Ostrý zrak a zdravé oči? Denne robte týchto 5 vecí a budete ich mať ako jastrab

Zrak

gettyimages

Preventívne prehliadky u očného lekára by nemali byť dôležité iba pre ľudí, ktorí majú zhoršený zrak. Podstupovať by sme ich mali aj v prípade, že okuliare nemáme.

Vďaka nim totiž môžeme včas zachytiť ochorenia, ktoré naše oči poškodzujú. Ťažkosti s videním často znamenajú krátkozrakosť, ďalekozrakosť, prípadne zhoršené nočné videnie. Svoj zrak však môžete posilniť aj vlastným pričinením. Týmito jednoduchými metódami to zvládnete prirodzenou cestou.

1. Doplňte vitamíny

Celé vaše telo potrebuje výživu v podobe vitamínov, minerálov a ďalších látok, vďaka ktorým orgány zdravo fungujú. Oči v tomto prípade nie sú výnimkou. Možno ste počuli o tom, že mrkva zlepšuje zrak, a nie je to úplný nezmysel. Obsahuje totižto vitamíny, ktorých deficit sa odráža práve na našom videní. Cenné sú vitamíny A, C a E, zinok je zase dôležitý pri prevencii pred ochabovaním očných svalov. Okrem mrkvy je bohatým zdrojom účinných látok aj brokolica, špenát, paprika, citrusy, sladké zemiaky alebo jahody. Potraviny bohaté na omega-3 kyseliny sú rovnako dobrým pomocníkom.

Mohlo by vás zaujať: Zabudnite na mrkvu: Tieto dve ovocia vašim očiam prospejú viac!

2. Chráňte sa pred slnkom

Slnečné okuliare sú základom ochrany očí pred slnkom. Myslieť by ste na ne nemali iba počas leta, ale aj v zimných mesiacoch. Mali by byť kvalitné a s UV filtrom. V takomto prípade sa zvážte aj vyššiu investíciu, ktorá sa určite oplatí. Poškodenie očí spôsobené slnečným svetlom si môžete všimnúť až po rokoch, netreba preto zanedbávať prevenciu. Medzi akútne poškodenie patrí krátkodobá bolesť očí, popraskané žily na bielku a zhoršená schopnosť zaostriť na predmety. Ochranu by ste mali používať aj pri narábaní s nebezpečnými chemikáliami, zváraní, vŕtaní a inej manuálnej práci. Ak sa malé čiastočky materiálu dostanú do oka, môžu spôsobiť dlhodobé problémy.

3. Bojujte proti alergiám

Alergiu sprevádza svrbenie, opuch a bolesť. Ak zažívate zhoršenie zraku spôsobené práve touto reakciou, otestujte sa na možné alergény. Prejaviť sa môže aj spolu s ďalšími nepríjemnosťami – napríklad opuchom nosových slizníc. Je ale možné, že sa podráždenie ukáže iba na očiach. Najčastejšími alergénmi je peľ a zvieracia srsť. Samotná reakcia oko nepoškodí, no ak si podráždenú rohovku poškriabete, alebo sa do vysušeného prostredia dostane zápal, nebezpečenstvo sa zvyšuje.

Mohlo by vás zaujať: Zacielené na oči: Naservírujte si potraviny pre lepší zrak!

4. Trénujte svoj zrak

Veľkým problémom modernej doby je neustále sledovanie obrazoviek. Nielen na počítači, tablete či telefóne, ale aj tých televíznych. Možno vás prekvapí, že pre oči je rovnako nevhodné aj časté čítanie novín alebo kníh. Ostrenie na jednu vzdialenosť po dlhú dobu oslabuje očné svalstvo a časom spôsobuje krátkozrakosť. Ak máte po celom dni problém s videním do diaľky, vyskúšajte precvičenie schopnosti ostrenia:

  • Stačí, ak budete 5-10 minút denne sledovať objekty, ktoré sú vo väčšej vzdialenosti.
  • Pozrite sa z okna a pokúste sa zaostriť na vzdialený bod.
  • Toto cvičenie je dobré robiť vždy po tom, čo odložíte knihu alebo dopozeráte televíziu. Oči si tak zvyknú na viaceré vzdialenosti.

5. Doprajte si vyváženú stravu a pohyb

Problémy so zrakom ohrozujú najmä ľudí s cukrovkou druhého typu. Tá je rizikom pre obéznych ľudí, no svoju rolu zohráva aj dedičnosť. Napáda drobné cievky v oku, a preto dôležité sledovať hladinu cukru v krvi. Veľké množstvo glukózy v krvnom riečisku poškodzuje cievky, čo má za následok poškodenie zrenice. S nadváhou si najlepšie poradí zdravý životný štýl, vo vážnejších prípadoch je nutné lekárske vyšetrenia. Vhodné stravovacie návyky a dostatok pohybu sú dôležité ako pre štíhlu líniu a zdravie celého tela, tak aj pre váš zrak.

Darí sa vám udržiavať zrak v dobrej kondícii? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Stanka, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close