Odpovedá výživová poradkyňa: Nedarí sa mi chudnúť, vyhýbam sa preto ľuďom

Váha

gettyimages

Dobrý deň, chcem Vás poprosiť o radu pri chudnutí – mám podobný problém ako vám napísala čitateľka Ľubka. Mám 49 rokov, 162 cm a 77 kg. Som absolútne v koncoch, čo sa týka môjho chudnutia, vyskúšala som už hádam všetko. Jediná vec, pri ktorej som schudla boli doplnky výživy jednej konkrétnej značky možno pred 10 rokmi. Schudla som 7 kg. Odvtedy idú kilogrami hore. Mám sedavú prácu, bolia ma kĺby, kríže, o depresiách zo svojej postavy radšej pomlčím. Nedávno som navštívila výživovú poradkyňu, upravila mi jedálniček, ktorý som poctivo dodržiavala, neschudla som ani deko a to som tam chodila 3 mesiace, 2 mesiace som chodila aj do posilňovne sa hýbať. V kombinácii s úpravou stravy a pohybom som neschudla absolútne nič, úplne ma to odpálilo, nechodím nikam, iba do práce a do obchodu, nemať psa tak nechodím vôbec von, možno iba na balkón.

Nemôžem sa na seba ani pozrieť, vyhodila som všetky zrkadlá a programy o zdravom stravovaní ihneď prepínam. Keby som vám napísala svoj jedálniček, tak nepochopíte, z čoho ja dokážem pribrať, asi naozaj aj z vody, z jedného dňa na druhý dokážem pribrať vyše 1 kg, čo je neuveriteľné, beriem dlhodobo forfeminu, lebo cítim sa nafúknutá a naliata vodou, už sa dostávam do takého stavu, že keď mám jesť tak ma napína na vracanie.

Nejem sladkosti, nesladenú kávu pijem možno trikrát za deň, voda neperlivá 1,5 l (s ťažkosťami), veľa zeleniny (nemám ju rada, donútila som sa), mäso iba kuracie, ryby nemám rada, jem trikrát denne po 5 hodinách, ovocie nejem vôbec, lebo obsahuje cukry, alkohol žiadny.

Je fakt že s pohybom sa príliš nekamarátim, tie 2 mesiace som sa premohla iba kvôli chudnutiu, nespôsobuje mi to radosť, nechápem ľudí, ktorých vidím usmievať sa a majú dobrú náladu, ja som ju nemala ani nepamätám, preto sa im aj vyhýbam. Veľmi pekne ďakujem za radu, ak vôbec nejaká rada pre mňa ešte existuje, Viera.


Mohlo by vás zaujímať: Odpovedá výživová poradkyňa: Diéty nezabrali, dá sa schudnúť bez cvičenia?


Milá Vierka, verte, či nie, s podobnými zničujúcimi pocitmi a „depkou“ zo svojej postavy som pred niekoľkými rokmi bojovala i ja. Nebolo to ľahké obdobie, ale s odstupom času na túto životnú etapu nespomínam negatívne. Práve naopak, pretože ma posunula vpred – získala som nielen štíhlu postavu, ale hlavne som sa začala mať skutočne rada a myslieť pozitívnejšie, naučila som sa byť vďačná aj za maličkosti  a okrem iného som sa dostala aj k výžive a výživovému poradenstvu.

Týmito riadkami vás chcem povzbudiť k tomu, aby ste nehádzali flintu do žita, ale začali znovu – každý nový deň nám dáva šancu začať odznova, urobiť hrubú čiaru za tým, čo bolo. Možno budete prekvapená, ale nejdem vám dávať žiadne rady týkajúce sa stravovania či športovania. Myslím si, že vo vašom prípade je najdôležitejšie vnútorné nastavenie.

Z vašich riadkov cítiť, že sa nemáte rada, chýba vám sebavedomie, vyhýbate sa ľuďom, čo je veľká škoda, pretože správni ľudia vám môžu vo vašej situácii významne pomôcť. Tiež ste sa zabudli tešiť z maličkostí a byť za ne vďačná (určite máte za čo ďakovať) a kvôli tomu nežijete plnohodnotne, iba prežívate.


Chcete sa aj vy poradiť s výživovou poradkyňou? Svoje otázky môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.


Vierka, napriek kilám navyše ste úžasná a jedinečná bytosť, ktorá si zaslúži všetko, po čom túži, len musíte tomu uveriť! Začiatkom vašej vnútornej zmeny a neskôr i postavy je rozhodnutie urobiť niečo s doterajším životom a pohľadom na samú seba. Možností máte veľa – môžete začať knihou, ktorá vás nasmeruje k sebaláske a pozitívnemu mysleniu, dobrou voľbou môže byť skúsený kouč osobného rozvoja alebo psychológ.

Až potom by som sa pustila do chudnutia. Na to, prečo ste neschudli ani napriek návšteve výživovej poradkyne, sa mi odpovedá ťažko. Príčina môže byť v nesprávne nastavenom jedálničku, pretože aj chudnúci človek by si mal dopriať napríklad ovocie, vy píšete, že ho nejete. Takisto z času na čas neuškodí pohár dobrého vína či kúsok horkej čokolády. Redukcia hmotnosti by totiž nemala byť iba o drezúre a chorobnom sledovaní kalórií, ale aj o radosti a pôžitku z jedla, na čom sa dá tiež zapracovať, len treba chcieť. 

Na vine môže byť aj spomalený metabolizmus v dôsledku držania rôznych diét, nakoľko píšete, že priberáte aj z vody. Ďalšie príčiny neúspešnej redukcie hmotnosti môžu prameniť z nevhodne zvoleného tréningu, ale aj zo skrytého zdravotného problému či vášho vnútorného nastavenia, pretože stres blokuje chudnutie. Na vašom mieste by som teda nevynechala ani návštevu lekára, aby vylúčil zdravotné problémy a znovu oslovila výživového poradcu – jeho výberu venujte dostatok času, prizerajte nielen na dosiahnuté vzdelanie, ale aj na jeho skúsenosti, prístup ku klientom a ich výsledky.


Chcete sa aj vy poradiť s výživovou poradkyňou? Svoje otázky môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.


Čo sa týka pohybu, ak sa s ním nekamarátite, tak sa nesiľte. Ak vám totiž cvičenie nerobí radosť, nemá zmysel cvičiť. Avšak odporúčam vám minimálne 30 minút svižnej chôdze denne. Nakoľko chodíte von so psíkom, nemal by to byť problém. 

Milá Vierka, snáď som vás svojimi radami aspoň trošku pozitívne motivovala, pretože všetko ostatné je na vás – vy musíte chcieť na sebe pracovať a urobiť potrebné kroky k tomu, aby ste dosiahli vytúženú postavu, ale hlavne vnútornú spokojnosť a s ňou súvisiacu radosť zo života. Držte sa a budem sa tešiť, keď nám dáte vedieť, ako sa vám darí ďalej.

Na vaše otázky odpovedá Mgr. Miroslava Suchárová, ktorá sa problematike výživy venovala roky ako novinárka. Počas tohto obdobia sa stretla s rôznymi výživovými smermi, názormi a odporúčaniami, a preto sa rozhodla pre „upratanie“ a rozšírenie svojich vedomostí formou výživových kurzov. Výrazne ju ovplyvnil seminár u známeho českého odborníka, Mgr. Martina Jelínka. Vďaka nemu sa, okrem iného, naučila v rámci stravy uplatňovať holistický prístup, teda pri tvorbe jedálnych lístkov zohľadňovať nielen príjem kalórií, makroživín a zdravotný stav človeka, ale napríklad aj krvnú skupinu, acidobázické pôsobenie či termický efekt potravín. Svoje otázky jej môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Mgr. Miroslava Suchárová

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close