Porazte jarnú únavu! Čo robiť v boji proti únave a mrzutosti?

Žena

gettyimages

Po náročných zimných mesiacoch sa nevieme dočkať dlhších slnečných dní, no namiesto prílevu energie skončíme s únavou a zvýšenou chorobnosťou. Von nás nevytiahnu ani kvitnúce stromy. Zostávame ospalí, bez nálady a mrzutí. Čo sa s naším telom na prelome ročných období deje? Mnohokrát sa spomína jarná únava, ktorá však nezastihne všetkých rovnako. Ako sme sa k nej prepracovali?

Aj medvede sa musia prebudiť

Počas zimných mesiacov s krátkymi dňami, kedy je len veľmi málo denného svetla prebiehajú v ľudskom tele hormonálne zmeny, vďaka ktorým toto obdobie zvládneme. Zvyšuje sa produkcia spánkového hormónu melatonínu, ktorý zodpovedá za naše mierne pokojné tempo. Zdržujeme sa v teple príbytkov, viac oddychujeme, spíme – tento stav pripomína latentný zimný spánok, ktorý sa však navonok neprejavuje ako nepretržitý čas strávený v posteli.

Bez slnečného žiarenia sa znižuje tvorba vitamínu D v koži, neprijímame ani dostatok ďalších vitamínov a minerálov v strave, preto je ich zásoba po zime vyčerpaná a silu obranyschopnosti pravdepodobne preverí niektorý zo zákerných poletujúcich vírusov.

Situáciu môže skomplikovať aj zloženie stravy – počas zimných mesiacov máme tendenciu siahať po kalorických pokrmoch s vyšším obsahom tuku a cukru, ktoré postupne telo zanášajú toxínmi alebo podporujú šírenie zápalu.

Na čo nemáme dosah sú zmeny vonkajšej teploty. Adaptačné mechanizmy organizmu boli mierne utlmené, teraz sa musia vysporiadať s výrazným rozdielom – a to 10 až 15 °C medzi ránom a obedom. Alergikom situáciu navyše komplikuje aj výskyt prvých jarných alergénov.


Mohlo by vás zaujímať: Tipy, ktoré vám pomôžu skoncovať s jarnou únavou: Nedajte jej žiadnu šancu


7 základných krokov, ako vkročiť do jari s energiou

Organizmus bol po zime oslabený, imunita nás už nezvláda chrániť, preto je na čase šikovne si pomôcť:

1. Trávte každý deň vonku aspoň jednu hodinu – šport, prechádzky, bicyklovanie, práca v záhradke… Vďaka slnečným lúčom sa podporí tvorba serotonínu a dopamínu, váš krvný obeh sa rozhýbe a na vlastnom tele pocítite prílev hrejivej energie.

2. Základom je doplniť chýbajúce vitamíny. Nemusíte siahať po voľnopredajných doplnkoch z lekárne, ktoré sú síce jednoduchou formou, no často je ich prínos diskutabilný, najmä čo sa týka dávkovania. Svoju úlohu na jednotku zvládne kyslá kapusta, cesnak, cibuľa, zelené šaláty, paprika, paradajky, citrusové ovocie, ryby, strukoviny, obilné zrná a orechy.

3. Pre podporu a rozhýbanie trávenia zaraďte do jedálnička kyslomliečne produkty s probiotickými kultúrami.

4. Nezaškodí ani pár pôstnych dní, počas ktorých sa zameriate na ovocné alebo zeleninové šťavy. Telo sa potrebuje zbaviť toxínov, aby si ľahšie poradilo s novými výzvami.

5. Nezabúdajte na pitný režim. Ten je pri prechode medzi zimou a jarou mimoriadne dôležitý a v značnej miere zanedbávaný, pretože vonkajšie teploty ešte nie sú tak vysoké, aby ste sa potili a smäd aj reálne pociťovali. Dva až tri litre denne (vrátane polievky, ovocných štiav, čajov) sa postarajú o dobré podmienky pre trávenie a vylučovanie škodlivín z tela. Práve ich hromadenie v tele spomaľujú základné procesy a vy pociťujete únavu.

6. Obľúbte si striedavé sprchy. Pre krvný obeh majú výnimočný prínos. Striedanie vlažnej a teplej vody podporí pružnosť ciev, naštartuje imunitný systém a vyčistí myšlienky. Viacerí odborníci prirovnávajú takéto sprchovanie k meditácii, s ktorou za pár minút prekonáte únavu a nadobudnete novú energiu. Základom je s vlažnou (studenou nohou) začínať od pravej nohy, ktorá je najďalej od srdca.

7. Urobte si poriadok v domácnosti. Pustite dnu čerstvý vzduch, zbavte sa prachu, pavučín, vyčistite deky a prikrývky a rozžiarte svoj príbytok sviežosťou, svetlými jarnými farbami a svetlom. Je to práve domáce prostredie, ktoré vás buď nabudí k aktivite, alebo naopak utlmí a unaví.


Čo v boji s jarnou únavou najviac pomáha vám? Napíšte ostatným čitateľom tipy do diskusie pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close