„Koľko robotníkov treba na výrobu Trabanta? Dvoch – jeden skladá, druhý lepí.“ Toto je len jeden z mnohých vtipov o legendárnom vozidle, na ktoré majú staré ročníky nezabudnuteľné spomienky.
Východonemecký magazín Illustrierter Motorsport ho prezentoval ako plnohodnotné vozidlo, ktoré sa od iných áut s podobným výkonom líši príjemnou veľkosťou a komfortom. Rozzúrený vysávač, bakeliťák, kastról – aj takéto pomenovania dostal starý dobrý Trabant. Kto by si len pomyslel, že dymiaca a hrkotajúca rachotina sa stane symbolom svojej doby.
Revolučné auto
Trabant rozbehol svoju kariéru 7. novembra 1957, v deň 40. výročia ruskej boľševickej revolúcie. Na počesť tohto jubilea opustilo brány fabriky Sachsenring v meste Zwickau 50 modelov s označením AWZ P50 s excentrickým názvom Trabant, alebo po slovensky, „Sputník“. Meno dostal po umelej družici, ktorú sovietsky zväz vypustil na obežnú dráhu, krátko pred jeho predstavením. Súdruhovia z NDR určite netušili, že príležitostný darček sa bude vyrábať ďalších 30 rokov.
Mohlo by vás zaujať: Wartburg a Trabant: Nemecké automobilové legendy, na ktoré sa nezabúda
Na trhu až 25 rokov
Úspech Trabanta v automobilovom priemysle mal svoju postupnosť. Pôvodný Trabant 500 (model P50) skrýval pod kapotou vzduchom chladený dvojtaktový motor s výkonom 18 konských síl a maximálnou rýchlosťou 90 km/h. Vzhľadom na skromný výkon bol po troch rokoch stiahnutý z výroby a nahradený Trabantom 600. Skutočný symbol NDR a východonemeckého socializmu sa však narodil až v roku 1964. Inovatívny model 601 s výkonom 24 konských síl už ponúkal „adrenalínovú jazdu“ pri rýchlosti 111 km/h. Trabant 601 mal byť pôvodne iba dočasným riešením, no nakoniec sa vyrábal v nezmenenej podobe 25 rokov.
Náročné tankovanie len pre profíkov
Nebol by to skutočný Trabant, keby nedymil a nešíril typický zápach. Zatiaľ, čo u iných automobilov by takéto signály znamenali poruchu, starý veterán dával najavo, že je v plnej kondícií. Pamätné vlastnosti malého auta mal na svedomí dvojtaktový motor poháňaný zmesou benzínu a oleja. Ak by ste v tých dobách stretli na ceste dymovú guľu, bolo by to zrejme tým, že majiteľ pri tankovaní neodhadol správny pomer pohonnej zmesi (1:50).
Mohlo by vás zaujať: Cestovať po meste lacno a rýchlo? So skútrom je to možné
Populárny aj u potomkov faraónov
Ak si myslíte, že legendárne autíčko poznali iba v Československu a v socialistických krajinách, ste na omyle. Vývoz 601-tky smeroval do 17 štátov sveta a kúpili by ste ho aj v Egypte, Fínsku či Belgicku. Keď spočítate všetky vyrobené kusy od roku 1957, dospejete k zisteniu, že mesto Zwickau opustilo neuveriteľných 3 096 099. V roku 1990 nastala veľká udalosť a do útrob Trabantu bol vložený štvortaktový motor. Ani to však nepomohlo aby obstál silnej konkurencii. Posledný kus bol vyrobený 30. apríla 1991.
Večný a jedinečný
Dnes je toto kultové autíčko spomienkou na socializmus a skvelým terčom vtipkárov. Trabant ale v mnohých ľuďoch vyvoláva akúsi nostalgiu. Spomínajú si, ako ich otec učil šoférovať a prvýkrát otočili kľúčikom. Alebo ako sa tlačili na zadných sedadlách počas dlhej cesty na letnú dovolenku k moru. Bol to Trabant, ktorý ich odviezol z kostola za zvukov svadobných zvonov…
Spomínate si na legendárne autíčko? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.
Zdieľať na