Seniori vo svete informácií: Ako sa bezpečne orientovať na internete a ako rozlišovať hoaxy?

Seniori a internet

Na seniorov číhajú na internete rôzne nástrahy (Zdroj: GettyImages)

Digitálna doba so sebou primáša mnohé vymoženosti. Tou zrejme najväčšou je samotné prostredie internetu, ktoré sa pre mnohých stalo doslova druhým svetom. Dnes už prakticky neexistuje nič, čo by ste v tejto sfére nenašli alebo nemohli robiť.

Má to však svoje výhody aj nevýhody. Trendy sa neustále menia a technologické novinky pribúdajú každým dňom. Práve seniori sú zraniteľnou skupinou, ktorá nevyrastala s internetom, a preto často nestíhajú zaregistrovať pokroky v online priestore.

V článku sa dočítate:

Orientácia na internete

Internet je v jednoduchosti celosvetovo prepojená sieť. Pripojiť sa na ňu môžete zariadením s prístupom k dátam, najčastejšie v bezdrôtovej podobe. Nemá vlastníka a ani celosvetovú reguláciu. Preto je niekedy zložité domáhať sa práva, ktoré bolo na ňom porušené. Každá krajina sa snaží tieto nekalosti riešiť po svojom.

Na úvod vám predstavíme zopár zaujímavých faktov z prieskumu California Mobility:

  • Každý štvrtý senior má predplatenú streamovaciu službu a zároveň satelitné vysielanie.
  • 51 % uviedlo, že si v poslednom roku kúpili elektroniku (najčastejšie smartfón, počítač/notebook a televízor).
  • Viac ako polovica priznala, že využíva aspoň jednu sociálnu sieť.
  • Až 76 % potvrdilo, že využívajú internet viac ako raz denne.
  • Tablety si kupujú najmä zákazníci nad 50 rokov, a to vďaka ich veľkosti a praktickosti.

Internet je pre každého. Aj seniori tu nájdu svoj obsah, no často je pre nich zložité sa na ňom vôbec zorientovať. Dôvodom bývajú piktogramy.

Všade samé znaky a piktogramy

Ak sa pozriete len na domovskú stránku Google, najnavštevovanejšiu stránku vôbec, nájdete na nej znaky lupy, mikrofónu, ceruzky či tlačidla plus. Dnes už máloktorý web využíva ako preklikávanie plochy text – populárnymi sa stali znaky a piktogramy. Miesto tlačidla s nápisom „späť“ nájdete šípku a miesto „hľadať“ spomínaný piktogram lupy.

Prečo to tak je? Ide o celosvetovo známe piktogramy, podobne ako dopravné značky. Nenájdete na nich nepísané „Dajte prednosť v jazde“, ale len obrátený trojuholník. Takmer všetky znaky a piktogramy sú pritom klikateľné. V eshope vás ikona postavy dostane do vášho profilu, v emaile je symbol ceruzky alebo plus na napísanie novej správy a na sociálnych sieťach je znakom bublinky označené komentovanie.

Piktogramy v systéme, teda v počítači alebo na mobile, majú dokonca aj viaceré variácie. Napríklad v prípade mobilnej siete alebo Wi-Fi pripojenia je sila signálu znázornená počtom tmavších paličiek. Rovnako funguje aj stav batérie zariadenia. Tieto skratkovité znaky majú zabezpečiť, aby ste na displeji videli čo najviac informácii bez zbytočných preklikov.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Čo zabaliť deťom do mikulášskeho balíčka? Pozor na nekvalitné sladkosti! Toto radia odborníci
Piktograny v rôznych variáciách
Piktogramy v rôznych variáciách (Zdroj: iStock/Getty Images)

Logo ako domovská stránka

Na internetových stránkach je jednoduché sa stratiť. Nezáleží na tom, či pozeráte e-shop so šatami, internetové kníhkupectvo, sociálnu sieť alebo náš magazín – logo, ktoré sa nachádza v hornej časti webu (často na ľavej strane) vás vždy dostane na domovskú stránku.

Ak hľadáte, naopak, akýkoľvek kontakt na správcu webu, prípade obchodné podmienky, nájdete ich úplne dolu. Tejto sekcii sa hovorí päta. Okrem spomínaných informácií tu správcovia často nechajú odkaz aj na často kladené otázky, nahlásenie chýb a podobe.

Bulvár a mienkotvorné médiá

Či už hovoríme o internetových alebo o tlačených médiách, rozlišujeme dva druhy. Mienkotvorné objektívne informujú spoločnosť o všeobecných problémoch v spoločnosti. Bulvárne viac zaujímajú celebritné prešľapy a pikošky z ich života. Málokedy sa na nich dozviete niečo cenné, sú stvorené pre oddych, nie na načerpanie aktuálnych správ. Takto ich na webe jednoducho odlíšite:

  • V bulvári sú obrovské fotografie, často koláže, v mienkotvorných médiách menšie obrázky a viac textu.
  • Bulvár takmer vždy informuje čitateľa o veku osobnosti (v zátvorke za menom), mienkotvorné nie.
  • Mienkotvorné poskytujú aj komentáre, teda krátke subjektívne vyjadrenia redaktorov na aktuálnu problematiku, bulváre nie.
  • Mienkotvorné uvedú autorov článku, bulváre len veľmi zriedka.

„Občania, vrátane seniorov, ktorí chcú odlišovať bulvár od mienkotvorných novín, komerčné zábavné vysielanie od serióznej publicistiky a spravodajstva, si musia dlhodobejším sledovaním vytvoriť čo najpresnejší obraz o tom, kto to vlastne hovorí a na základe toho si vytvoriť akýsi rebríček dôveryhodnosti médií a informačných zdrojov,“ informuje na webe senior.sk čestný predseda Asociácie vydavateľov tlače Miloš Nemeček.

Ľahké používanie počítača a smartfónu

Minuloročný prieskum z Veľkej Británie hovorí, že zatiaľ čo v roku 2012 využívalo smartfón len 3 % seniorov nad 65 rokov, v roku 2021 toto číslo stúplo na 69 %. Doba sa rýchlo mení, a preto sa bude toto číslo neustále navyšovať.

Počítač

Či už používate počítač s operačným systémom od Windowsu alebo od Apple, princíp je ten istý. Čaká na vás spodná lišta s aplikáciami a informáciami (v prípade Apple sú informácie na hornej lište), pričom dátum i čas sú klikateľné – otvoria kalendár, úlohy na dnes a podobne.

K základom patrí osvojenie si klávesových skratiek, o ktorých sme dávnejšie písali. Myš aj touchpad (dotyková plocha na notebooku) fungujú rovnako. Ľavé tlačidlo vyvolá reakciu ako dotyk na mobile, pravé zobrazí možnosti kliku. Pripojenie na internet a základné veci ako kalkulačku, kalendár či videoprehrávač máte predinštalované.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Chystáte sa na lyžovačku do zahraničia? Pozor na mastné pokuty, toto by vám v aute nemalo chýbať!

Tip od nás: Pri kúpe počítača si dajte záležať aj na rozlíšení obrazovky. Čím detailnejší bude obraz, tým menej budete namáhať vlastné oči.

Smartfón

Pre seniorov je zložitejšie používať smartfón ako počítač – obrazovka je značne menšia a ovláda sa priamymi dotykmi či gestami. Pravé tlačidlo myši nahrádza dlhší klik. Monitor vyriešite kúpou väčšieho tabletu. Čo teda robiť pri výbere a počas prvých minúť pri zoznamovaní sa s novým mobilom?

Mobilom sa dnes hovorí smartfóny, pretože ide o spojenie slov smart – múdry a phone – mobil. A tieto malé zariadenia sú naozaj veľmi bystré. Pri ich kúpe určite nešetrite. Nájdete aj modely za 100 eur, no po čase sa im zvykne sekať systém, batéria má menšiu kapacitu a niektoré aplikácie nemusia byť neskôr podporované.

Odporúčame siahnuť po takzvanej strednej triede, čo sú mobily v cenovej hranici 300 – 400 eur. Majú dostatočne dobrý hardvér aj softvér, veľkú obrazovku a dobrú životnosť batérie. Ak si jeden z nich zaobstaráte, postupujte pri zoznamovaní nasledovne:

  1. Všetko potrebné nájdete na úvod v nastaveniach. V sekcii „displej“ alebo vo vyhľadávaní nájdete zmenu pozadia, väčšie písmo a tučnejší rez (bude sa vám lepšie čítať). Odporúčame aj nastavenie ovládania tlačidlami na spodnej lište, nie gestami. V nastaveniach zvuku si nastavíte zvonenie a ohlásenie SMS správy.
  2. Nastavenia môžete opustiť. Teraz prejdite do obchodu (Google Play alebo App Store). Tu nájdete aplikácie a hry, ktoré si môžete sťahovať a využívať (väčšinu z nich zadarmo). Základné z nich máte predinštalované, podobne ako v prípade počítača. Na sťahovanie budete potrebovať konto. Na tomto mieste sa budú aplikácie aj aktualizovať, teda sťahovať nové verzie (sú zadarmo).
  3. Ak si založíte účet aj na samotnom smartfóne, môžete si doň ukladať fotografie. Kontá a heslá si píšte do diára, aby ste na ne nezabudli. S akýmkoľvek problémom vám určite pomôžu vaše ratolesti.
  4. Naučte sa pracovať s fotoaparátom. V aplikácii s touto ikonou máte na výber viacero nastavení, nebojte sa nimi preklikať. Obraz priblížite dotykom palca a ukazováka na obrazovku, prsty ťahajte od seba.

Mobilom dnes môžete aj platiť v obchodoch, či spárovať informácie s inteligentným hodinkami. So všetkými vychytávkami sa obráťte na vaše deti, každý smartfón má iný postup v nastavovaní konkrétnych detailov.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Máte doma tvrdú vodu? Ničí spotrebiče, vlasy aj pokožku - takto ju zmäkčíte!

Dezinformácie a hoaxy

Účelom dezinformácií je šíriť na internete falošné správy za účelom vyvolania nepriateľskej alebo klamlivej predstavy o svete. Za posledné roky ste si ich určite všimli desiatky, a to najmä počas koronavírusu a aktuálnej aj počas vojny na Ukrajine.

Šíria sa rýchlo

Cieľom dezinformácie alebo hoaxu je podnecovať nenávisť. Na to, čo človeka nahnevá, reaguje ihneď. Útočia totiž na vaše emócie. Preto majú tieto informácie tendenciu šíriť sa zo dňa na deň. Internet sa kvôli nim stáva čoraz rizikovejším miestom.

Nakoľko hoaxy sú šírené najmä sociálnymi sieťami, ich autori zvyknú meniť obsah podľa vekovej skupiny, ktorá ich využíva. Napríklad politické nájdete Facebooku, nakoľko ho využívajú prevažne ľudia nad 25 rokov a teda oprávnení voliči. Hoaxy s témou globálneho otepľovania nájdete skôr na sociálnych sieťach pre mladších.

Ako ich rozlíšiť od objektívnych správ?

Existuje viacero techník, ktorými po ich osvojení prídete na to, ako odlíšiť objektívnu správu od dezinformácie. Ponúkame vám len zopár z nich:

  • Hľadajte autora alebo pôvodný zdroj. Ak „jeden pán povedal“, zbystrite pozornosť, pravdepodobne ide o hoax. Seriózny novinár sa pod svoj článok rád podpíše.
  • Komentáre na sociálnych sieťach sú názory, nie fakty. Určite by nemali byť prameňom informácií.
  • Údaj z pochybného zdroja si overte na viacerých médiách.
  • Sledujte stránku Polície SR, ktorá hoaxy odhaľuje a informuje o nich.
  • Verte médiám, ktoré už v minulosti informovali objektívne. Meno a značka je to najcennejšie, čo majú.
  • Nečítajte len prvé slová alebo nadpisy. Dôležité na správe je jadro a fakty.
  • Pamätajte, že „pravde nie je uprostred“. Tieto termíny využívajú sprostredkovatelia, ktorí chcú, aby sa na problematiku zabudlo, napríklad v prípade vojny na Ukrajine.
  • Komunikujete s rodinou a pýtajte sa na to, čo ste videli a čítali.
  • Uvažujte racionálne. Ak sa vám nezdá, že by mohla byť informácia pravdivá a znie až neuveriteľne, zrejme ani nebude.

Dezinformácie majú tendenciu škodiť – a to nielen vám, ale aj spoločnosti. „Ľudia, ktorí už dôverujú nejakému typu konšpiračných teórií, zvyknú oveľa častejšie dôverovať aj novým konšpiračným teóriám. Je to jedným z najdôležitejších psychologických faktorov. Ak napríklad niekto verí konšpiráciám o útoku na dvojičky, tak oveľa ľahšie uverí aj dezinformáciám o koronavíruse a očkovaní,“ hovorí pre Univerzitu Komenského psychológ Jakub Šrol.

Vedieť sa orientovať na internete je dôležité, ak ho chcete využívať tak, aby vám prinášal radosť. Stačí sa chcieť naučiť niečo nové a zároveň nepodľahnúť všetkému, na čo natrafíte.

Ako často se online/na internete?

Zdroj: plnielanu.sk, californiamobility.com, statista.com, senior.sk
Odporúčame