Sodík a vaše telo: V primeranom množstve prospieva, vo vysokom škodí

Morská soľ

thinkstockphotos.com

Podľa odborníkov až 9 z 10 Američanov prijíma príliš veľa sodíka a situácia u nás nie je oveľa lepšia. Sodík je totiž zastúpený v množstve spracovaných potravín a preto si často neuvedomujeme, koľko ho vlastne prijímame. Následkom môže byť vysoký krvný tlak, osteoporóza, či vznik obličkových kameňov.

Pravidlo „všetko s mierou“ pri sodíku platí na sto percent. Nemožno jeho konzumáciu preháňať, ale život bez neho by nestál za veľa – stačí si len spomenúť na rozprávku Soľ nad zlato. Aké funkcie plní v našom organizme?  

Funkcie sodíka

  • podieľa sa na regulovaní telesných tekutín
  • pomáha chrániť pred úpalom, ktorý vzniká v dôsledku dlhodobého pobytu na slnku, nadmerného potenia, a teda straty telesných tekutín a dôležitých elektrolytov (preto sa odporúča pri úpale piť napríklad vodu so soľou)
  • prospieva mozgu, pretože ak je ho v organizme málo, spôsobuje to zmätenosť a únavu
  • zabraňuje vzniku svalových kŕčov
  • je prospešný pre pokožku, ktorú pomáha hydratovať a chrániť pred škodlivými voľnými radikálmi (preto je často súčasťou krémov proti starnutiu)
  • zlepšuje zásobovanie buniek živinami
  • podieľa sa na udržaní normálneho srdcového rytmu, naopak, jeho nadbytok spôsobuje vysoký krvný tlak a srdcové problémy
  • pomáha z organizmu odstraňovať prebytočný oxid uhličitý
  • vplýva na činnosť metabolizmu sacharidov a bielkovín
  • prospieva tráveniu (ovplyvňuje vylučovanie žalúdočných štiav)

Mohlo by vás zaujať: Chýba vám draslík, horčík alebo železo? Nájdete ho v týchto potravinách!


Nájdete ho najmä v soli

Azda najznámejším zdrojom sodíka je kuchynská soľ. Nachádza sa i v mnohých spracovaných potravinách, ako napríklad slanina, klobásy, konzervované potraviny, jedlá z rýchleho občerstvenia, ale aj prášok do pečiva, údené ryby, slané pochutiny, omáčky, dressingy, nakladané uhorky, instantné polievky, pražené a solené orechy i semená, zeleninové konzervy, či sóda. Ku kvalitnejším zdrojom patria kapusta, strukoviny, jablká,  listová zelenina, minerálne a liečivé vody. S pitím minerálok to však netreba preháňať, pretože tiež môžu spôsobiť nadbytok sodíka v organizme.

Odporúčaná denná dávka

Deti by mali denne skonzumovať 1000-1500 mg sodíka. U dospelých je odporúčané množstvo spomínaných 1500 mg denne. Nárok na zvýšené dávky sodíka sa môže prejavovať u športujúcich a fyzicky ťažko pracujúcich ľudí v dôsledku zvýšenej miery potenia.

Čo sa týka soli, Svetová zdravotnícka organizácia odporúča obmedziť konzumáciu soli na 5 g denne, pretože Európania aktuálne skonzumujú 8-12 g soli. Keďže sodík je bežne zastúpený v mnohých potravinách prirodzene, hlavne ľudia s vysokým krvným tlakom by si mali dať pozor na príjem soli a konzumáciu spracovaných potravín. Okrem obmedzenia spracovaných potravín sa odporúča namiesto soli dochucovať jedlo napríklad bylinkami.


Všetko pre zdravé telo a dušu nájdete na www.vysetrenie.sk


Nič netreba preháňať

Medzi hlavné riziká nadmerného príjmu sodíka patrí hlavne vysoký krvný tlak a s ním spojený vznik kardiovaskulárnych ochorení. Ďalej to môže byť zadržiavanie vody v tele, opuchy, nadúvanie a priberanie na váhe.

Príznaky nedostatku

Rovnako, ako je nebezpečný nadmerný príjem sodíka, ľudskému organizmu škodí i nedostatok sodíka, ktorý sa však u človeka nevyskytuje často, pretože sodík je zastúpený v širokej škále potravín. Deficit sa môže objaviť napríklad v prípade nadmerného zvracania či hnačky a vedie hlavne k poruchám nervového systému. Nízka hladina tohto elektrolytu v organizme spôsobuje tiež bolesti hlavy, nízky krvný tlak, závraty, slabosť, zvracanie i hnačku.


Radi viac solíte, alebo naopak so soľou narábate veľmi opatrne? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Mirka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close