Silná migréna dokáže doslova vyradiť zo života: Odhaľte príčinu a dajte jej stopku!

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Z času na čas sa s bolesťou hlavy stretávame všetci. Ak nie je chronická a intenzívna, väčšinu jej nevenujeme pozornosť. Skutočná migréna sa však nedá nevšimnúť. Táto intenzívna bolesť hlavy, ktorá je spojená s viacerými symptómami, dokáže výrazne skomplikovať život.

Nie je to „iba obyčajná bolesť hlavy“, ktorú okolie vníma skôr ako výhovorku. S ochorením sa stretáva približne 12 percent obyvateľov našej planéty, pričom u žien sa vyskytuje približne 3x častejšie než u mužov. Aké sú jej príčiny, čo na ňu zaberá a čomu by ste sa mali naopak vyvarovať?

Najčastejšie príčiny vzniku

Stanovenie presnej príčiny vzniku migrény je pre odborníkov záhadou. Predpokladá sa, že jej vznik môže spôsobovať viacero faktorov: ochorenie centrálnej nervovej sústavy, drobné zmeny v zásobovaní mozgu krvou, genetická predispozícia či abnormality nervových dráh alebo určitých chemických látok (serotonínu) v mozgu. Väčšinou vzniká ako výsledok komplexu týchto faktorov, ktoré vedú k častým periódam intenzívnej bolesti hlavy.


Mohlo by vás zaujať: Trýznivé migrény môže spôsobiť aj jedlo: Ktorým potravinám sa radšej vyhýbať?


Keď ide to tuhého

Záchvaty migrény sa prejavujú opakovane. Pacient, ktorý nimi trpí, už sám rozpozná, kedy príde. Medzi najčastejšie predzvesti patrí:

– pulzujúca, intenzívna bolesť hlavy, ktorá môže trvať od 4 až do 72 hodín
– precitlivenosť na akustické či svetelné podnety
– nevoľnosť a zvracanie
– bolesť lokalizovaná na jednej strane hlavy
– stuhnutosť krku
– nervozita až podráždenosť
– únava

Niektorí ľudia sú schopní rozoznať prichádzajúcu migrénu už 2 dni pred jej vypuknutím, u iných sa prejavuje pár minút pred záchvatom. Deje sa tak v podobe takzvanej aury, čiže varovných vizuálnych, čuchových či motorických signálov. Často sa vyskytuje u ľudí stredného veku, pričom sa môže vyskytovať aj 3-5x do mesiaca. V takomto prípade je samozrejme nutná lekárska pomoc.

Ako eliminovať spúšťacie faktory?

Nastavenie správnej medikamentóznej liečby je veľmi dôležité, no našťastie si môžete pomôcť aj sami. Predovšetkým by ste mali eliminovať faktory, ktoré sú spúšťačom migrény. Toto sú tie najčastejšie z nich:

Niektoré druhy jedál – mali by ste sa vyhnúť slaným a korenistým jedlám, ako aj dlho zrejúcim syrom.
Káva a alkohol – niektorí pacienti uvádzajú, že jedna šálka kávy im pomôže zjemniť príznaky migrény. Priveľa kofeínu však môže príznaky zhoršiť, preto buďte na pozore. Alkohol by sa mal stať tabu.
Zmyslové podnety – neodporúča sa výrazný parfum ani chodenie na silné svetlo, pokúste sa vyhnúť cigaretovému dymu a všetkým zmyslovým podnetom, ktoré zhoršujú priebeh.
– K spúšťačom migrény ďalej patrí stres, hormonálne zmeny (najmä u žien) aj nepravidelný spánkový rytmus.


Mohlo by vás zaujať: Trpíte častými bolesťami hlavy? Poradíme, ako sa ich zbaviť!


Sila prírody

Mätu piepornú poznáme všetci. Dá sa z nej nielen pripraviť lahodný čaj, ale jej vôňa má upokojujúci účinok. Ak vás trápi migréna, môžete vyskúšať čaj z tejto rastliny, prípadne esenciálny oleje. Štúdia lekárskej univerzity v Iráne z roku 2010 potvrdila pozitívny účinok mäty pri liečbe migrény. Aj práškový zázvor má v sebe silu zmierniť nepríjemné príznaky, vyskúšať môžete aj extrakt z valeriány lekárskej, ktorá je výborným prostriedkom proti nespavosti, búšeniu srdca, úzkosti ale aj bolestiam hlavy.

Pomôcť vám môže tiež úprava jedálnička. Zamerajte sa skôr na nízkotučnú stravu, pokúste sa zlepšiť stav črevnej mikroflóry užívaním probiotík, jedzte častejšie malé porcie, aby nedochádzalo k poklesu hladiny cukru v krvi. Rovnako vaše psychické nastavenie môže mnohé zmeniť. Snažte sa preto z vnútornej pohody vytvoriť tú najväčšiu prioritu. Hľadajteto, čo vás dokáže najviac upokojiť. Či už je to prechádzka na čerstvom vzduchu, joga, pilates, dychové cvičenia alebo dobrá kniha. Pozitívne nastavenie mysle dokáže hotové zázraky.


Ako sa snažíte s migrénou bojovať vy? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: Michaela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close