliapať na stacionárnom bicykli v rovnakom tempe a pri rovnakej záťaži, telo si na to zvykne. Vy, naopak, potrebujete metabolizmus stimulovať aj vhodným tréningom. Takisto je veľmi dôležité to, čo jete pred a po tréningu.

To, že máte sedavé zamestnanie, nie je problém. Skúste využiť všetky možnosti na pohyb – ku kopírke sa prejdite častejšie, pracovné záležitosti s kolegami vybavujte osobne, namiesto výťahu využívajte schody atď. Využite i to, že máte psíka a doprajte si denne aspoň 30-minútovú svižnú prechádzku v jeho spoločnosti.


Chcete sa aj vy poradiť s výživovou poradkyňou? Svoje otázky môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.


Na záver ešte spomeniem aj ďalšie faktory, ktoré sa môžu podieľať na neúspešnom chudnutí. Jedná sa o niektoré zdravotné ťažkosti (ak máte podozrenie na nejaký zdravotný problém, navštívte lekára), nedostatočný či nekvalitný spánok, stres či „tlačenie na pílu“, čiže prílišné zameranie sa na redukciu hmotnosti – treba sa, samozrejme, maximálne snažiť o dosiahnutie cieľa, ale nežiť iba pre deň, keď budete štíhla. Všetko má svoj čas, čiže sa treba vyzbrojiť trpezlivosťou a nebrať zlyhania ako tragédie! Veď práve prekážky, ktoré musíme zdolávať, nás posilňujú a približujú k vysnívanému cieľu.

Milá Katka, verím, že moje rady vás navedú správnym smerom. Držím vám päste a budem rada, keď mi dáte vedieť, čo ste zistili a ako pokračujete.

Na vaše otázky odpovedá Mgr. Miroslava Suchárová, ktorá sa problematike výživy venovala roky ako novinárka. Počas tohto obdobia sa stretla s rôznymi výživovými smermi, názormi a odporúčaniami, a preto sa rozhodla pre „upratanie“ a rozšírenie svojich vedomostí formou výživových kurzov. Výrazne ju ovplyvnil seminár u známeho českého odborníka, Mgr. Martina Jelínka. Vďaka nemu sa, okrem iného, naučila v rámci stravy uplatňovať holistický prístup, teda pri tvorbe jedálnych lístkov zohľadňovať nielen príjem kalórií, makroživín a zdravotný stav človeka, ale napríklad aj krvnú skupinu, acidobázické pôsobenie či termický efekt potravín. Svoje otázky jej môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Mgr. Miroslava Suchárová

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close