Prečo by sme sa mali naučiť odpúšťať? Upraví sa krvný tlak, odíde aj dlhodobá bolesť

Matka s dcérou v objatí

Dobré vzťahy sú na nezaplatenie (Foto: GettyImages)

Odpustiť neznamená zabudnúť ani to, že dovolíme, aby sa rovnaká situácia opakovala. Ide o spôsob, ktorým je možné zastaviť, obmedziť či zmierniť následky negatívnych emócií. Neobdarúvame ním len vinníka, ale hlavne seba. Zhodíte zo seba ťarchu, akú vytvára nenávisť, hnev a môžete dokonca pocítiť úľavu a šťastie. Ako odpustiť a aké ďalšie výhode tým získame pre naše telo?

Keď negatívne emócie prúdia 

V štúdii na Virginia Commonwealth University vedci zistili, že keď nevieme, ako odpustiť, spôsobuje to stres. Vždy, keď ľudia myslia na toho, kto im ublížil, ich telo odpovie. Chronický hnev udržuje naše telo v režime boja: mení sa srdcová frekvencia, zvyšuje krvný tlak a znižuje imunita. Tieto zmeny následne zvyšujú riziko ochorení, ako je depresia, choroby srdca a ciev, rakovina či cukrovka. V prirodzenom prostredí je hormón kortizol vylučovaný v reakcii na stres, pričom pôsobí na obnovenie rovnováhy v organizme. Dlhodobá sekrécia kortizolu pri chronickom strese však organizmus úplne vyčerpáva.


Mohlo by vás zaujať: Ľahko vás niečo nahnevá? Riaďte sa týmito pravidlami a naučíte sa ovládať


Okúste výhody odpustenia

Naopak, keď odpustíme, organizmus sa dostáva opäť do rovnováhy. Podľa českého lekára MUDr. Jana Šulu, zakladateľa psychoimunoneurológie, predstavuje odpustenie najväčšiu uzdravujúcu silu. Znižuje kortizol a zvyšuje imunitné funkcie. Odpustiť znamená veľkú službu pre naše telo i dušu. Prináša so sebou celý rad výhod, najmä:

1. Upravuje krvný tlak a srdcový rytmus: Keď sa zbavíme hnevu a úzkosti, náš krvný tlak poklesne, srdcová frekvencia sa zníži, čím sa normalizuje veľa procesov v tele. Pozitívom je rovnako zníženie rizika srdcovo-cievnych ochorení spojených s vysokým tlakom.

2. Zmierňuje chronickú bolesť: Fyzická bolesť má často psychickú príčinu. Napríklad pri strese trpíme migrénami alebo pri úzkosti bolesťami žalúdka. Odpustenie nám môže vhodne pomôcť zvrátiť chronickú bolesť podobného charakteru a prinavrátiť zdravie.

3. Chráni pred dlhodobým stresom: Potvrdzujú to aj výsledky štúdie v časopise Journal of Health Psychology. Vedci z Luther College a University of California zistili, že závažnosť celoživotného stresu nesúvisí s duševným zdravím u osôb, ktoré sa umiestnili najvyššie v odpustení. Významne sa však spája s horším duševným zdravím u osôb, čo vykazujú stredne vysokú mieru odpustenia, a najsilnejšie súvisí so zlým duševným zdravím účastníkov s najnižšími úrovňami odpustenia.

4. Zlepšuje psychickú pohodu: Keď raz odpustíte, budete sa cítiť uvoľnenejší a vyrovnanejší. Doslova pocítite, akoby vám padol zo srdca obrovský balvan. Kto už raz niekoho zobral na milosť určite vie, o čom hovoríme. Zdravotné benefity pramenia najmä z našej schopnosti znižovať negatívne vplyvy: pocity napätia, úzkosti, hnevu, depresiu a únavu.

5. Posilňuje našu osobnosť: Tým, že sa učíme odpúšťať, získavame lepšie zručnosti v oblasti zvládania hnevu a sebaovládania. Prácou na sebe posilňujeme a rozvíjame našu osobnosť.

6. Negatívne emócie nahrádza pozitívnymi: Odpustenie odstraňuje hnev, nenávisť či pocity viny. Dáva tak priestor prežívaniu pocitov radosti, lásky a spokojnosti. Oslobodzuje nás od bolestivého zranenia prežitého v minulosti a pomáha nám viac sa sústrediť na prítomnosť.

7. Zlepšuje vzťahy: Ak niekomu nedokážeme odpustiť, nosíme si v sebe hnev. Ten môžeme prenášať aj na svojich blízkych a ubližovať im. Keď sa ho zbavíme, môžeme zlepšiť staré vzťahy, zblížiť sa s priateľmi a rodinou, ale tiež dať priestor novým putám.


Darí sa vám odpúšťať iným? Napíšte ostatným čitateľom tipy ako na to v diskusii pod článkom.

Zdroj: Vlaďka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close