Rozličné formy horčíka: Ktoré z nich sa oplatí užívať a kedy môžu pomôcť?

Žena si berie tabletku s vodou

Pre bežného smrteľníka je ťažké zorientovať sa v širokej ponuke horčíkových doplnkov (Zdroj: GettyImages)

Posledné desaťročia sme svedkami neobyčajného nárastu nových horčíkových doplnkov, ktoré si na trhu konkurujú. Pre bežného smrteľníka je ťažké zorientovať sa v širokej ponuke prípravkov. Nasledovné ukazovatele vám pomôžu pri vhodnom výbere.

Pozor na správne dávkovanie

Základom je zistiť, koľko skutočného (prvkového) horčíka sa nachádza v jednej pilulke či kapsule. Ľudia často prídu až neskôr na to, že musia užiť až tri či viac tabliet na to, aby dodržali dávkovanie. Čítajte pozorne informácie na etikete. Odporúčaná denná dávka (ODD) u dospelých predstavuje 310 – 420 mg horčíka zo všetkých zdrojov (strava, výživové doplnky). Približným ukazovateľom je aj denná dávka 6 – 8 mg/kg telesnej váhy. Potreba horčíka je individuálna, mení sa v závislosti od veku, pohlavia a váhy. Zvýšená je u tehotných žien, športovcov, pri strese a rekonvalescencii.

Rôzne typy, rôzne vlastnosti

Podľa doterajších štúdií sa hladiny absorpcie horčíkových doplnkov pohybujú v rozmedzí 4 – 50 percent. U väčšiny foriem ide však nanajvýš o 20 percent. Napríklad oxid horečnatý má síce vysokú hladinu prvkového horčíka, no vstrebáva sa len zo 4 percent! Navyše na mnohých ľudí pôsobí ako silné preháňadlo. Najlepšie vstrebateľné formy horčíka sú:

– jemný pikometrový horčík,
– vnútrožilovo podávaný horčík,
– horčíkový olej,
– potom nasleduje glycinát,
– taurát,
– orotát horečnatý.


Mohlo by vás zaujať: Horčík pre dobrý krvný tlak aj psychickú pohodu: Kde všade ho nájdete?


Chlorid horečnatý v kapsulách

Táto forma horčíka je dostupná v kapsulách, prášku v podobe jemného pikometrového horčíku a ako vnútrožilový roztok. Niektorí tvrdia, že je to najlepšia možná forma horčíka určená na užívanie. Používa sa aj na výrobu horčíkového oleja.

Horčíkové injekcie

Pri infarkte a mozgovej mŕtvici by sa mal horčík podať ihneď injekčne priamo do žily. Dávka 2 – 5 ml 50-percentného síranu horečnatého poskytne 100 – 250 mg prvkového horčíka, ktorý zabezpečí roztiahnutie ciev.

Horčíkový olej

Nejde o skutočný olej, ale presýtený roztok chloridu horečnatého vo vode. Natrie sa alebo nastrieka na telo, lebo sa ľahko vstrebáva cez kožu. Výrazne napomáha zvýšiť hladinu horčíka v telesných tkanivách a zbavuje ťažkostí s hnačkou. To je obzvlášť dôležité v prípadoch vážneho deficitu, ktorý sa dá vyliečiť len vnútrožilovým podaním. Až potom môže nastúpiť horčíkový olej.

Taurát horečnatý

Zlúčenina aminokyseliny taurínu a horčíka má mimoriadne účinky na srdce, dokáže totiž predchádzať arytmiám a chráni ho pred poškodením spôsobeným srdcovými príhodami. Táto kombinácia stabilizuje bunkové membrány, upokojuje nervovú sústavu a tlmí dráždenie nervov.


Mohlo by vás zaujať: Horčík pre silnejšie srdce aj kosti: Tabletky však vymeňte za ryžu alebo čokoládu


Čo ovplyvňuje vstrebávanie?

Všetky formy horčíka sa lepšie vstrebávajú, ak sa užívajú súčasne s jedlom. Na mieru vstrebávania však vplývajú aj ďalšie okolnosti, napríklad či sú črevá zdravé, množstvo vápnika, fosforu, draslíka, sodíka a laktózy v tele alebo železa v doplnkoch. Vstrebávanie horčíka zhoršuje nadbytok vápnika, železa, zinku, mangánu i fosforu.

Bezpečnostná poistka

Naše telo je vybavené poistným mechanizmom, ktorý zabraňuje vstrebávaniu príliš veľkého množstva horčíka. Ak v strave alebo doplnkoch prijímame nadbytok tohto minerálu, telo sa ho zbaví prostredníctvom hnačky. Takisto sa vylučuje močom. Vďaka tomu je horčík jednou z najbezpečnejších živín, akú môžeme užívať.

Postupujte opatrne

Na zvýšenie hladiny horčíka nemusíte začať užívať veľké dávky. Mohli by ste sa cítiť ešte horšie. Na vine nebude horčík, ale unavený organizmus. Ak chcete svojmu telu pomôcť zbaviť sa toxickej záťaže spôsobenej nedostatkom tohto minerálu a povzbudiť stovky metabolických procesov, pri dávkovaní postupujte pozvoľna. Rozložte si ho na celý deň. Možno budete musieť užívať nejakú dobu vyššie množstvo, no časom sa deficit upraví.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close