Privolajte si šťastie a spokojnosť: Dodržiavajte pár zásad a pôjde to ľahšie

Úsmev

thinkstockphotos.com

Ako byť šťastný? Odpoveď na túto otázku hľadá aspoň raz za život takmer každý človek. Ak sa ju práve pýtate sami seba, máme pre vás niekoľko tipov. Šťastie totiž nie je len vecou náhody a na tom svojom môžete začať pracovať už dnes.

Odporúčanie pochádza z knihy psychológa Richarda Wisemana nazvanej 59 sekúnd. V kapitole venovanej šťastie Wiseman pripomína, že tento pocit pomáha nielen k tomu, aby sme sa cítili lepšie, ale tiež robí ľudí viac spoločenskými, menej sebeckými aj schopnejšími pri riešení konfliktov. Tiež zdôrazňuje, že ,,šťastie nie je následkom úspechu, ale jeho príčinou“.

Prvá zásada: Svoje šťastie môžeš ovplyvniť

Päťdesiat percent šťastia je síce genetického pôvodu, ale z desiatich percent sa na ňom podieľajú vonkajšie okolnosti (okrem iného úroveň vzdelania, príjmy, osobný život) a štyridsať percent sa odvodzuje z denných zvyklostí a zo spôsobu, akým človek zmýšľa o sebe a o druhých.

Druhá rada: Peniaze šťastie neprinesú

,,Veľké príjmy nemajú za následok šťastnejší život,“ píše Wiseman. Ak však nemáme existenčné starosti. Napríklad si kúpime nový automobil, máme z neho radosť, ale len krátkodobo. Čoskoro si naň zvykneme a vrátime sa k svojej predchádzajúcej „úrovni osobnej spokojnosti (či nespokojnosti)“.

Tretia rada: Kupujte zážitky, nie predmety

Predmety začnú pomaly strácať lesk už v okamihu, keď ich vytiahneme z krabice. Ale zážitky (napríklad cestovanie, večera) časom ešte opeknejú: na malé nepríjemnosti zabudneme a v mysli si ponecháme len to pekné. Navyše k šťastiu pomáha aj to, že trávime čas s ostatnými.


Mohlo by vás zaujať: Pozitívne myslenie môže byť polovica úspechu: Pomôžte si ním aj vy


Štvrtá rada: Zabudnite na pozitívne myslenie

Väčšina kníh, ktoré radia ako byť šťastný, odporúča ako liek pozitívne myslenie a potláčanie negatívnych spomienok. To ale býva kontraproduktívne. Čím viac sa totiž snažíme na negatívne veci zabudnúť, tým viac na ne myslíme a sme potom deprimovaní a úzkostliví.

Weisemanova kniha odporúča sa z nepríjemných skúseností vypísať a každý deň venovať niekoľko minút spísaniu negatívnych pocitov, ak nejaké sú. To nám potom umožní lepšie utriediť problémy a nájsť riešenia. A je to systematickejšie, než o negatívnych veciach a problémoch hovoriť.

Piata rada: Ďakujte

Psychológovia Robert Emmons a Michael McCullough vykonali pokus s tromi skupinami osôb, pričom ľudia v prvej z nich mali každý týždeň písať zoznam piatich vecí, za ktoré sa cítili byť vďační. V druhej skupine mali písať päť vecí, ktoré ich obťažovali, a v tretej päť vecí, ktoré sa im prihodili. Ako najšťastnejší z experimentu vyšli tí, ktorí ďakovali. Vyjadrovať vďačnosť pomáha pripomínať si dobré veci a vytvárať sociálne väzby. Ak človek poďakuje ostatným, urobí im radosť, ktorá sa mu vráti.


Mohlo by vás zaujať: Tipy pre šťastnejší a plnohodnotnejší život: Vyskúšajte ich ešte dnes!


Šiesta rada: Správajte sa, ako by ste boli šťastní

Keď je človek šťastný, usmieva sa. Keď súhlasí, kývne hlavou. A rovnaký proces funguje aj opačne. Ak sa správate určitým spôsobom, prináša to zodpovedajúce pocity. Takže sa usmievajte a budete sa cítiť šťastní.

A čo ešte?

Psychológ Wiseman ďalej radí:

  • kráčať uvoľnene
  • výraznejšie hovoriť
  • v rozhovoroch skôr súhlasiť
  • nosiť farebnejšie oblečenie
  • používať pozitívne slová
  • menej hovoriť v prvej osobe (ja, mne, pre mňa)
  • mať pevný stisk pri podávaní ruky

Tiež môže pomôcť nosiť slnečné okuliare. Keď ich nemáme, svieti nám slnko do očí a my ich privierame, takže potom vyzeráme, ako že sme ustarostení. A to si môže náš mozog vyložiť tak, akože nie sme spokojní.


Prežívate šťastný život? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Zora, ČTK, El País

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close