Pohybom k zdravšiemu mozgu: Ukážeme vám, ako to zvládnete aj na dôchodku

Pár

gettyimages

Ak mu venujeme dostatočnú pozornosť a čas, dokáže predchádzať rôznym ochoreniam. Možno si vravíte, že už máte na nové športové začiatky vysoký vek. Začať sa však dá kedykoľvek.

Vedci z Národného ústavu pre výskum rakoviny v Bethesde v americkom štáte Maryland ukázali, že pohyb pomáha fyzickej i psychickej pohode nezávisle na veku, keď s ním začneme. Zistili, akým spôsobom cvičenie ovplyvňuje zdravie v rôznych vekových kategóriách. Zhromažďovali údaje o 315 000 dospelých Američanov vo veku od päťdesiat do sedemdesiat rokov. Analyzovali ich návyky a počet hodín venovaných pohybu v rôznych obdobiach života, od dospievania (pätnásť až osemnásť rokov), po dobu medzi štyridsiatym a 61. rokom života.

Mohlo by vás zaujať: Udržte si hlavu na správnom mieste: Športom k bystrejšiemu mozgu aj proti depresii

Nikdy nie je neskoro

Väčšina štúdií, ktoré doteraz uskutočnili, sa sústreďovala na úžitok z fyzickej aktivity v krátkych časových úsekoch a predovšetkým v dospelosti. V prvej štúdii sa snažili skúmať, ako môže byť fyzická aktivita v rôznych fázach života spájaná s rizikom úmrtia. Účastníci štúdie, ktorí boli celý život fyzicky aktívni, mali riziko predčasného úmrtia v porovnaní s tými, ktorí nikdy necvičili, nižšie o 29 36 percent.

V tejto práci bol demonštrovaný úžitok fyzickej aktivity, pokiaľ ide o kardiovaskulárne choroby a nádory. Najdôležitejším výsledkom štúdie je to, že začať s fyzickou aktivitou v dospelosti znamená ten istý prínos, ako keď s ňou začneme v mladosti. Preto nie je nikdy neskoro začínať,uviedol Marco Scorcu, poradca Talianskej federácie športovej medicíny.

Dobrý najmä pre mozog

Aj u veľmi starých ľudí, ktorí zaradili do svojho denného programu trochu pohybu, sa ukazuje, že sa im zlepšili niektoré kognitívne schopnosti. Fyzická aktivita zlepšuje okysličovanie mozgu, teda správny prístup krvi do tkaniva,povedal Antonio Sgadari, geriater z nadácie Agostino pri poliklinike Gemelli v Ríme. Zaujímavé na tom je, že podľa neho nikdy nie je na pohyb neskoro.

Mohlo by vás zaujať: Dobrú pamäť máte vo svojich rukách: Ako si ju udržať čo najdlhšie?

Postačí aj pohyb v domácnosti

Aby mozog správne starol, nie je nevyhnutné robiť šport alebo špecifické cviky, a to aj preto, že v starobe je to pre mnohých ťažké. Dôležité je viac sa hýbať, a to aj doma. Podľa výskumu zverejneného na stránkach časopisu Americkej neurologickej akadémie Neurology sa ukázalo nasledovné aj pohyb v domácnosti môže mať na mozog ochranný vplyv a brániť rozvoju demencie.

Medzi každodenné činnosti, ktoré majú pozitívny vplyv na kognitívne funkcie mozgu a zlepšujú aj našu pamäť, patrí napríklad:

  • záhradníčenie
  • varenie
  • úprava stola
  • prechádzka
  • nákupy

Aký pohyb si najčastejšie doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Katka, ČTK/La Repubblica, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close