Rozhodli ste sa konečne skončiť s fajčením? Nezabudnite na týchto päť vecí!

Cigarety

thinkstockphotos.com

Nikotín je silný stimulant, ktorý vyvoláva euforický pocit. Tým sa pre organizmus stáva vysoko návykovou látkou. Po čase sa tento pocit vytráca a potreba dostať do tela dávku nikotínu je už len čisto chemickou záležitosťou. Práve preto je odvyknutie od cigariet pre fajčiarov veľmi náročné. Kľúčom k úspechu je túto látku z tela nadobro odstrániť.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie spôsobuje závislosť na cigaretách a s ňou spojené zdravotné problémy úmrtie 6 miliónov ľudí ročne a očakáva sa, že toto číslo do roku 2030 stúpne na 8 miliónov.

Nikotín ničí vaše telo

Nikotín totiž spôsobuje mnohé život ohrozujúce zdravotné problémy vrátane rôznych typov rakoviny. Okrem toho znižuje prietok krvi do koronárnych ciev, ktoré sú zodpovedné za prísun okysličenej krvi do srdca, čo má za následok aj vznik srdcových ochorení u fajčiarov. Nikotín je ďalej príčinou vzniku očných ochorení, autoimunitných ochorení ako je reumatoidná artritída, tuberkulózy a chronického ochorenia obličiek. U mužov môže spôsobiť erektilnú dysfunkciu a u žien nepravidelnú menštruáciu a dokonca i neplodnosť.


Mohlo by vás zaujať: Elektronická cigareta vám môže pomôcť, ale aj uškodiť: Viete ako?


Očistite sa

Nikotín sa v krvi udržiava v priemere od 10 do 96 hodín. Dĺžka sa líši v závislosti na jeho množstve, počte rokov, ktoré človek fajčí, veku fajčiara a jeho celkovej zdravotnej kondícii. Detoxikácia tela od tejto návykovej látky je náročný proces, no jeho výsledkom je zbavenie sa závislosti, zníženie rizika vzniku rôznych chorôb, zlepšenie kapacity pľúc a zlepšenie zdravotného stavu dýchacích ciest.

1. Pite množstvo vody

Prvým krokom vo vašom detoxikačnom úsilí by mala byť snaha dobre nastaviť pitný režim a dostať do tela dostatočné množstvo vody, ktorou sa časť nikotínu z tela mechanicky vyplaví. Ideálne množstvo vody závisí od vašej zdravotnej kondície, aktuálnych klimatických podmienok a fyzickej aktivite, v priemere však ide o dva litre vody denne. Jedným z hlavných spôsobov akým telo nikotín vyplavuje, je prostredníctvom moču. Voda je najlepším a najprirodzenejším diuretikom. Vďaka nej dochádza k častému močeniu, a tým aj urýchleniu procesu vyplavovania nikotínu. Zároveň však treba prirodzene značne obmedziť fajčenie a nakoniec s ním i úplne skončiť.


Mohlo by vás zaujať: Fajčenie vám škodí aj uberá na kráse: Čo tak s týmto zlozvykom konečne zatočiť?


2. Jedzte pravidelne a plnohodnotne

Nikotín je známy tým, že zvyšuje kľudový metabolizmus. To znamená, že telo fajčiara vynaloží oveľa viac energie pri odpočinku než telo nefajčiara, čo vedie k zníženiu chuti do jedla. Pritom však telo prichádza o dôležité živiny, čo spôsobuje, že hladina cukru v krvi klesá. Tento pokles vedie k intenzívnej potrebe jeho zvýšenia, ktorú mnohí fajčiari opäť riešia cigaretou. Jednoducho povedané, čím plnohodnotnejšie jedlo budete konzumovať, tým menej budete cítiť potrebu zapáliť si cigaretu. Neazbudnite však jeho príjmu adekvátne upraviť pohyb, aby ste sa vyhli následnému priberaniu.

3. Vyhýbajte sa káve, cukrom a alkoholu

Káva, cukor a alkohol sú totiž tiež návykové, takže sa im musíte vyhýbať, aby ste si neprivodili počas nikotínovej detoxikácie inú závislosť. Pitie kávy či alkoholu je navyše často spojené s fajčením, takže pri ďalšom pohári týchto nápojov môže váš mozog odoslať telu signál, že potrebuje dávku nikotínu. Ak má náhle ukončenie viacerých závislostí naraz zhoršujúci vplyv na vašu náladu či aktivity, skúste dávky cigariet i kávy znižovať postupne.


Mohlo by vás zaujať: Elektronická cigareta: Môže pomôcť k zdravšiemu životu aj vám?


4. Jedzte viac kapustovej zeleniny

Fajčenie postupne a pomaly ničí váš tráviaci systém. Keď sa rozhodnete zbaviť sa závislosti, vášmu tráviacemu traktu potrvá nejaký čas, kým sa tejto zmene prispôsobí. To môže značne ovplyvniť tráviaci proces a viesť k zápche. Kapustová zelenina je bohatá na vlákninu, podporuje trávenie a uľavuje od zápchy. Jedzte teda viac brokolice, karfiolu, kapusty, ružičkového kelu, žeruchy a ďalšej listovej zeleniny.

5. Dodajte telu elektrolyty

Elektrolyty sú dôležité minerály, ktoré prepravujú vodu a živiny po celom tele a udržujú rovnováhu tekutín v bunkách. Zároveň zohrávajú kľúčovú úlohu v odstraňovaní škodlivých toxínov z tela, vrátane nikotínu. Dôležité je konzumovať potraviny bohaté na tieto minerály, a to najmä melón, zeler, uhorky, kapustu, paradajky, repu, jablká, zelené fazuľky, kukuricu, sladké zemiaky, vlašské orechy, mandle, kešu oriešky, slnečnicové semená, arašidy, lieskové oriešky, sezamové semienka, tekvicové semienka a pistácie.


Podarilo sa vám úspešne skončiť s fajčením? Ktoré postupy sa vám osvedčili najviac? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

 
Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lucia

Odporúčame