Pijete, a aj tak ste stále smädní? V horúčavách osviežia len vhodné nápoje

Voda

pixabay.com

S rastúcimi teplotami musíme myslieť na svoje zdravie, a teda aj na dostatočný pitný režim. V horúcich letných mesiacoch stúpa potreba tekutín oveľa viac než inokedy, čo sami cítime. Aby sme sa osviežili, častejšie siahame po rôznych nápojoch. Napriek tomu, že pijeme veľa, môžeme stále pociťovať smäd. Kde robíme chybu?

Varovné signály

Človek by mal bežne vypiť aspoň 2,5 l tekutín denne. Pri zvýšenej fyzickej námahe a extrémnych teplotách to však môžu byť aj 4 l za deň. Zdá sa vám to veľa? Piť by sme mali priebežne počas celého dňa, pretože príznaky dehydratácie na seba nenechajú dlho čakať. Suché pery, sucho v ústach, únava, bolesť hlavy a pocit smädu sú základnými ukazovateľmi pre zvýšenie prísunu tekutín.

Pri väčších stratách sa výrazne znižuje výkon mozgu a môže dôjsť až k zástave srdca. Dostatočný pitný režim zvyšuje fyzickú i psychickú odolnosť organizmu, čo je v lete, kedy hrozia infekčné ochorenia, obzvlášť dôležité. Nie každý nápoj je však ideálnym zdrojom pitného režimu.

Na potlačenie smädu sú prikrátke

Sladené nápoje smäd neuhasia, pretože cukor pocit smädu ešte zvyšuje. A nielen to. Predstavujú kalórie navyše a po ich vypití sme náchylní zjesť viac, ako po vypití čistej vody. Cukor v tele spôsobí, že sa vyplaví naraz veľké množstvo inzulínu a žalúdok si pýta jesť. Ak sa ich neviete vzdať, vyberajte si produkty, ktoré obsahujú najviac 6 percent cukru a zvyknite si ich riediť vodou.

Vyhnite sa najmä kolovým nápojom a rôznym limonádam. Okrem cukru obsahujú aj veľa bubliniek, farbív a konzervačných látok. Zbytočne dráždia sliznicu žalúdka a telo sa s chemickými prísadami len ťažko vyrovnáva.

Viac škody ako osohu narobia aj ľadové nápoje. Ak si myslíte, že vás osviežia, ste na poriadnom omyle. Výrazný tepelný rozdiel telu spôsobí šok a bude vám ešte viac horúco. Navyše sa v nich nachádza veľa umelých farbív a cukru, a tak po ich vypití budete stále smädní.


Mohlo by vás zaujímať: Teplé dni sú tu – pijete dosť? Ohrození sú najmä seniori, deti aj obézni ľudia


V malom množstve, alebo vôbec

V horúčavách sa odporúča vyhýbať alkoholu. V kombinácii so slnkom rýchlejšie „stúpne do hlavy“. Víno ani miešané nápoje smäd neuhasia, tvrdé destiláty už vôbec. Keď už alkohol, tak pivo. Dodá potrebné minerálne látky a vitamíny. Stále však ide o alkohol, ktorý zároveň obsahuje cukor, preto radšej zostaňte pri jednom pohári.

Preháňať sa to nevyplatí ani s kávou a silným čiernym čajom, ktoré pôsobia odvodňujúco. Vždy ich zapite dostatočným množstvom vody. Na pokrytie pitného režimu sa nehodí ani mlieko. Nepite ho hlavne po jedle, lebo môžete mať problémy s trávením. Podobné ťažkosti môžu zapríčiniť aj bublinky v perlivej vode, ktorej by sa mali vyhnúť najmä ľudia so žalúdočnými problémami. Navyše tieto bublinky prekrvujú sliznicu úst, čím môžu navodzovať pocit smädu.  

Voda, voda a ešte raz voda

V horúčavách je ideálnym nápojom obyčajná čistá voda a nesladené nápoje. Vhodná je voda z vodovodu, stolová voda a slabo mineralizovaná voda, ktorá nie je umelo sýtená oxidom uhličitým a neobsahuje umelé sladidlá. Základom je piť iba také nápoje, ktoré majú skutočne občerstvujúce vlastnosti a zároveň nahradia vypotenú soľ.

Náš tip: Vyberajte si minerálnu vodu známych značiek, pričom je dobré ich striedať. Nikdy nepite vodu z neznámych a nekontrolovaných zdrojov! Najmä v exotických krajinách dajte prednosť baleným stolovým vodám, inak riskujete črevné problémy.

Neperlivá voda by mala tvoriť základ pitného režimu, pretože je to najlepšia možnosť osvieženia. Neobsahuje cukor ani energiu a stačí, ak je vychladená na izbovú teplotu. Je vhodné ju dopĺňať ďalšími nápojmi, ideálne nesladenými.


Mohlo by vás zaujímať: Čaj, voda alebo pivo? Zistite, aký je váš ideálny pitný režim!


Ovocný, bylinný či zelený?

V čase horúčav skvele uhasí smäd aj vlažný čaj s citrónom. Niektoré národy pijú v lete teplý zelený čaj, pretože ich osvieži lepšie ako vychladené nápoje. Navyše veľmi prospieva zdraviu.

Ovocné a bylinkové čaje sú tiež obľúbené, no sledujte si ich príjem. Myslite na vaše súčasné zdravotné ťažkosti a tiež to, že niektoré z nich pôsobia močopudne, napríklad žihľavový, prasličkový či brusnicový.  

Ovocné a zeleninové šťavy

Aj šťavy sú veľmi chutné tekutiny na uhasenie smädu. Obsahujú vitamíny, minerálne látky a enzýmy z ovocia a zeleniny. Majú však veľa cukru, preto je ich lepšie riediť vodou. Pre svoju kyslosť sa hodí v lete najmä citrónová, pomarančová a grapefruitová šťava. V nich obsiahnutá kyselina dráždi chuťové poháriky a podporí tvorbu slín. A nám sa potom zdá, že vonkajšia teplota klesla o niekoľko stupňov.


Aké nápoje si počas horúceho leta najčastejšie doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: pixabay.com, pixabay.com, Vlaďa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close