To, čo si mnohí doteraz iba mysleli a o čom sa doteraz len potichu šepkalo, je dnes už potvrdené čierne na bielom. Výpary z dieselových motorov značne zvyšujú riziko ochorenia na rakovinu pľúc. Potvrdila to svetová zdravotnícka organizácia, ktorá ich aj hneď pridala do zoznamu karcinogénnych látok prvého stupňa.
Prvýkrát sa vlna kritiky na naftové výpary vzniesla už takmer pred štvrťstoročím, presnejšie v roku 1988. Už vtedy na ich nebezpečnosť upozornila Medzinárodná agentúra pre výskum rakoviny, patriaca pod Medzinárodnú zdravotnícku organizáciu (WHO). Otázne je len to, prečo sa potvrdzujúce závery, ktoré jednoznačne poukazujú na ich nebezpečnosť a škodlivosť, dostali na svetlo sveta až teraz.
Spaliny z nafty ako nebezpečné karcinogénny
Spaliny, resp. pevné častice, ktoré produkujú dieselové motory, spôsobujú podľa vedcov rakovinu pľúc. Spomínaná Medzinárodná organizácia pre výskum rakoviny pridala tieto spaliny už aj do zoznamu karcinogénnych látok prvého stupňa. To znamená, že naftové výfukové plyny sú oficiálne rakovinotvorné.
Mohlo by vás zaujať: Pozor na plastové nádoby a fľaše: Môžu spôsobiť rakovinu!
Ľudia pracujúci v blízkosti naftových motorov zomierajú častejšie
Dýchanie výfukových splodín z dieselových motorov spôsobuje zvýšené riziko vzniku rakoviny pľúc. Ľudia, ktorí sú často, alebo v práci denne v blízkom kontakte s takýmito motormi, sú preto vystavení vyššej pravdepodobnosti, že môžu ochorieť na rakovinu pľúc. Pozor by si mali dávať najmä baníci, u ktorých sa riziko zvyšuje až sedemnásobne, alebo iné profesie, ktoré denne a vo zvýšenej miere dýchajú výpary z naftových motorov.
Naftové motory totiž pri spaľovaní produkujú pevné častice, alebo ľudovo sadze. A práve tie sú na vine tomu, že na človeka tieto výpary pôsobia karcinogénne. Rizikom nie sú len autá, ale aj vlaková doprava, lodná doprava, či napríklad elektrické generátory, ktoré pracujú na dieselový pohon.
Na cestách je plno áut bez filtrov
Novšie autá už majú vo svojich motoroch zabudované FAP filtre pevných častíc, ktoré nebezpečné splodiny zachytávajú. Po našich cestách však ešte stále jazdí množstvo starých automobilov, ktoré majú naftové motory bez takýchto ochranných filtrov. Pred týmto nebezpečenstvom sa teda v podstate ani nemôžete stopercentne uchrániť. Najistejšie je nepohybovať sa v blízkosti vysokej koncentrácie exhalátov.
Mohlo by vás zaujať: Platíte veľa za benzín? Takto ušetríte!
Ak bývate blízko cesty, riziko ochorenia je vyššie aj u vás
Ľudia, ktorí bývajú v blízkosti ciest, alebo hlavných ťahov, kadiaľ denne prejde množstvo áut, sú pravdepodobne taktiež vystavení vyššiemu riziku. Denne totiž dýchajú znečistený vzduch, ktorý je plný splodín z výfukov, ako benzínových, tak aj nebezpečných naftových. Ak teda patríte medzi túto skupinu ľudí, mali by ste dbať o svoje zdravie omnoho lepšie, ako za normálnych podmienok.
Čo je to nafta?
Nafta alebo diesel, je zmes uhľovodíkov. Vyrába sa destiláciou ropy pri teplotách 250°C až 350 °C. Bod vznietenia nafty je 55 °C. Výroba nafty je jednoduchšia a lacnejšia, ako výroba benzínu, z čoho vyplývajú aj nižšie ceny nafty. Jazdenie s naftovým motorom je preto o niečo ekonomickejšie a práve kvôli tomu je častou voľbou pri kúpe auta. Množstvo exhalátov, ktoré môžu produkovať naftové motory, stanovujú nariadenia Európskej únie.
Zdieľať na