Stuhnutý krk a boľavý chrbát z práce za počítačom? Stačí dodržať pár zásad a problémy pominú

Foto: GettyImages

V súčasnosti je práca z domu pre mnohých nevyhnutnosťou. Niektorí sú na ňu zvyknutí, iní si ju „skúšajú“ poprvýkrát. Ak patríte k tej druhej skupine, zrejme vám chvíľku trvalo, kým ste sa na nový režim naučili. Ak ste z celého dňa usedení a trápia vás bolesti chrbta či krku, vyskúšajte nasledovné tipy!

V jednej polohe nezostávajte príliš dlho

Pri dlhom sedení trpí najviac chrbtica. Bolesti najčastejšie zasahujú krížovú oblasť, môžu sa však vyskytnúť aj bolesti šije a záhlavia. Človek sediaci za počítačom by nemal mať takzvanú dlhodobo fixovanú polohu na jednu stranu. To už po niekoľkých hodinách vyvolá pocity strnulosti až bolesti, ktoré začínajú od krčnej chrbtice a putujú cez rameno až do prstov. Preto sa odporúča nielen dodržiavať správne sedenie, ale aj meniť polohy a pohybovať sa.

Ako sedieť správne?

Aby človek dokázal správne sedieť, mal by posilňovať svalstvo. „Ak nemáte návyk k správnemu sedeniu, je potrebné cvičiť, využívať špeciálnu stoličku a podporné pomôcky, ako napríklad vankúšiky,“ radí ortopéd Tomáš Jakubík. A čo ďalšie odporúčania?

  • Stolička má byť zasunutá čo najbližšie ku stolu.
  • Je dôležité mať pevný chrbát, pomôcť môže aj stočený sveter zasunutý medzi chrbát a stoličku.
  • Pri správnom sedení by malo byť svalstvo primerane napäté, aby došlo k uvoľneniu brušného tlaku a tlaku na orgány a platničky.
  • Nohy majte položené chodidlami na zemi a kolená ohnuté v pravom uhle. Ich prekrížením pod stolom alebo stoličkou vytvárate tlak na cievny systém.
  • Polohu pravidelne meňte, vstávajte, prechádzajte sa. Účinné sú aj zdanlivé drobnosti ako točenie hlavou zo strany na stranu a zhora dole.
  • Ak pracujete s počítačovou myšou, krúživými pohybmi precvičujte zápästia a uvoľňujte napätie v dlaniach a prstoch.

Pomôže aj fitlopta

Niektorí ľudia vymenili stoličku za fitloptu, aj na tej však podľa odborníka treba vedieť sedieť. V tom prípade ide o takzvané dynamické sedenie. Fakt, že lopta nemá operadlo, núti držať chrbát vzpriamený. Zároveň sa môže v porovnaní so sedením na stoličke uvoľniť svalstvo trupu. Cieľom je aj svalstvom udržať rovnováhu.

V tejto polohe však podľa neho nie je vhodné pracovať celý deň. V prvom rade je veľmi podstatné si vybrať správnu veľkosť lopty. Berte ohľad na vašu výšku a aj výšku pracovného stola. Sadnite si do stredu lopty, nie na jej kraj. Nohy by mali byť zemi od seba vzdialené na šírku ramien, špičky smerujú dopredu, lýtka sa nedotýkajú lopty. Pán Jakubík dodáva, že hrudník by mal byť vypnutý, chrbtica vzpriamená a ramená smerovať dozadu.

Zdroj: TASR

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close