Počítate v noci ovečky? Takto porazíte najväčších sabotérov vášho spánku

muž

photl.com

Jedným z pilierov úspešného dňa je nepochybne kvalitný spánok a vykročenie z postele tou správnou nohou. Nezriedka sa nám však stáva, že sa v noci prehadzujeme z jednej strany na druhú a prebudíme sa s pocitom boxovacieho vreca. V prvom kroku skontrolujte svoj matrac a v prípade potreby ho vymeňte za nový. Vaše snívanie však môže narúšať celý rad ďalších faktorov. Ktoré príčiny najčastejšie sabotujú nočný oddych a prirodzenú regeneráciu organizmu?

Práca v posteli je tabu

Zvyknete pred spánkom ešte skontrolovať e-maily alebo si splniť iné pracovné povinnosti? Či už si na tento účel vezmete notebook alebo tablet, vedzte, že elektronickí pomocníci do perín nepatria. V opačnom prípade vaša myseľ prestane posteľ vnímať ako miesto na odpočinok a načerpanie čerstvých síl. To sa odzrkadlí tak, že aj po odložení pracovného nástroja budete myšlienkami stále v kancelárii, v horšom prípade sa nezbavíte pocitu stresového ovzdušia.

Opatrne so svetlom aj obrazovkou

Ak patríte k fanúšikom televízora v spálni, mali by ste zbystriť pozornosť. Pristihnete sa občas pri tom, že zaspíte pred zapnutou obrazovkou? Sálajúce svetlo a zvuk vášmu spánku nijako neprospievajú. To isté platí, ak celý večer presedíte pred monitorom počítača alebo si necháte na noc zasvietenú lampu. Svetlo totiž vysiela nášmu mozgu signály, že je čas byť hore a bdieť. Možno ste si tiež všimli, že reklamy sú vysielané s vyššou hlasitosťou než samotný program v televízii. Tento fakt sa môže postarať o nepríjemný budíček uprostred noci.


Mohlo by vás zaujímať: Stop prebdeným nociam: Zaspávajte aj bez počítania ovečiek!


Počítanie ovečiek prenechajte pastierom

Nemôžete zaspať, a preto len nečinne pozeráte do plafóna alebo sledujete svoju polovičku ako si spokojne odfukuje? Robíte chybu. Ak je vaša myseľ stále čulá a spánok neprichádza, okamžite sa niečím zamestnajte – čítajte knihu, lúštite krížovku a podobne. Nájdite si akúkoľvek aktivitu, ktorá vás čím skôr unaví. Inak sa vám ľahko môže stať, že zaspíte až nadránom a celý deň budete pripomínať múmiu.

Chýba vám večerný rituál?

Už od detstva sa nám rodičia snažili vtlačiť do hlavy, že deň by mal mať určitý harmonogram. To sa vzťahuje aj na hodinu až dve predtým, ako sa uložíte na spánok. Pozrite si správy, dajte si sprchu, vypite bylinkový čaj, trochu sa ponaťahujte alebo sa venujte svojej záľube. Snažte sa však pred odchodom do postele zrelaxovať svoje telo na maximum a tento rituál pravidelne opakujte. V ideálnom prípade každý deň.

Neponocujte

Stáva sa vám, že sa počas pracovného týždňa zúčastňujete firemných večierkov či posedení s priateľmi? Ak sa k nočnému odpočinku dostanete až po polnoci, neočakávajte, že na druhý deň zaspíte už o ôsmej večer. Nepravidelný režim narúša biorytmus vášho tela, ktoré sa mu nedokáže prispôsobiť. Ak túžite po naozaj sladkých snoch, snažte sa zaľahnúť každý deň v rovnakom čase.


Mohlo by vás zaujímať: Prírodné tipy na nespavosť: Vyskúšajte ich a spite ako v bavlnke!


Večerné cvičenie si doprajte s mierou

Fyzická aktivita vo večerných hodinách môže výrazne napomôcť k tomu, aby sa náš organizmus prirodzene unavil a dožadoval sa odpočinku. Majte sa však na pozore pred príliš vysokou intenzitou, ktorá by mohla do vášho krvného obehu vyplaviť adrenalín a telo doslova nabudiť k ďalšiemu fungovaniu. Po siedmej hodine večer uprednostnite naťahovacie cvičenie typu joga.

S poobednou siestou to nepreháňajte

Ak na vás počas pracovného dňa doľahne únava, spánok vám už v priebehu niekoľkých minút dokáže slušne dobiť baterky a zresetovať váš pracovný výkon. Takéto schrupnutie by však nemalo prešvihnúť pol hodiny. Pri dlhšie trvajúcom odpočinku riskujete, že večer nebudete pociťovať únavu a strávite ďalšiu bezsennú noc.

Strážite si príjem kofeínu?

Kolové nápoje, káva či nealko s povzbudivými účinkami – to všetko by sme počas dňa mali prijímať s mierou a vyhnúť sa ich vzájomnej kombinácii. Zvlášť, pokiaľ na kofeín nie ste zvyknutí a doprajete si ho občas pri únave. Ak to s dennou dávkou kofeínu preženiete, prípadne si jeho obsah v nápoji dožičíte aj podvečer, pripravte sa nato, že spánok tak skoro nepríde.


Máte nejaký recept, ako zahnať bezsenné noci? Podeľte sa o svoj názor s ostatnými čitateľmi v diskusii a vyhrajte víkendový pobyt alebo inú z cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platnú emailovú adresu.

Zdroj: photl.com, sxc.hu, Emma

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close