Starnutie s gráciou: Vyzerajte stále mladistvo a sviežo – vieme, ako na to!

manželia

thinkstockphotos.com

Hovorí sa, že vek je iba číslo. Pribúdajúce roky sa však spomaliť nedajú. Čo ovplyvniť určite dokážete, sú samotné príznaky starnutia. Jediné, čo k ich pribrzdeniu potrebujete, je chuť starať sa o svoje telo zodpovedne a nájsť si chvíľku pre seba i svojich najbližších.

Okrem genetiky je väčšina bunkových procesov ovplyvnená stravou, životným štýlom, aktívnym životom, stresom a inými vonkajšími vplyvmi. Ak všetky tieto aspekty zmeníte k lepšiemu, starnutie bude pre vás len cudzím slovom.

Nezanedbávajte starostlivosť o pleť

Pokožka je náš najväčší orgán a práve na nej sa prejavy starnutia odzrkadľujú najviditeľnejšie. Kým biologické starnutie je podmienené geneticky, tomu vonkajšiemu možno predchádzať pravidelnou a poctivou starostlivosťou. Kľúčovou pre kožu je v prvom rade dostatočná hydratácia. Len vďaka nej totiž pokožka zostáva pružná, pevná a jemná. Vznik vrások možno oddialiť používaním hydratačných krémov obsahujúcich retinoid. Ten totiž hlboko v pokožke pozitívne vplýva na vznik kolagénu a elastínových vlákien. Dôležitý je aj pravidelný peeling aspoň raz týždenne, ktorý zbavuje pokožku odumretých buniek.


Mohlo by vás zaujímať: Chcete mať lepšiu pamäť, krajšie telo a zdravé srdce? Riešenie je úplne jednoduché


Chráňte pokožku pred slnečnými lúčmi

Všetkého veľa škodí, a to platí aj pre ostré slnečné lúče vysokej intenzity. Tie sa stávajú nežiaducimi práve vtedy, ak ich je príliš veľa. V takom prípade dochádza k vzniku pigmentových škvŕn, vrások a tiež k ochabnutiu kože. Nehovoriac o vyššom riziku vzniku rakoviny kože. Nebezpečné ultrafialové žiarenie spôsobuje až 80% viditeľných prejavov starnutia na pokožke. Práve preto netreba pri pobyte na slnku zabúdať na kvalitný opaľovací krém s ochranným faktorom 30 a viac. Ak obľubujete slnenie ako prírodnú možnosť získania vitamínu D, na jeho tvorbu majú pozitívne účinky aj slnečné lúče krátko po východe slnka. Celkom postačí, ak si pravidelne doprajete 15-minútovú rannú prechádzku.


Mohlo by vás zaujímať: Hladšia pleť a menej vrások? Pomožu masky, tvárová gymnastika aj pitný režim


Vylúčte stres zo svojho života

Možno ste sa už pozastavili nad tým, prečo odborníci považujú stres za faktor spôsobujúci také ochorenia, ktoré s ním na prvý pohľad ani nesúvisia. Dôvod je jednoduchý. Pri veľkom psychickom vypätí sa totiž do tela vyplavuje stresový hormón kortizol. Aby ste nápor stresu zvládli, v organizme sa vypínajú sústavy orgánov, ktoré v danej chvíli nie sú potrebné. Takými sú napríklad reprodukčný či imunitný systém. Ak ste sa práve ocitli pod značným tlakom, vaše telo zostáva oslabené. V prípade, že ste stresu vystavení permanentne, spomínané systémy sú vyradené z funkcie dlhodobo. Pokiaľ ide o starnutie, vplyv stresu je veľmi podobný. Ak je ho totiž veľa, spôsobuje opotrebovanie pokožky na bunkovej úrovni, pretože vedie k rozpadu kolagénu a poškodeniu DNA. Zvládať stres sa môžete naučiť pomocou meditačných či dychových cvičení. Dýchanie zhlboka totiž podporuje lepšie rozprúdenie kyslíka do celého tela, meditácia zas prispieva k upokojeniu mysle.

Nájdite si čas na pravidelnú prechádzku

Chôdza je jednou z najúčinnejších foriem aktívneho spôsobu života a je vhodná pre ľudí všetkých vekových kategórií a fyzickej kondície. Kľúčovú úlohu zohráva najmä v boji proti voľným radikálom, ktoré ohrozujú imunitný systém. Štúdia z roku 2013, výsledky ktorej boli uverejnené v časopise European Journal of Applied Physiology, vyzdvihuje blahodarné účinky nášho najprirodzenejšieho pohybu. Už 30-minútová chôdza totiž tlmí oxidatívny stres (nerovnováhu medzi voľnými radikálmi a antioxidantmi) a aktivuje biele krvinky. Pohyb na čerstvom vzduchu je ideálny aj preto, že počas neho dochádza k lepšiemu prekrveniu mozgu než v interiéri.


Mohlo by vás zaujímať: Stravou proti šediveniu vlasov: Podporte prirodzenú farbu vašej hrivy


Nevyhýbajte sa spoločnosti

Prejavom mladistvosti nie je nevyhnutne len atraktívny vzhľad, ale i otvorená myseľ. To, či na okolie pôsobíte mlado, aktívne a sviežo, ovplyvňuje aj vaše správanie a pocity. Vedci dokonca zistili, že ľudia, ktorí si budujú silné sociálne väzby, majú až o 50 percent vyššiu pravdepodobnosť, že sa dožijú viac rokov než tí, ktorí sa kontaktu s inými ľuďmi vyhýbajú. Výsledky štúdie zverejnili v roku 2010 v časopise PLOS Medicine. Nejde pritom len o to, aby ste boli neustále informovaní o tom, čo sa deje v živote vašich priateľov. Spoločensky aktívny životný štýl totiž môže pomôcť zabrániť úbytku kognitívnych funkcií mozgu. Medzi jeho benefity patrí tiež sociálna podpora a ľahšie vyrovnávanie sa so stresom. Snažte sa preto svoj voľný čas tráviť s rodinou, priateľmi a ľuďmi všetkých vekových kategórií.


Máte svoj overený recept na to, ako si udržiavať svieži vzhľad? Podeľte sa oň s ostatnými čitateľmi v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, Thinkstock, Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close