Rozptýlenie na dôchodku: Skúste niektorú z týchto aktivít

Šach

thinkstockphotos.com

Doprial vám pribúdajúci vek viac času pre seba, keď už rodina nevyžaduje toľko starostlivosti? Ste na dôchodku a radi by ste sa venovali niečomu novému a zaujímavému? Hovorí sa, že začiatky bývajú ťažké, ale i to, že nikdy nie je neskoro alebo radšej neskôr ako nikdy. Ak ste sa rozhodli aktívne a zmysluplne stráviť svoj voľný čas, prinášame vám tipy na činnosti, s ktorými možno začať v každom veku.

Vďaka šachu potrénujete mozog a získate priateľov

Šach je kráľovská strategická hra, ktorá ma v sebe niečo z umenia, vedy i športu. Dodržiavanie určených pravidiel, sústredenosť a duševná aktivita pri hre podporuje pamäť, rozvíja logické myslenie aj pozornosť a cibrí schopnosť plánovať. Toto všetko je prínosom pre mozgové aktivity, preto je šach obzvlášť vhodný pre ľudí v zrelom veku. Pomáha udržiavať sviežu myseľ, trénovať mozgové činnosti a funguje ako výborná prevencia pred Alzheimerovou chorobou.

Ako inšpirácia vám môže poslúžiť pani Mária. „Šach som začala hrávať, keď som ovdovela. Deti majú svoje rodiny a žijú ďaleko, nechcela som tráviť dni sama pri telke, trkotaním o chorobách a akciách v nákupných centrách na lavičke pred bytovkou“, hovorí dôchodkyňa z malého slovenského mesta. „Šach mi dal nových priateľov, pravidelnosť mojim aktivitám a veľkú chuť učiť sa a zlepšovať. Zúčastnila som sa aj veľkého šachového turnaja v Tatrách a neobstála som najhoršie. Participujem sa súťaží družstiev, spoznávam nových ľudí a miesta, život ma baví, nerobí mi problém rozhodnúť sa, cestovať, moja pamäť i logika mi stále dobre slúži a pomáha zvládať rôzne situácie v bežnom živote.“

Možno poznáte základné pravidlá šachu a možno ani netušíte koľko má šachovnica políčok. To vôbec neprekáža v tom, aby ste sa začali pravidelne venovať hre s bielymi a čiernymi figúrkami.  Šachové kluby existujú takmer v každom meste i v mnohých obciach. Stačí si zistiť kedy a kde sa šachisti stretávajú, prísť medzi nich, prejaviť záujem a zapojiť sa. Členovia klubov sa snažia získať pre šach širšiu popularitu, zapojiť verejnosť a vytvárať podmienky pre rozvoj šachu a jeho pozitívneho vplyvu na myslenie. Kontakty na šachové kluby a informácie o aktuálnych projektoch získate na webstránke Slovenského šachového zväzu.


Mohlo by vás zaujať: Cvičenie pre seniorov aj aktívnych športovcov: Bosu pre vašu kondičku a koordináciu


Joga vás zbaví stresu

Joga je spojením fyzického cvičenia a vnímania svojho vnútra. Spočíva v kombinácii zaujatia určitej polohy, kontrolovaného dýchania a uvoľnenia. Je vhodná pre rôzne vekové skupiny a rešpektuje váš aktuálny stav. Prínosy jogy sú:

  • navodzuje harmóniu
  • zbavuje stresu
  • zlepšuje dýchanie a koncentráciu
  • povzbudzuje trávenie a fungovanie vnútorných orgánov
  • pravidelné cvičenie pomáha pri správnom držaní tela, zlepšuje rovnováhu a celkovú kondíciu

Rôzne druhy jogových cvičení môžu byť zamerané na správne dýchanie, chrbticu, slúžiť ako rehabilitačné či kompenzačné cvičenie. Štúdiá, kde sa cvičí joga, majú príjemnú pokojnú atmosféru, znie v nich relaxačná hudba, rozvoniavajú bylinkové čaje. Stačí si vybrať vhodnú skupinu a druh jogy, pri ktorom zažijete radosť z pohybu. Aj ľudia so zdravotnými problémami ako vysoký krvný tlak či pooperačné stavy môžu cvičiť jogu, je však potrebné poradiť sa odborníkom, ktorý cvičenie vedie a vyberá vhodné kombinácie asán – polôh. K cvičeniu nie sú potrebné žiadne pomôcky, postačí vám pohodlné oblečenie.


Mohlo by vás zaujať: Dajte zbohom bolestiam chrbta a ochabnutým svalom: Začnite cvičiť Pilatesa


Pilates pre zdravý chrbát

Pilates je metóda cvičenia, pri ktorej sa zlepšuje kontrola nad vlastným telom, jeho ohybnosť  a celková kondícia. Pilates môžu cvičiť deti aj seniori, aktívni športovci i začiatočníci. Rôzne cviky sa vykonávajú v pomalom tempe s dôrazom na techniku prevedenia, sú účinné na bolesti chrbta, pretože sú zostavené tak, aby šetrili chrbát a krk. Zároveň je cieľom pilates cvičení spevnenie svalstva chrbtice, brucha a končatín, čím získa telo pri pravidelnom cvičení nielen krajší vzhľad, ale zbaví sa i bolesti pohybového aparátu. Precvičenie svalov a ich aktivácia pôsobí aj ako prevencia pred bolesťami chrbta, zvyšuje sa stabilita a zlepšuje držanie tela. Podobne ako pri joge, stačí na cvičenie pohodlné oblečenie, odhodlanie a vôľa urobiť čosi pre svoje zdravie.


Ktoré ďalšie zaujímavé aktivity by ste odporučili ostatným čitateľom? Napíšte v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, mm

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close