Studený vzduch je postrach našich pľúc: Chráňte sa takto, obíde vás aj choroba

Foto: Gettyimages

Nielen jesenné, ale i zimné prechádzky majú niečo do seba. Najmä, ak príjemne svieti slniečko. Ak sa vám už nechce sedieť v kresle, doprajte si aspoň krátky pobyt na čerstvom vzduchu. Vzpruží vás a nabije novou energiou. Zimné obdobie však predstavuje nemalú záťaž pre naše pľúca, a to aj vtedy, keď nesneží. Našťastie vieme, ako ich môžeme ochrániť:

1. Umývajte si ruky čo najčastejšie

Akonáhle sa trošku ochladí, čakárne sú plné pacientov, ktorí bojujú s rôznymi respiračnými ochoreniami. Aby ste sa vyhli nákaze, je potrebné dbať na zvýšenú hygienu. Vidíte, že sa váš kolega necíti práve fit? Susedka tiež poriadne prechladla? Aby ste sa aj vy vyhli nákaze, snažte sa ruky si umývať čo najčastejšie. Respiračné ochorenia sa prenášajú najmä kvapôčkovou infekciou.


Mohlo by vás zaujať: Neustále prechladnutie a ranný kašeľ môžu zabíjať: Chráňte si svoje pľúca


2. Šatku alebo šál noste stále

Či už idete na prechádzku alebo len zbehnete do obchodu, skúste si chrániť ústa a nos šálom alebo šatkou. Studené počasie dráždi dýchacie cesty, preto cez zimu stúpa percento ľudí trpiacich bronchitídou či inými zápalmi. Suchý a chladný vzduch je podľa portálu Healthline nepríjemný aj pre pacientov, u ktorých je diagnostikovaná chronická obštrukčná choroba pľúc. Obyčajná šatka ho našťastie dokáže ohriať a vám sa tak bude dýchať oveľa ľahšie.

3. Udržujte sa v teple a suchu

Pamätáte sa, ako nám rodičia stále pripomínali, že máme mať nohy v suchu? Určite áno, veď aj my to neustále pripomíname svojím deťom či vnúčatám. Hovorí sa, že choroba ide najmä od nôh, podceňovať by sme však nemali žiadnu časť tela. Miesto jednej hrubej bundy, v ktorej poriadne neviete spraviť ani krok, si radšej dajte na seba viacero vrstiev. Vyskúšajte tiež termobielizeň, ktorá vás ľahko udrží v teple a suchu aj keď sa spotíte. Ak sa chystáte na dlhšiu túru, nezabudnite si zabaliť náhradné oblečenie. Možno ho vôbec nevyužijete, no na druhej strane nikdy neviete, kedy sa vám zíde ako soľ.

4. Vyhnite sa zadymeným priestorom

Naše pľúca sú veľmi citlivé na prítomnosť rôznych nečistôt, ktoré vdychujeme. Ak môžete, skúste si vyberať na prechádzky miesta s čistejším prostredím. Naopak, vyhýbajte sa zadymeným priestorom. Možno budete musieť kvôli čerstvému vzduchu precestovať zopár kilometrov, no výsledok určite bude stáť za to.


Mohlo by vás zaujať: Dýchajte zdravo: Udržte pľúca silné a v dobrej kondícii


5. Dajte si vyhriať auto

Všetci veľmi dobre vieme, že vyhriatie auta nejaký ten čas trvá. Teplý vzduch však padne vhod pre všetkých, ktorí niekedy prekonali zápal pľúc. Pre starších ľudí či ľudí s oslabenou imunitou bude výbornou prevenciou pred vznikom rôznych respiračných zápalov. Niektoré vozidlá sa dajú vyhriať na diaľku, taký luxus si však môže dovoliť iba málokto. V prípade, že patríte do rizikovej skupiny, skúste poprosiť blízkeho človeka, aby išiel do auta o niečo skôr a nechal ho pár minút vyhriať.

6. Doprajte si teplý nápoj

Keď sa vrátite z prechádzky, dajte si šálku teplej vody, ktorú môžete ochutiť len medom a citrónom, alebo obľúbený čaj. Výborne vám uhasí smäd a zohreje vás. Ako uvádza Pulmonary Fibrosis News, pomalé pitie teplej vody môže cez zimu zmierniť pichanie či pálenie u pacientov s pľúcnym ochorením. A nám ostatným to taktiež neuškodí. Naopak, studená voda by s naším respiračným systémom mohla narobiť poriadnu šarapatu.

7. Noste so sebou inhalátor

Ak trpíte chronickou obštrukčnou chorobou pľúc alebo astmou, inhalátor či lieky, ktoré vám predpísal lekár, určite nenechávajte doma. Tento malý pomocník vám dokáže výrazne zjednodušiť každodenný život. A to najmä v tomto chladnom zimnom období, kedy sa nám dýcha predsa len ťažšie.


Ako sa darí predchádzať chorobám vám? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: Michaela

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close