Skupina ľudí nad 50 rokov má v Európe stále vyšší a vyšší podiel. Zadávatelia reklamy majú veľmi jasné predstavy o tom, aké obrázky použiť na prilákanie potenciálnych nových zákazníkov v seniorskej demografickej skupine: prešedivené vlasy, vrásky (ale len okolo očí), štíhli a atletickí. Tak vyzerá väčšina starších modelov, ktorí sa objavujú v reklamách.
Naozajstní ľudia alebo postavičky z komiksu?
Avšak keď ich vidíte šťastne brázdiť vidiecku krajinu na elektrobicykloch, alebo sa rozosmiatych objímať v reklame na lieky na prostatu, vyzerajú skôr ako komiksové postavičky než ako skutočné ľudské bytosti. Otázkou je, ako dlho ešte dokáže ekonomika ťahať tento zastaraný vlak. V Nemecku ešte nikdy nebolo toľko dôchodcov – a demografia ďalej mieri týmto smerom. Každý piaty obyvateľ Nemecka je starší ako 65 rokov – do roku 2060 to bude každý tretí. Trend starnúceho obyvateľstva vidíme ai na Slovensku.
Európa starne – a zákazníci tiež
V minulom roku malo Nemecko po prvýkrát v histórii viac potenciálnych zákazníkov nad 50 rokov, než vo vekovej kategórii od 14 do 49 rokov. Už len tieto čísla robia túto cieľovú skupinu obzvlášť zaujímavú. ,,Mnoho spoločností podceňuje potenciál tejto ‚novej generácie‘ ako cieľovej skupiny,“ povedala Ursula Friedsamová, ktorá sa podieľa na organizovaní obchodného veľtrhu“ 66 „pre seniorov v Mníchove.
Mohlo by vás zaujímať: Odchod do dôchodku pred vami? Spoznajte jeho skryté hrozby
Marketingové streotypy
Naša spoločnosť vzhliadajúca k mladosti má tendenciu vnímať pojem „starý“ ako „neatraktívny“, čo vo firmách vyvoláva strach oslovovať seniorské kategórie z obavy, že by sa ich mohli nejako dotknúť. ,,Bohužiaľ je veľmi ťažké vyhnať z marketingových oddelení firiem tieto stereotypy,“ dodala Friedsamová.
Ako cieliť reklamu?
A skrýva sa v tom ďalší problém. Kategória „nad 50 rokov“ zahŕňa niekoľko desaťročí, čo sťažuje definovanie a štúdiu „starších“ ako jediného demografického bloku s rovnakými túžbami či záujmami. Gundolf Meyer-Hentschel, špecialista na seniorský marketing, nerád túto kategóriu vníma ako jedinú a jednotnú cieľovú skupinu. ,,Pre marketingové oddelenia je to tvrdý oriešok k rozlúsknutiu,“ hovorí. ,,Niektorí začínajú počítať späť, keď dosiahnu 50 rokov, iní zdôrazňujú, ako skvele sa cítia v 78 rokoch.“
Ľudia nad 50 sú rôzni
Na základe výskumov trhu sa súčasní seniori obvykle rozdeľujú do štyroch alebo piatich skupín. Sú medzi nimi aktívni seniori, ktorí neustále cestujú, alebo konzervatívni znalci, ktorí radi míňajú peniaze za také veci, ako sú ochutnávky vína. Napriek tomu ich stále príliš mnoho spoločností spája s mobilnými telefónmi s veľkými tlačidlami a dovolenkou v kúpeľoch.
Mohlo by vás zaujímať: 89-ročný vdovec sa doma nudil a tak si našiel prácu v kaviarni: Teraz je hviezdou internetu
Dôležitý je prínos, nie značka
Na veľtrhu viedlo zdravie
Je samozrejmé, že vek zohráva svoju úlohu v dopyte po niektorých produktoch. Na spomínanom veľtrhu bol stále najväčší záujem o produkty spojené so zdravím a cestovaním, avšak čím ďalej tým populárnejšie sú aj technické inovácie – tablety, počítače či domy s technológiami uľahčujúcimi život, ako sú výškovo nastaviteľné drezy či umývadlá, ktoré umožňujú nezávislosť aj v neskoršom veku .
Aké produkty si najčastejšie zvyknete kupovať vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.
Zdieľať na