Oranžová na tanieri: Pomaranče ocenia cukrovkári, melón si poradí s krvným tlakom

Oranžový melón

gettyimages

Ako prvý sa vám určite v mysli vybaví pomaranč. Patrí sem aj mrkva, mandarínky, marhule, tekvica, papája, mango, sladké zemiaky či paprika. Prečo ich zaradiť do jedálnička?

Betakarotén (oranžové farbivo), ktorý je prijatý z prírodných zdrojov sa v ľudskom tele mení na prospešný antioxidant – vitamín A. Iné je to však v prípade, ak by ste sa rozhodli obísť prírodnú cestu. Ak začneme betakarotén užívať vo forme výživového doplnku, jeho potenciál sa nemusí prejaviť naplno a želaných účinkov sa pravdepodobne nedočkáme. Najlepšie, čo môžeme urobiť, je pravidelne konzumovať nasledujúce chutné druhy ovocia a zeleniny.

Mrkva

Je jedným z jeho najbohatších zdrojov. Nestojí veľa a v kuchyni ju spracujete do sladkých aj slaných pokrmov, čo z nej robí univerzálnu zeleninu. Pomáha udržovať zdravie zraku, kognitívnych schopností a je prevenciou pred rakovinou pľúc. Svojimi detoxikačnými vlastnosťami zabraňuje hromadeniu tuku v pečeni. Okrem toho obsahuje vitamíny B, C, E aj K, z minerálov horčík, vápnik aj železo.

Tekvica

Maslová či hokkaido, čoraz častejšie si razí cestu aj na naše stoly. Obľúbená je najmä v podobe pyré a lahodnej krémovej polievky. Skvelý zdroj antioxidantov A, C aj E prispieva k ochrane pred voľnými radikálmi a pri pravidelnej konzumácii môže znížiť riziko rozvoja rakoviny. Zloženie tekvice má aj priaznivý vplyv na čistenie močového traktu a správnu funkciu obličiek.

Náš tip na zaujímavé podujatie: Tomáš Klus 2019 – Klusymfonie

Sladké zemiaky

Jedinou nevýhodou je ich vyššia kalorická hodnota v porovnaní s bežnými slovenskými zemiakmi. Inak sú priam do prasknutia naplnené hodnotnými živinami. Už jeden stredne veľký batát pokryje dennú potrebu vitamínu A a tretinu odporúčanej dennej dávky vitamínu C. Nájdete v nich aj slušné zastúpenie vitamínov skupiny B, železa, zinku, draslíka, medi aj mangánu. Je dobré ich zaradiť do stravy práve vtedy, ak máte problémy so žalúdočnými vredmi a ochoreniami hrubého čreva. Sú vhodné aj pre diabetikov, keďže majú nízky glykemický index a prispievajú k stabilizácii hladiny cukru v krvi.

Pomaranče

Najznámejších zástupcov oranžových potravín netreba zvlášť predstavovať. Aj keď sa pre obsah vitamínu C pravidelne odporúčajú pri prechladnutí, v dávke „céčka“ ich predbehne grapefruit, limetka a dokonca aj paprika. Sú však chutné, či už na priamu konzumáciu alebo v podobe šťavy. Navyše pre množstvo ďalších živín, ako vitamínov A, B, E, draslíka, horčíka a vápnika, sa odporúčajú pri pľúcnych ochoreniach, astme, artritíde, vysokom krvnom tlaku aj cukrovke.

Mohlo by vás zaujať: Marhule nepodceňujte: Privedú vás k lepšej postave i mladšej pleti!

Marhule

Ich pestovanie má na Slovensku tradíciu a v kuchyniach ich vieme nájsť široké využitie. Sú doslova nabité zdravím. Podobne, ako predchádzajúce plodiny, aj marhule obsahujú betakarotén, vitamíny B aj C. Zaujímavý je vyšší obsah železa, najmä v sušenej podobe, ktorý podporuje zdravú krvotvorbu. Kyselina listová ochráni váš mozog a pamäť, kremík sa postará o krásu pokožky, vlasov aj nechtov.

Melón Cantaloupe

Bude to možno prekvapením, no malý sladký melón s oranžovou dužinou obsahuje viac betakaroténu ako marhule, pomaranče, broskyne či grapefruity. Najviac sa približuje k dávke, ktorú v sebe ukrýva mrkva. Pre solídny obsah vlákniny a vody (až 90 %) je vhodný na úpravu trávenia – aj v prípade, ak vás trápia chronické tráviace ťažkosti. Oceníte aj vyššie množstvo draslíka, ktoré pomáha znižovať vysoký krvný tlak a tiež aj zmierňuje problémy so zavodnením.

Ktoré oranžové potraviny najviac chutia vám? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Lucia, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close