Po chorobe je potrebné dostať sa späť do formy: Poradíme, ako na to

Pacient

gettyimages

Po liečbe antibiotikami sa cítime slabí, akoby bez energie. Imunitný systém však vykonal veľa práce, aby sa popasoval s chorobou. Naše telo potrebuje dostatok času na to, aby bolo zase fit a plné života. Kľúčové je posilnenie imunity.

1. Základom je pestrá strava

Ak si myslíte, že chorobou vysilenému telu pomôže detoxikácia, ste na veľkom omyle. Ešte viac by ste mu ublížili. Potrebujete hlavne nabrať silu a na to jednotvárna strava v podobe „šťavičiek“ nestačí. Môžu byť skôr vhodným doplnkom. Do stravy zaraďte dostatok kvalitných bielkovín, komplexných sacharidov a vlákniny. Snažte sa, aby bol váš jedálny lístok pestrý a vyvážený.

K antibiotikám neoddeliteľne patria probiotiká. Ak ste ich predsa len neužívali počas liečby, kúpte si ich čím skôr. Inak vám hrozí hnačka, zápcha, plynatosť a kŕče v bruchu, ktoré sú dôsledkom chýbajúcich „dobrých“ črevných baktérií.

Obnova mikroflóry môže trvať dva až tri týždne. Kým probiotiká vo forme výživového doplnku možno užívať aj počas choroby, mliečne výrobky s probiotickými kultúrami sa nemusia s liekmi znášať. Vždy si radšej prečítajte príbalový leták. Po dobratí antibiotík je však strava s prirodzeným obsahom probiotík, teda kyslomliečne výrobky, ideálna.


Mohlo by vás zaujímať: V zdravom tele zdravý duch: Začnite s chudnutím ešte dnes


2. Doplňte chýbajúce vitamíny

Užívanie antibiotík zhoršuje vstrebávanie vitamínu C, K aj provitamínu A. Aby ste ich doplnili, každý deň jedzte dostatok čerstvého ovocia a zeleniny. Na desiatu si napríklad pripravte koktail z banánu a kefíru. Telu dodáte potrebné vitamíny a tiež zdravé probiotiká. Na obed si na tanier pridajte čerstvú kyslú kapustu. Okrem vitamínu C a K doplní probiotiká a prebiotiká súčasne.

Časť vitamínu K produkujú baktérie v črevnej mikroflóre. Aj z toho dôvodu ho treba doplniť po liečbe antibiotikami. Nájdete ho v mnohých bylinkách a koreninách, napríklad v bazalke, šalvii či tymiane. Živočíšne zdroje hľadajte v mäse a vo vaječnom žĺtku.

Po chorobe môže byť príčinou zvýšenej únavy nedostatok vitamínu B. Získate ho v hnedej ryži, obilných klíčkoch, semienkach, orechoch, mäse alebo v pečeni

3. Podporte imunitu prírodnými pomocníkmi

Imunitný systém posilníte okrem pestrej stravy tiež prostriedkami s obsahom rakytníka, šípok, zázvoru alebo goji, kustovnice čínskej. Sú bohaté najmä na vitamín C a môžete si zvoliť pre vás vhodnú podobu – čerstvé, sušené, ako čaj, džús alebo kapsule.

Účinnými pomocníkmi môžu byť tiež cesnakové kapsule, ktoré sú bez zápachu, alebo prípravky s výťažkom aloe vera, echinacey či ženšenu. Imunitu dokáže podporiť aj užívanie chlorelly a zeleného jačmeňa.


Mohlo by vás zaujímať: Schudnite a dostaňte sa do formy: Začnite s behom ešte dnes podľa našich tipov!


4. Načerpajte energiu

Chvíľu potrvá, než sa vaše telo vráti do normálu, no do tej doby mu treba aktívne pomôcť. Nie je dôležité iba čo jete, ale aj koľko a akú úpravu zvolíte. Aby ste nabrali stratenú silu, potrebujete jesť dostatok kvalitných a čerstvých potravín.

Do rannej kaše si môžete pridať kokosový olej alebo chia semienka, ktoré vám dodajú potrebnú energiu. Skvelú vzpruhu vám poskytne aj matcha čaj, prášok zo zelených čajových lístkov.

5. Pohyb áno, intenzívny tréning nie

Pohyb telu prospieva, no zvýšená fyzická aktivita by mala ísť bezprostredne po chorobe bokom. Športy ako beh či bicyklovanie na dlhšiu vzdialenosť vás môžu kvôli zníženej imunite vyčerpať. Ochorenie sa vráti späť, no v oveľa väčšej sile. Liečba môže následne trvať dlhšie a spôsobiť ďalšie komplikácie.

So športom by ste mali začať až po úplnom odznení príznakov, najskôr po niekoľkých dňoch od ukončenia užívania antibiotík. Závisí to aj od toho, akú chorobu ste prekonali. Niekedy vyžaduje zotavenie viac času. Ak máte pochybnosti, poraďte sa s lekárom.

Pohyb začnite dávkovať postupne. Zo začiatku sú vhodné nenáročné prechádzky na čerstvom vzduchu, potom rýchlejšia chôdza a neskôr aj beh v miernom tempe. Počúvajte signály svojho tela, buďte trpezliví a poskytnite mu dostatok času na regeneráciu. Ak ste nadšencom pohybu v prírode, pobytom na slnku zároveň doplníte vitamín D.


Mohlo by vás zaujímať: Späť do formy! 5 perfektných tipov na zvýšenie testosterónu


6. Doprajte si odpočinok a pokoj

Ak máte v pláne vrátiť sa späť do práce ihneď po dobratí antibiotík, riskujete tým návrat choroby. „Kolotoč“ pracovných povinností a priveľa stresu dajú oslabenej imunite riadne zabrať. Pokiaľ vám na svojom zdraví naozaj záleží, nepreceňujte svoje sily. Nielen fyzická, ale aj psychická záťaž môžu ľahko telu ublížiť.

Doprajte si dostatok oddychu, najmä kvalitný spánok, aj keď máte pocit, že ste chorobu vyležali. Vyhnite sa priestorom s veľkou koncentráciou ľudí, napríklad nákupným centrám či preplneným autobusom. Zotavujúci sa organizmus je po chorobe náchylnejší na baktérie.


Ako sa do formy po chorobe najrýchlejšie dostanete vy? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Vlaďa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close