Otravujú vás neustále telefonáty s ponukami? Takto sa im môžete vyhnúť

telefón

sxc.hu

Viacerí z nás, ktorí nemajú záujem o zasielanie ponúk obchodných reťazcov, si na poštovú schránku nalepia odkaz: Prosím, nevhadzujte reklamné letáky. Bohužiaľ, s mailovým klientom a telefónom to také jednoduché nie je. Nevyžiadaná pošta a telemarketingové telefonáty sú dnes prepracovaným nástrojom nielen veľkých spoločností, ale tiež mnohých podvodníkov. Častokrát sa nestačíme čudovať, odkiaľ operátori majú nielen naše telefónne číslo, ale dokonca aj osobné údaje. Poradíme vám, ako sa im vyhnúť a čo robiť v prípade, že vás vytrvalo obťažujú.

Ako to celé vlastne (ne)funguje?

Pri nevyžiadanom telefonáte vás volajúci zvyčajne osloví vaším menom a taktne sa vás opýta, či mu môžete venovať chvíľku vášho času. Následne sa vás snaží ohúriť „výhodnou ponukou“, ktorá je podľa jeho slov „šitá práve pre vás“. Ide o telemarketingové kľučky školených operátorov, ktorých cieľom je uzatvoriť s vami zmluvu a predať vám aj taký produkt, o ktorý v danej chvíli možno vôbec nestojíte. Tieto metódy vo veľkom využívajú predovšetkým veľké firmy v oblasti telekomunikácií a banky, ktoré nezriedka spolupracujú s externými telemarketingovými spoločnosťami. Nájdu sa však medzi nimi aj zástupcovia takých firiem, ktoré vám ponúkajú ponožky či potreby do domácnosti, ak uhradíte poštovné. Zdá sa vám to strelené a poriadne otravné? Ojedinelé nie sú ani rôzne telefonické prieskumy trhu a tí najväčší odvážlivci vám rovno oznámia, že ste sa práve stali výhercami rozprávkovej sumy.


Mohlo by vás zaujímať: Nový spôsob platenia už aj na Slovensku: Namiesto karty vám poslúži telefón


Ako sa vám dostanú „pod kožu“?

Najjednoduchším spôsobom, ako sa dostať k telefónnemu číslu, je otvoriť si verejný telefónny zoznam. Ak ale pevnú linku nemáte a nevyžiadané telefonáty vám prichádzajú na súkromné číslo, mohlo to spôsobiť náhodné vygenerovanie telefónnym automatom. Najčastejším spôsobom, ako sa spoločnosti dostanú k našim citlivým údajom, je však dodatok v podpisovanej zmluve. „Neustále mi vyvolávali zástupcovia mobilného operátora, ktorého služby využívam. Dohnalo ma to do pobočky, kde som si vyžiadala manažéra. A ten mi zamával pred očami zmluvou, v ktorej som súhlasila, že svoje osobné údaje poskytnem tretej strane na obchodné a marketingové účely. Bolo to drobnými písmenami pod čiarou, pri podpise ma na to nikto neupozornil,“ napísala nám svoje skúsenosti pani Magdaléna (43). Ďalšími možnosťami, ktorými nechtiac poskytujete na seba kontakt, sú:

  • spotrebiteľské súťaže – na obaloch bežných výrobkov, prípadne telefonické hry
  • vernostné karty – predajca vám síce poskytne zľavu pri nákupe, pri vyhotovovaní karty vás však požiada o osobné údaje

Ako sa nechceným telefonátom vyhýbať?

1. Predtým, než čokoľvek podpíšete, dôkladne si preštudujte všetky podmienky. Nedávajte súhlas so zaradením do databázy a venujte pozornosť tomu, čo je napísané drobným písmom.

2. Nereagujte. Ak si nájdete zmeškaný hovor z podozrivého čísla, nikdy nevolajte naspäť – hovor vás môže vyjsť aj na desiatky eur. Telefónne čísla z telemarketingových spoločností si priebežne ukladajte do mobilu pod názvami ako „Nedvíhať“ alebo „Neodpovedať“.


Mohlo by vás zaujímať: Nákupy cez internet pohodlne a bezpečne: Ako nesadnúť na lep podvodníkom?


3. Nekupujte. To, čo vám niekto predáva cez telefón,zväčša nezodpovedá ani cene ani očakávanej kvalite. Nenechajte sa zlomiť taktikami operátorov – ak potrebujete nový paušál, zájdite do predajne a nechajte si všetko vysvetliť z očí do očí. Pokojne si nechajte čas na premyslenie.

4. K ničomu sa nezaväzujte. Najväčším rizikom sú produkty alebo služby na skúšku. Lehotu siedmich dní si len málokto ustriehne. Ak dovtedy nevyjadrite nespokojnosť, automaticky prejdete do plnenia zmluvy, ktorá napríklad pri 24-mesačnej viazanosti môže byť problémom. Niektoré zmluvné pokuty sa pritom môžu pohybovať až do výšky 300 eur a viac.

5. Zbystrite pozornosť aj pri internetových registráciách. Pri každej z nich dobre zvážte, ktoré údaje daná webstránka vlastne vyžaduje a za akým účelom.

Čo robiť, ak vás neustále obťažujú?

  • pýtajte sa na ich údaje – názov firmy, IČO, meno operátora, priameho nadriadeného… Vždy požiadajte o vymazanie vašich údajov z databázy.
  • trvajte na potvrdení – o tom, že s danou spoločnosťou nemáte nijaké záväzky ani podlžnosti
  • obráťte sa na úrady – ak hovory pretrvávajú, sťažujte sa na Slovenskej obchodnej inšpekcii. V prípade, že vám ponuky zaváňajú podvodom, oznámte to na polícii. Pomôcť by vám mohol tiež Úrad na ochranu osobných údajov SR, mali by ste však mať v rukách hmatateľné dôkazy, že vaše údaje naozaj zneužívajú (nahrávky hovorov, výpisy,…).

Aký máte názor na telemarketingové tefonáty? Podeľte sa o svoje skúsenosti s ostatnými čitateľmi v diskusii.

Zdroj: sxc.hu, Johnny, sxc.hu
Odporúčame