Stratili ste blízku osobu? Takto prekonáte smútok a budete mať opäť chuť žiť

Žena

gettyimages

Jednou z najťažších životných situácií je úmrtie blízkeho. Smrťou ho totiž strácame navždy, definitívne. Je úplne normálne cítiť smútok, beznádej, zúfalstvo či bezmocnosť. Neraz sa k týmto pocitom pridruží aj hnev.

Jednou z najťažších životných situácií je úmrtie blízkeho. Smrťou ho totiž strácame navždy, definitívne. Je úplne normálne cítiť smútok, beznádej, zúfalstvo či bezmocnosť. Neraz sa k týmto pocitom pridruží aj hnev.

Hneváme sa na blízkeho, že odišiel a nás tu nechal, a aj na seba, že sme mu nedávali dostatočne najavo svoju lásku, že sme mu nedali pocítiť, čo pre nás znamená. Strata milovanej osoby predstavuje radikálny zásah do nášho života. Nedá sa na ňu pripraviť ani vtedy, keď sa odchod predpokladá, napríklad kvôli vážnej chorobe. V emóciách, ktoré nás zaplavia, je väčšinou ťažké vyznať sa, a ešte ťažšie je nájsť cestu k zmiereniu a prijatiu skutočnosti. Máme pre vás zopár rád, ako tento proces zvládnuť o niečo ľahšie:

Právo na vlastné trúchlenie

Ľudská psychika sa so stratou blízkeho vyrovnáva pomocou trúchlenia. Je to prirodzený proces, ktorý sa nedá urýchliť ani preskočiť. Jeho potláčanie vedie k depresii a stresu. Aj keď rýchly návrat do bežného života môže spoločnosť pokladať za pozitívum, pre smútiaceho to nie je správne. Podľa psychológov potrebuje väčšina z nás na zvládnutie toho najťažšieho obdobia niekoľko mesiacov, a spravidla najmenej rok trvá, než človek prejde celým procesom.

Zlá reakcia neexistuje

Spektrum reakcií na smrť býva široké. Môžeme kričať a obviňovať celý svet, alebo ticho sedieť a byť paralyzovaní bolesťou. Trúchliaci mávajú často pocit, že všetko je len zlý sen, z ktorého sa zobudia. Zdá sa im, že počujú hlas zomretého, štrngot jeho kľúčov vo dverách. Cítia potrebu sa s ním porozprávať a ubezpečiť sa, že to bol len omyl. Keď zistia, že to nebolo naozaj, prichádza nová vlna zúfalstva. To všetko sú normálne a maximálne prirodzené prejavy. Nie je správne alebo nesprávne trúchlenie, každý si ním skrátka musí prejsť po svojom a svojím vlastným tempom.


Mohlo by vás zaujímať: Ako sa vyrovnať so stratou blízkeho? Doprajte si čas a zmeňte pohľad na svet


Ako to zvládnuť?

Ponúkame vám niekoľko rád, ktoré by mali pomôcť zvládnuť obdobie trúchlenia a návrat do bežného života:

  1. Dovoľte si smútiť: Prežívajte svoje emócie tak, ako to cítite. Ak to znamená plakať, kričať, rozprávať sa so zosnulým alebo búchať do steny, robte to.
  2. Zdieľajte svoj smútok: Nájdite si niekoho, s kým sa o svojom smútku budete môcť rozprávať. Môže to byť kňaz, citlivá kolegyňa alebo priateľka. Tento človek by mal byť predovšetkým dobrý poslucháč a ideálne je, ak zažil podobnú stratu.
  3. Robte to, čo vám pomáha k návratu do bežného života: Ak vás v minulosti napĺňali niektoré aktivity, napríklad čítanie, cvičenie či prechádzky, skúste sa im opäť venovať. Možno vám pomôžu vrátiť sa k normálnemu životnému štýlu. V prípade, že v týchto aktivitách pre obrovský smútok pokračovať nemôžete, netrápte sa, ešte zrejme nedozrel čas.
  4. Prečítajte si knihy na túto tému: Preštudujte si rôzne brožúrky, informačné letáky, internetové stránky či knihy o tom, ako sa vyrovnať so stratou blízkeho. Môžete nájsť poučenie a pocit spojenia s niekým, kto má podobnú skúsenosť. Pomáha aj čítanie poézie, pretože prostredníctvom básní možno vyjadriť pocity, v ktorých sa dokážete nájsť.
  5. Rozprávajte o zosnulom: Rodina a priatelia sa často boja rozprávať o zosnulom z obavy, aby vás nezarmútili. Ak chcete o strate rozprávať, dajte im najavo, že vám to nevadí. Ubezpečte ich, že je v poriadku, ak budete plakať, ale je to tak lepšie, ako sa tejto téme vyhýbať.

Máte pocit, že vaša bolesť sa nezmenšuje, a že bez milovanej osoby nedokážete fungovať? Pokojne vyhľadajte odborníka. Pomôže vám preniesť sa cez najhoršie obdobie vášho života a znovu nájsť jeho zmysel. Nie je to hanbou ani vyjadrením slabosti. Práve naopak, schopnosť priznať si vlastnú slabosť je tou najväčšou silou každého z nás.


Čo najviac pomohlo vyrovnať sa so stratou blízkej osoby vám? Napíšte ostatným čitateľom tipy do diskusie pod článkom.

Zdroj: Mirka, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close