Ste zaneprázdnení a nič nestíhate? Ovládnite svoj čas pomocou 7 jednoduchých tipov

Žena

gettyimages

V návale pracovných a rodinných povinnosti sa nejeden z nás stratí a podľahne rozčarovaniu. Sme príliš zaneprázdnení, všade sa ponáhľame, no i tak meškáme a čoraz viac nadobúdame pocit, že z tohto kolotoča nie je možné vyskočiť, kým sa nám hlava úplne nezamotá.

Pravdou je, že veľa času venujeme zbytočnostiam, trávime svoj čas neefektívne a aj bežné činnosti nám kvôli zlej organizácii alebo aj pre nesprávny spôsob vykonávania trvajú dvakrát tak dlho. Ako si s tým poradiť? Kde všade sa dá ušetriť čas a ako s ním narábať rozumne?


Mohlo by vás zaujímať: Keď stále nestíhate a ste v strese: Naučte sa ovládať svoj čas naozaj efektívne


4 hlavné oblasti

Ak ste sa už stretli s motivačnými textami na tému, ako narábať so svojím časom, tak možno nám dáte za pravdu, že síce všetky rady znejú pozitívne, v praxi je ich však niekedy veľmi náročné zrealizovať. Ako taktne vysvetliť štebotajúcej kolegyni, že teraz nemôžete počúvať, pretože sa dostanete do časového sklzu? Ako povedať šéfovi, že ten nadčas nevezmete, lebo už máte naplánovaný rodinný výlet? Ako vysvetliť partnerovi, aby vám doma viac pomáhal, pretože sa vám nechce ťahať druhú šichtu aj doma?

Ako prvé môžete skúsiť rozdeliť 24 hodín z dňa do štyroch rovnocenných kategórii (rovnocenných nie v zmysle rovnakej dĺžky, ale z hľadiska rovnakej kvality):

  1. kategória: Veci, ktoré musíte urobiť: bežné pracovné povinnosti, plnenie termínov a sľubov, platenie faktúr, udržiavanie chodu domácnosti.
  2. Kategória: Oddych: pre vyrovnaného, výkonného a spokojného človeka je nesmierne dôležitý dostatok spánku. Zahrnúť sem však možno aj čas strávený očistou tela a mysle – kúpeľ, sprcha, meditácia…
  3. kategória: Zábava: všetko to, z čoho máte radosť a dokáže vás vytrhnúť zo stresu a hektiky. Môže to byť obľúbená tvorivá aktivita, čítanie, šport, rozhovor s ľuďmi, ktorých máte radi
  4. kategória: Nové veci, ktoré by ste chceli urobiť: na túto časť zabúdame. A práve to, čo sme ešte neskúsili a láka nás, by nám mohlo rozšíriť obzory. Môžu to byť úplne obyčajné veci, na ktoré sme doteraz nemali čas (napríklad večera podľa netradičného receptu) alebo odvaha zapísať sa na dávno vysnívaný pravidelný kurz tanca, jógy…

Prvej oblasti dokážeme venovať veľa času, najmä na úkor zvyšných troch. Ak by sme však brali ohľad najmä na seba a prestali ustupovať, dokázali by sme sa aj z bežných dní tešiť viac a nečakať neustále na piatok, sviatky alebo dovolenku.

Podľa ideálnych vzorcov by práca a povinnosti mali ľuďom zaberať iba tretinu z dňa, ďalšiu tretinu venovať spánku a zvyšných 8 hodín investovať do sebarozvoja, napredovania a príjemných uvoľnených chvíľ.


Mohlo by vás zaujímať: Viac energie aj spokojnosti: Vytvorte si ranný rituál šitý namieru


Buďte manažérom svojho času

Vyššie spomínaný model je ideálny, prakticky neráta s komplikáciami, ani s tým, že v rámci rodiny alebo známych vás niekto môže potrebovať a vy ochotne pomôžete. Samotná cesta z práce môže denne odhryznúť aj hodinu času, ktorý ste si mohli venovať sebe. Ak je tomu tak, vymeňte auto trčiace v poobedných kolónach za dopravu autobusom alebo vlakom. Pravdepodobne vás to v minútach a finančne vyjde rovnako. Iba s tým rozdielom, že počas cesty, kde nemusíte byť sústredeným vodičom, si môžete oddýchnuť, prečítať niekoľko kapitol v knihe alebo sa porozprávať so známym, ktorý cestuje s vami.

S tým, ako lepšie zvládnuť každodenné povinnosti a vysporiadať sa s nedostatkom času, vám môže pomôcť týchto 7 nenáročných tipov:

  1. Zožeňte si zápisník – človek, ktorý je uzrozumený s tým, čo ho cez deň čaká, dokáže svoj čas distribuovať omnoho lepšie a spájať viacero súvisiacich aktivít do jednej línie.
  2. Sledujte, ako kolíše vaša výkonnosťje zbytočné snažiť sa podať výkon v čase, keď nedokážete ani súvislo premýšľať, napríklad po výdatnom obede, keď nastáva prirodzený útlm organizmu. Podľa toho prispôsobujte svoj harmonogram povinností a všetko pôjde minimálne o polovicu ľahšie, ako keby ste sa mali siliť v nevyhovujúcom čase.
  3. Venujte sa aktivitám, ktoré vyžadujú vašu plnú koncentráciu čo najskôr – ak už budete vedieť, kedy vám to myslí najlepšie alebo kedy vaše telo kladie najmenší odpor voči fyzickej práci, neváhajte a pustite sa do toho.
  4. Nevenujte sa zbytočným žrútom času, z ktorých nemáte osoh – ako je napríklad sledovanie televízie, prezerenie webových stránok bez konkrétneho cieľu, na pracovisku nerozširujte klebety,…
  5. Pracujte sústredene a nedovoľte vyrušovanie – v otvorených kancelárskych priestoroch je najväčším nepriateľom výkonnosti zamestnancov vzájomné ovplyvňovanie a veľmi veľa rušivých elementov. Vytrénovať sústredenie chce cvik, pevnú vôľu a sebadisciplínu. Vašou úlohou je zamerať svoju pozornosť len jedným smerom, iba tak môžete optimalizovať čas vo svoj prospech.
  6. Vyhľadávajte činnosti, ktoré vás pohltia a zbavia stresu – do kontrastu k všetkým povinnostiam, ktorých je pravdepodobne u každého viac ako dosť, je dôležité nezabudnúť sa zamerať na veci, z ktorých máte skutočnú radosť a dokážu nám prinavrátiť stratenú energiu.
  7. Uvedomelo sa rozhodujte, čomu dáte prednosťaž s odstupom času dokážeme rozoznať, čo malo skutočný význam a čo si zaslúžilo našu pozornosť. Ak chcete žiť v psychickej aj fyzickej rovnováhe, mali by ste jasne počúvať svoje pocity, plniť si hoci aj malé sny a využívať čas čo najviac vo svoj prospech.

Darí sa vám dobre manažovať váš čas? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Lucia
Odporúčame