Spoznajte top bylinky pri chudnutí: Dodajú chuť a pomôžu vášmu tráveniu

bylinky

gettyimages

Ak to s diétou myslíme vážne, zvyčajne sa musíme vzdať sladenia, solenia, mastných a vyprážaných jedál a zákaz majú aj všetky dochucovadlá a kalorické dresingy. Zrazu nám tak na tanieri zostanú iba prirodzené chute, a na tie si možno nevieme zvyknúť.

Existujú však aj iné potraviny, ktoré jedlám dodajú nezameniteľnú chuť. Sú nimi rôzne koreniny a bylinky voľne dostupné v obchodoch, niektorým sa bude dariť dokonca aj u vás v kvetináči. Navyše, viaceré z nich majú potenciál tlmiť hlad, zrýchľovať metabolizmus alebo stabilizovať hladinu cukru v krvi. Viete, ktoré to sú?

Kurkuma

Tiež sa vám spája iba s ázijskou kuchyňou? Skúste ju pridať do polievok, na restované mäso alebo zemiaky. Protizápalová látka kurkumín, ktorá je v exotickom koreni obsiahnutá, podporuje termogenézu a spolu s ňou aj činnosť metabolizmu či spaľovanie kalórií. Pomôcť môže pri problémoch s pálením záhy, plynatosťou alebo ťažkosťami so žlčníkom. Dokonca je účinná aj pri znižovaní hladiny cholesterolu a pri problémoch s artritídou. Vhodná je v sušenej forme, ako korenina, dostať ju však aj ako čerstvú.

Bazalka

Kráľovná talianskej kuchyne si našla stabilné miesto nielen v stredomorských črepníkoch, ale aj v mnohých slovenských kuchyniach. Oceníte ju najmä vtedy, ak obľubujete strukoviny, ktoré sú síce bohaté na vlákninu a majú dlhý sýtiaci účinok, no môžu spôsobiť nepríjemné nadúvanie. Vtedy prichádza na rad bazalka, ktorá je účinná práve pri plynatosti. Myslite však aj na klasiku a vychutnajte si ju v šalátoch alebo rizote, výborné oživí limonády alebo obľúbenú nátierku.

Mohlo by vás zaujímať: Pomôže proti chorobám aj v kuchyni: Sezóna medvedieho cesnaku je tu!

Medvedí cesnak

Táto tradičná jarná bylinka s cesnakovo-pikantnou arómou je skutočný poklad z lesa. Má protizápalové vlastnosti, čistí tráviaci trakt od škodlivých mikroorganizmov a priaznivo pôsobí na trávenie. Zbaví vás prebytočnej vody a prispeje tiež k lepšej hladine cholesterolu. Vyskúšajte si z neho pripraviť pesto, ktoré vám vydrží po celý rok, alebo natrhajte čerstvé listy do šalátu a podávajte s orestovaným mäsom či tuniakom.

Zázvor

Poznáme ho ako prvú pomoc pri chrípke a prechladnutí, jeho silu oceníte aj pri diéte. Tento štipľavý koreň má podľa vedcov z Kolumbijskej univerzity v New Yorku výborné termogénne účinky a predlžuje pocit sýtosti. Muži s nadváhou, ktorí pri ich výskume pravidelne konzumovali zázvor, zaznamenali väčší úbytok hmotnosti. Lepšie totiž dokázali ovládať pocit hladu a za deň prijali menej kalórií.

Mohlo by vás zaujímať: Škorica je skvelá aj v lete: Pomáha pri chudnutí aj proti celulitíde!

Škorica

Obľúbená raňajková aróma má pre naše zdravie priaznivý vplyv. Vedci z Univerzity v Michigane potvrdili jej termogénne účinky, priaznivý vplyv na urýchlenie metabolizmu a pri boji s obezitou. Aby toho nebolo málo, má priznaný aj hypoglykemický účinok, čo znamená, že reguluje zvýšenú hladinu cukru v krvi. Ak však máte problém s pečeňou alebo žlčníkom, rozhodne to so škoricou nepreháňajte.

Rozmarín

Rozmarín je silnou aromatickou rastlinou bohatou na antioxidanty. Pôsobí antisepticky, reguluje hladinu cukru v krvi a pri častej konzumácii sa postará aj o pravidelné vyprázdňovanie. Výborne dotvára chuť pečeného mäsa, no oplatí sa vyskúšať aj osviežujúci grapefruitovo-rozmarínový nápoj: šťavu z polovice grapefruitu zmiešajte s 2 dcl vody a v nápoji nechajte luhovať 3 čisté vetvičky rozmarínu, po dobu aspoň 15 – 20 minút. Podávajte s ľadom a vychutnávajte napríklad na záhradke alebo balkóne.

Mäta

Svieže zelené lístky sa hodia do ovocných šalátov, smoothie, letných nápojov alebo na koláč, mätový čaj patrí zase k tým najlepším prostriedkom na úpravu trávenia. Žutie lístkov mäty pôsobí na centrum sýtosti v mozgu, čo znamená, že ste menej hladní a ľahšie odoláte kalorickým lákadlám. Vyskúšajte si voňavú mätu vypestovať sami a jej chuť si tak môžete vychutnať každý deň.

Ktoré zo spomínaných byliniek využívate vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: Lucia, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close