Ovocie a zelenina v zime: Je zdravšie mrazené, sterilizované či dovážané čerstvé?

zelenina

photl.com

V zime sú takmer všetky zdroje ovocia a zeleniny obmedzené ich dovozom alebo uskladnením. V lete si môžete ovocie a zeleninu dopestovať aj sami v záhradách, či kúpiť ju čerstvú na trhoviskách od domácich producentov. V zime sa však musíte spoliehať prevažne na obchody a danú ponuku čerstvých, resp. spracovaných druhov zeleniny a ovocia. Aké druhy sú teda počas zimných mesiacov najvhodnejšie a v akej podobe? Je lepšie zmrazovanie alebo konzervácia?

V období chudobnejšom na čerstvé plody, teda v zime, by ste trpeli nedostatkom vitamínov a minerálov, ktoré vám tieto druhy zabezpečujú. Spracovanie zeleniny a ovocia umožňuje konzumáciu tých druhov, ktoré by ste za normálnych okolností nemohli v tejto dobe jesť. Vďaka nemu majú ľudia po celý rok dostupné aj potraviny, ktoré sú obmedzené dobou rastu a zberu.


Mohlo by vás zaujímať: Poklad z našich končín: Jablká môžu byť aj vaším elixírom zdravia


Ktorý spôsob je najvhodnejší?

Vďaka spracovaniu potravín taktiež dochádza ku predĺženiu trvanlivosti ovocia a zeleniny a zvýšeniu pohodlia konzumenta. Do úvahy prichádzajú viaceré spôsoby predlžovania trvanlivosti ovocia a zeleniny. Často sa využíva blanšírovanie v kombinácii s mrazením, mrazenie alebo pasterizácia/sterilizácia. V prípade zeleniny sa využíva ešte konzervácia v kyslých nálevoch a fermentácia na spôsob kvasenej kapusty. Ťažko sa dá urobiť jednoznačný rebríček, no za vhodné procesy opracovania považujeme blanšírovanie v kombinácii s mrazením, mrazenie a kyslomliečne fermentácie, ktoré obohatia produkt o mikroorganizmy a cenné látky, napríklad vitamíny, najmä skupiny B,“ vysvetľuje Prof. Ľubomír Valík zo Združenia pre zdravie a výživu. Blanšírovanie je metóda, ktorú nie vždy ľudia pri zmrazovaní potravín využívajú. Ide o krátke ponorenie zeleniny do vriacej vody a následné ochladenie. Vďaka nemu si potravina uchová pri zmrazení lepšie svoju farbu aj chuť.

Zmrazená zelenina a ovocie sú zdravé

Mnoho producentov mrazených plodov má lány s ovocím či zeleninou v tesnej blízkosti fabriky na zmrazovanie. Zelenina je tým zdravšia, čím skôr po zbere je skonzumovaná, alebo zmrazená, čím sa uchová jej výživová hodnota v danom čase zmrazenia. Ak teda výrobcovia zmrazia čerstvú zeleninu len niekoľko hodín po zbere, môže si zachovať ešte vyššie výživové hodnoty, ako tá, ktorá sa objaví na pulte v predajni v „čerstvom“ stave, no pritom je vlastne po zbere už niekoľko dní. Nehovoriac o prípade, keď ovocie či zeleninu mrazíte sami z vlastnej záhrady a tak na čerstvosť zmrazovaných potravín viete dohliadnuť.


Mohlo by vás zaujímať: Potraviny vo vašej mrazničke: Čo zmrazovať, na koľko a čo radšej vôbec?


Konzervované ovocie je kalorickejšie

Čo vyplýva z toho, že toto ovocie je konzervované prostredníctvom sladkého nálevu, ktorý samotný obsahuje množstvo kalórií. Ak teda máte diétu, ovocným kompótom sa radšej vyhnite. Profesor Ľubomír Valík však pri diéte odporúča: „Vhodné sú druhy ovocia, na ktoré sme zvyknutí a pochádzajú z nášho zemepisného pásma (napr. jablká). Veľmi dobrým zdrojom vitamínu C sú prirodzene citrusové plody, ktoré už v súčasnosti nepokladáme za úplne exotické ovocie.“ 

V čom je ochudobnené spracované ovocie a zelenina oproti čerstvému?

Prof. Ľubomír Valík zo Združenia pre zdravie a výživu odpovedá: „Predovšetkým o pôvodné organoleptické vlastnosti a aj o nepatrné množstvo vitamínov, ktoré sa čiastočne inaktivujú pri blanšírovaní predchádzajúcemu mrazeniu. Na uchovávanie vitamínov má však podstatnejší vplyv dlhodobé skladovanie, pričom platí zásada, že čím dlhšie sa potravina skladuje, tým menej vitamínov sa uchová. Preto aj v prípade konzervovaných a mrazených potravín platí, aby sa konzumovali čo najskôr od dátumu výroby. Na druhej strane môžeme v súčasnom zimnom období využiť koreňovú zeleninu, ktorú stále nachádzame čerstvú na pultoch.“


Mohlo by vás zaujímať: Citrón je všestranný pomocník: Viete, v čom všetkom ho možno využiť?


Môže exotické ovocie uškodiť?

Niektorí ľudia, najmä makrobiotici, odporúčajú konzumovať len domáce ovocie a zeleninu. S akými nástrahami sa môžeme pri kontakte s exotickým citrusovým ovocím stretnúť? Profesor Ľubomír Valík zo Združenia pre zdravie a výživu vysvetľuje, čo pre nás môže exotika na tanieri znamenať: Stret s mikroflórou, na ktorú nie sme zvyknutí, agrochemikáliami, ktoré sa u nás nepoužívajú, s cudzími bielkovinami, ktoré môžu mať alergizujúce vlastnosti, s vyššími koncentráciami oxidu síričitého (najmä v kandizovanom/sušenom ovocí), mykotoxínov (arašidy, pistácie, exotické druhy orechov), ako aj inými.“


V akej forme si počas zimy doprajete ovocie a zeleninu najčastejšie? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: photl.com, photl.com, Nela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close