Skutočne prospešná diéta: Bude vám chutiť, sústreďte sa na tieto potraviny

Jedlo

pixabay.com

Pri výbere diéty zohrávajú väčšinou úlohu hlavne individuálne rozhodnutia človeka. Zväčša ide o naše zdravie, váhu, výzor. No napadlo vás niekedy, že zmena stravovacích návykov pri veľkom množstve ľudí môže mať aj vplyv na našu planétu?

Otázka teda znie: existuje univerzálna diéta prospešná pre našu planétu aj pre naše zdravie? Experti z výboru EatLancet navrhujú zdvojnásobiť konzumáciu rastlinnej stravy a znížiť spotrebu červeného mäsa. Nie je to ale vhodné pre všetkých. Diéta uspôsobená životnému prostrediu existuje, ale bez vhodnej politiky vlád ju nie je možné uplatňovať.

Zachrániť zdravie i planétu

Výbor EatLancet združuje expertov na výživu a udržateľný rozvoj pochádzajúci z univerzít po celom svete a zo zoskupenia ako je Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) a Organizácia pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) pri OSN. Títo vedci nedávno publikovali v časopise Lancet výsledky výskumu, ktoré zodpovedajú týmto požiadavkám. Univerzálna diéta zachrániť zdravie aj planétu a v podstate spočíva vo zdvojnásobení konzumácie rastlinnej stravy a v znížení spotreby červeného mäsa.

Horšie ako fajčenie

Zlé stravovacie návyky vyvolávajú pre zdravie väčšie riziko ako fajčenie, prenosné pohlavné choroby a alkohol dohromady. Experti odporúčajú v globálnom meradle do roku 2050 zvýšiť spotrebu ovocia, zeleniny, strukovín a orechov a o 50 percent znížiť konzumáciu cukru a červeného mäsa, vrátane baranieho.


Mohlo by vás zaujímať: Krajšie telo a bystrá hlava čo najdlhšie: Skúste nový hit v zdravom stravovaní!


V Amerike to je inak

Experti odporúčajú drasticky znížiť spotrebu červeného mäsa u osôb, ktoré ho jedia veľa, ako sú Američania a Kanaďania, nie však u obyvateľov v chudobných krajinách, ktorí potrebujú viac živočíšnych proteínov, ako napríklad deti v južnej Ázii. Ľudia zo Severnej Ameriky jedia šesťkrát viac červeného mäsa ako je odporúčané, zatiaľ čo v krajinách južnej Ázie jedia iba polovicu odporúčaného množstva.

Stredomorská diéta univerzálnou?

Univerzálnu diétu teda v podstate tvorí stredomorská strava, potvrdzujú experti. Ide o verziu tejto diéty označovanú za striedmu, ktorá bola rozšírená v Grécku v polovici minulého storočia. S malými rozdielmi sa táto diéta praktizuje vo všetkých krajinách Stredomoria.

Ide o dennú spotrebu 2500 kilokalórií, ktorá je tvorená zhruba 230 gramami celozrnných obilnín, 500 gramami ovocia a zeleniny, 250 gramami mliečnych výrobkov, 14 gramami mäsa (hovädzieho, bravčového či baranieho), 29 gramami kurčaťa, 13 gramami vajec, 28 gramami rýb, 75 gramami strukovín, 50 gramami orechov a 31 gramami cukru vrátane skrytého. Ako prísady sú doporučované rastlinné oleje: extra panenský olivový olej či repkový olej.


Mohlo by vás zaujímať: Nízkokalorické diéty pre lepšie zdravie: Srdce sa vám za ne poďakuje


Katastrofálne škody

Okrem zmeny stravovacích návykov a znížení plytvania potravinami o 50 percent autori správy stanovujú ciele a limity pre využívanie pôdy, vody a potravinových zdrojov pre udržateľné poľnohospodárstvo. Zdôrazňujú tiež, že individuálna voľba spotrebiteľov nestačí na to, aby sa zabránilo katastrofálnym škodám pre planétu. Vyzývajú vlády, aby podporovali zdravé stravovacie návyky a zaručovali ľuďom prístup k výživnej strave.

Kritika odborníkov

Odporúčanie znížiť spotrebu mäsa sa okamžite stretlo s odporom verejnosti. Ešte než bola správa zverejnená, vydala organizácia s názvom Spojenectvo pre živočíšnu výrobu vyhlásenie, v ktorom vychvaľuje prínos mäsa a mliečnych výrobkov a syrov. Uviedla, že zníženie spotreby živočíšnych proteínov môže zhoršiť podvýživu, zvýšiť plytvanie jedlom a odviesť pozornosť od vyšších priorít pri znižovaní emisií skleníkových plynov. Zároveň Národná asociácia chovateľov dobytka definovala hovädzie ako dôležitú súčasť výživy a chov hovädzieho dobytka ako súčasť udržateľného poľnohospodárstva.

Vyskúšali ste už stredomorskú diétu? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti do diskusie pod článkom.

Zdroj: pixabay.com, pixabay.com, Milan, ČTK, Corriere della Sera

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close