Rabujete večer či v noci chladničku? Tu sú tipy, ako s vyjedaním skoncovať

chladnička

sxc.hu

Stalo vám niekedy, že ste po návrate z práce zamierili rovno do chladničky a zjedli všetko, čo vám prišlo pod ruku? Verte, že v tom nie ste sami. Ešte horšie sú na tom tí, ktorí neváhajú aj po polnoci vstať z postele, zamieriť do kuchyne a dopriať si kráľovskú porciu pod rúškom tmy. Všetky tieto zlozvyky sa totiž podpisujú nielen na našej postave, ale aj zdraví. Vyskúšajte nasledovné rady odborníkov a možno s prejedaním sa v neskorých večerných hodinách konečne zatočíte.

Nenechajte sa poraziť únavou

Pracovali ste takmer celú noc (alebo sa len vaše posedenie s priateľmi pretiahlo) a ste hladní. Čím by ste si najradšej zaplnili žalúdok – šalátom alebo trojuholníkom pizze? Ruku na srdce, kombinácia rajčinovej drte a salámy na chrumkavom ceste vyhráva takmer vždy. Vedci z Rooseveltovej nemocnice v New Yorku a Kalifornskej univerzity však konečne objasnili, prečo je to tak. Obviňovať môžeme vyčerpanie organizmu. Ak sme príliš unavení, náš mozog ako odmenu radšej vidí kalorické dobroty a nie je schopný rozhodovať sa komplexne. Aj napriek pokročilej hodine si tak na jedenie vždy vyberie radšej niečo veľmi chutné ako zdravé.

Myslite dopredu

Vedeli ste o tom, že vaša kontrola v jedení sa počas dňa mení? „Štúdie ukazujú, že naše sebaovládanie sa s pribúdajúcimi hodinami zhoršuje. Preto je dôležité robiť čo najviac rozhodnutí skôr, keď sme dostatočne predvídaví,“ vysvetľuje zdravotná psychologička Kelly McGonigal, PhD. z Univerzity Stanford. Predtým, ako odídete do práce, rozmyslite si, čo budete počas dňa konzumovať. Nezabudnite si zaobstarať niečo na prehryznutie (desiatu a olovrant), pre prípad, že vyhladnete. Odľahčite peňaženku o drobné peniaze (predovšetkým mince), ktoré by vás neskôr pritiahli k automatu. Uistite sa, že vás po návrate domov bude čakať ľahká a zdravá večera.


Mohlo by vás zaujímať: Vyjedáte chladničku, hoci vôbec nie ste hladní? Vieme, ako s tým prestať!


Urobte si plán

Dajte si záväzok, že kedykoľvek dostanete chuť na kalorické jedlo z rýchleho občerstvenia, dáte si namiesto neho kúsok ovocia. Motivovať sa však môžete aj úplne inak – tieto sľuby si ušite na mieru presne podľa toho, čo vás najviac pokúša (ak sa mi zažiada niečo sladké, dám si zeleninový šalát). „Ľudia, ktorí majú strategický plán, sa ľahšie vyrovnávajú s pokušeniami a sú dva až trikrát úspešnejší v dosahovaní svojich cieľov,“ radí psychologička Heidi Grant Halvorson, PhD.

Zhlboka dýchajte

Ešte predtým, ako sa do jedla zahryznete, zopárkrát sa zhlboka nadýchnite a vydýchnite. Znie to možno jednoducho, no tento priestor slúži na to, aby váš mozog prehodnotil, či práve kalorická bomba je na večer to pravé orechové. Ak navyše budete poriadne a dlho prežúvať, pôvodný zámer vymiesť celú chladničku vás možno onedlho prejde. S dýchaním a prežúvaním začnite už ráno a trénujte poctivo pri každom jedle.

Vlčí hlad zažeňte bielkovinami

Všimli ste si, že pri veľkom hlade zakaždým skonzumujete aj značné množstvo sacharidov? Je to preto, že práve cukry sú pre mozog okamžitým a v podstate najrýchlejším zdrojom energie. Ak teda potrebujete čím skôr doplniť zásoby, dajte si napríklad proteínový nápoj. Je síce sladký, no obsah bielkovín v ňom zaručí, že sa doplnená energia neminie okamžite. Určite však takto situáciu riešte len výnimočne a snažte sa kňučiacemu žalúdku vyhýbať.


Mohlo by vás zaujímať: Kupujete nízkotučné výrobky? Nie všetky z nich majú minimum kalórií!


Vytvorte si pravidlá

  • po 17-stej hodine budem vegetarián,
  • jedlo z rýchleho občerstvenia si doprajem len v piatok,
  • na poriadny kalorický dezert si vyhradím iba nedeľu,
  • denne vypijem 1,5 litra vody a aspoň šálku zeleného čaju,
  • mäso budem konzumovať iba trikrát do týždňa…

…to sú len niektoré z námetov, ktoré vám môžu pomôcť pri zostavovaní vášho režimu. „Jedlo nás najviac pokúša, keď v súvislosti s jeho konzumáciou máme vnútorný konflikt – časť z nás chce zhrešiť a časť nechce. Ale ak si stanovíme presné pravidlá, mozog túto bitku vyhráva ľahšie,“ dodáva psychologička McGonigal. Dôležité však je, aby ste sa v týchto pravidlách nestratili. Mnohým diétujúcim pomohlo, ak si všetko, čo skonzumovali zapísali spolu s časom. Na konci dňa potom zistili, že sa buď prejedali, alebo, naopak, čakali s jedlom až do večera, kedy sa už nedokázali ovládnuť.


Máte aj vy problém s prejedaním sa v neskorých večerných hodinách? Podeľte sa o svoj názor s ostatnými čitateľmi v diskusii.

Zdroj: sxc.hu, sxc.hu, Emma

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close