Rozhýbte sa a dajte zbohom tuku na bruchu: S týmito radami to pôjde ako po masle

cvičenie

thinkstockphotos.com

Nahromadené tukové zásoby v oblasti pása trápia predovšetkým ľudí v strednom veku a tých so sedavým zamestnaním. Ak vám faldíky v tejto kritickej partii prekážajú tiež, mali by ste začať radikálnou zmenou stravovacích návykov a životného štýlu. Výrazne môže pomôcť najmä pravidelné cvičenie. Zabudnite však na klasické sed-ľahy. Poradíme vám, ktoré pohyby sú v boji proti brušnému tuku najúčinnejšie.

Čo ste o brušnom tuku možno nevedeli

Nevzhľadné pneumatiky okolo pása sú tvorené dvoma typmi tuku. Ten jeden je podkožný a ako už zo samotného názvu vyplýva, nachádza sa tesne pod kožou. Môžete mať vypracované brušné svaly ako hollywoodska hviezda, cez podkožný tuk ich jednoducho neuvidíte. Dobrou správou ale je, že podkožný tuk nepredstavuje takmer nijaké zdravotné riziko. Oveľa nebezpečnejší je takzvaný viscerálny tuk, ktorý je pevnejší a obaľuje vnútorné orgány. Tento tuk vylučuje zápalové látky, ktoré významne zvyšujú riziko srdcových chorôb a cukrovky 2. typu. Pozitívnou správou ale je, že ak začnete chudnúť, najprv sa podľa vedcov zo Zdravotného strediska Chicagskej univerzity odbúrava viscerálny tuk. Časom začne ubúdať aj z toho podkožného, ale celý proces trvá o niečo dlhšie.


Mohlo by vás zaujímať: Oslávili ste päťdesiatku permanentkou do posilňovne? Týmto cvikom sa radšej vyhnite!


Metabolizmus polopate

Telesný tuk sa ukladá vo forme triacylglycerolov. Bohužiaľ, tieto zásoby tuku nedokážu pohotovo slúžiť organizmu ako zdroj energie, čiže ako palivo. Najskôr ich totiž telo musí premeniť na mastné kyseliny a trojsýtny alkohol glycerol. K tejto transformácii dochádza vo chvíli, keď telo pociťuje nedostatok energie, čiže v čase, keď spaľujeme viac kalórií, ako sme stihli prijať. Mozog nedokáže rozkázať problémovým partiám, aby sa zásoby tuku odbúravali práve odtiaľ. Telo prirodzene siahne najskôr na úložisko viscerálneho tuku, pretože ten sa dokáže najľahšie zmobilizovať.


Mohlo by vás zaujímať: Beh je skvelý celoročný šport: Čo jesť pred, počas a po bežeckom tréningu?


Aká pohybová aktivita vlastne pomáha?

Silové cvičenia a posilňovanie s vlastnou váhou nemôže nikdy uškodiť, no pokiaľ túžite zhodiť brušné faldíky, stavte na aeróbnu aktivitu a poriadny kardio tréning:

  • bežiaci pás – začnite rezkou chôdzou a s pribúdajúcou kondíciou prejdite od jemného poklusu až k behu
  • stacionárny bicykel – len čo budete viac vládať, prihláste sa na hodinu spinningu
  • ekliptický trenažér – je najúčinnejší, lebo dokonale zapájate nielen svalstvo nôh, ale aj rúk
  • stepper – oproti klasike vyskúšajte stroj, ktorý vás núti šliapať po reálnych schodoch. Ak bývate vo výškovom paneláku, potrebný tréning si môžete dopriať každý deň zadarmo.

Pokročilí musia makať tvrdšie

Len čo sa prenesiete cez fázu úplného začiatočníka, pripravte sa na to, že sa počas cvičebného plánu budete potiť ešte viac. Aby ste totiž úbytok brušného tuku podporili na maximum, mali by ste sa vrhnúť na vysoko intenzívny intervalový tréning. Ten pozostáva z cvičenia v hornej hranici vašich možností (zvyčajne 20–30 sekúnd) a z fázy odpočinku (nikdy nie viac ako 60 sekúnd). Takáto verzia formovania postavy je extrémne náročná na fyzickú kodíciu, no vždy jej postačí len 20–30 minút. Ak vo vás drieme duša športového nadšenca, zaručene si takýto tréning obľúbite.


Mohlo by vás zaujímať: Makáte na sebe v posilke a nevidíte žiaden progres? Tu sú dôvody!


Kruhový tréning pre náročných

Ak ste si svojou novozískanou kondíciou absolútne istí, motiváciou vám môže byť tréning v skupine pod dohľadom trénera. Kruhový tréning pozostáva z niekoľkých stanovíšť, pričom na každom z nich strávite len istý časový interval a po fáze odpočinku pokračujete na ďalšie stanovište. Takto si dokážete precvičiť komplet celé telo, môžete sa v skupine navzájom povzbudzovať a predovšetkým vyženiete nudu z cvičebného plánu. Každá rutina sa totiž nadšencovi fitnes po krátkom čase zunuje.


Ako so zásobami tuku v oblasti pása bojujete vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, Thinkstock, Emília G.

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close